Länsimetron tuskien taival kesti 11 vuotta – kokosimme värikkäimmät vaiheet matkan varrelta

Täältä se metro lähtee, osoitti syksyllä 2009 Länsimetro Oy:n silloinen toimitusjohtaja Matti Kokkinen Ruoholahdessa (vas. ylh.). Maaperäkairaukset kesällä 2009 Keilaniemessä (vas.alh.). Metrotyömaan ensimmäinen kuoppa kaivettiin Tapiolassa 2010 (oik. ylh.). Keväällä 2013 länsimetron tunneleista oli kaivettu liki 90 prosenttia, tuolloin Niittykummussa näytti tältä (oik. alh.).

Päivi Tuovinen, Klaus Nurmi

Länsimetron liikennöinti alkaa useita vuosia alkuperäisiä suunnitelmia myöhässä. Tänä aamuna kerrottiin, että liikennöinti alkaa 18. marraskuuta.

Tällä kertaa kaiken pitäisi olla varmasti kunnossa: tunnelit ja asemat on saatu kokonaan valmiiksi ja HKL testannut aikataulunmukaista liikennöintiä.

Jättihankkeen historia on pitkä: Lähtölaukaus ammuttiin virallisesti syyskuussa 2006, jolloin Espoon kaupunginvaltuusto päätti äänin 45–19 kannattaa metron rakentamista.

Metrotunnelien kaivaminen kohti Espoota alkoi marraskuussa 2009, ja asemien rakennustyöt aloitettiin Tapiolasta syyskuussa 2012.

Tunneleiden louhinnat päättyivät helmikuussa 2014 ja viimeisetkin kiskot koko rataosuudelle asennettiin joulukuussa 2015.

Länsimetron värikkäät vaiheet eivät suinkaan ole olleet pelkkää paraatimarssia, sillä metron rakentamiseen on kuulunut myös pahoja epäonnistumisia.

Koko liikennehankkeen ajan on kohistu roimasti ylittyvästä budjetista sekä loputtoman tuntuisesti viivästyvästä valmistumisesta.

Rakennustöiden alkaessa budjetti oli 530 miljoonaa euroa, vuonna 2008 jo 713 miljoonaa – kunnes miljardin euron raja ylittyi 2015.

Alunperin liikennöinnin oli määrä alkaa syksyllä 2014, mutta avajaispäivää lykättiin useaan otteeseen.

Tuorein aloituspäiväennuste oli 15. elokuuta 2016, mutta tästä päivämäärästä jouduttiin luopumaan kesällä 2016 muun muassa turvallisuuspuutteiden vuoksi.

Metron valmistuminen Espooseen on suuressa määrin nyt jo edesmenneen kaupungin teknisen toimen johtajan Olavi Loukon (1947–2015) ansiota. Louko puski takkuavaa länsimetrohanketta eteenpäin ehtymättömällä tahdonvoimalla.

Matti Kokkinen uurasti puolestaan Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2007–2016. Vuosi sitten erotetun Kokkisen lähdön taustalla olivat huikeasti kasvaneet rakennuskustannukset ja aikataulun pettäminen.

Viime vuoden lopussa toimitusjohtajaksi nimitettiin Ville Saksi. Saksin vastuulla on nyt

Länsimetron vaiheita otsikkoina

Länsimetrosta on väännetty aina: Päätöskokous kesti yli kuusi tuntia (14.8.2016)

Siemens: Länsimetro kulkee vasta marraskuussa 2017 (7.5.2014)

Länsimetron hinta kipuaa yli miljardin (17.1.2014)

Uusi arvio: Länsimetron testit alkavat – valmista marraskuun alussa (11.8.2016)

Länsimetro kulkee aikaisintaan heinä–elokuussa – bussivaraus jopa kesään 2018 (2.5.2017)

Metrojohtaja: Myös länsimetron jatko myöhästyy (16.5.2017)

Se liikkuu sittenkin...? Länsimetron aloitus syyskuussa näyttää entistä todennäköisemmältä (3.8.2017)

Länsimetro valmistuu syyskuussa "99,99 prosentin varmuudella" (21.8.2017)

Kulkeeko länsimetro edes tämän vuoden aikana? – Metropomo: "Katsomme nyt rauhassa, miten HKL:n harjoittelu sujuu" (4.9.2017)

Länsimetro pitää kiinni aikataulustaan: Metro liikkuu aikaisintaan syyskuun lopulla (6.9.2017)

Myös HKL uskoo: Länsimetro voi kulkea lokakuussa – mystiseksi kuvattu sähkövika ei kaada koko metroa (27.9.2017)

Metron viivästyminen maksaa 500 000 euroa kuukaudessa (4.9.2017)

Länsimetro

Nyt valmistunut ensimmäinen vaihe kattaa metroliikennöinnin Ruoholahden ja Matinkylän välillä.

Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan toisen vaiheen oli alunperin määrä valmistua vuonna 2020, mutta tällä hetkellä tarkka valmistumisvuosi ei ole tiedossa.

Kokonaan valmistuessaan metro yhdistää eteläisen ja läntisen Espoon ja Itä-Helsingin Helsingin keskustaan. Näin rakentuva metrorata on pituudeltaan 42,1 kilometriä eli lähes täysin saman mittainen kuin maratonjuoksu.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä