Länsimetron sitkeä kriitikko menee metroon vain äärimmäisessä hädässä – "Investointi rasittaa Espoota vielä 40 vuotta"

Espoon valtuustosta kevään kuntavaaleissa pudonnut Kurt Byman tunnetaan metron vastustajana.

Seppo Korkman/Arkisto

Länsimetron sinnikkäänä vastustajana tunnettu Kurt Byman arvelee ensi viikolla käynnistyvän Espoon metroliikenteen kohtaavan teknisiä tai toiminnallisia ongelmia.

– Kun niin pitkä pätkä liitetään kerralla Helsingin vanhaan järjestelmään, on ongelmia odotettavissa, hän sanoo.

Liikennöinti olisi Bymanin mielestä kannattanut aloittaa vähittäin, asema kerrallaan.

– Hyvä että bussiliikenne vielä toimii. Metroon voi tulla useiden viikkojenkin mittaisia katkoksia.

Pitkään Espoon kunnallispolitiikassa toiminut Byman putosi kevään kuntavaaleissa Espoon valtuustosta. Hän kuului viimeksi perussuomalaisten ryhmään sitoutumattomana.

Vuosien aikana Byman on arvostellut kärjekkäästi länsimetron rakentamista. Hän myös jarrutti hankkeen etenemistä valittamalla muun muassa metroon liittyvistä kaavoista.

Byman sanoo tienneensä jo vuonna 2014 ettei länsimetron liikennöinti ala 2016, kuten oli alunperin tarkoitus.

– Sanoin valtuustossa, että aikaisin mahdollinen ajankohta aloitukselle on vuonna 2017. Olin keskustellut asiantuntijoiden kanssa.

Myöhästyminen oli selvästi näkyvissä, mutta metron toimijat väittivät silti aikataulun pitävän, hän moittii.

Entä nyt, kun metroliikenne lopulta alkaa?

– Sinänsä hyvä, kun alkaa koska siihen on laitettu niin paljon rahaa kiinni ja koko Espoota rakennettu sen varaan, Byman vastaa.

Yllätyksenä aloitus ei silti tullut.

– Länsimetro on ollut kymmenen vuotta täynnä yllätyksiä, ei siinä mikään enää yllätä, hän tokaisee.

Huonompi vaihtoehto olisi länsimetron jääminen "Berliinin lentokentäksi", jota on rakennettu vuosikausia eikä valmista ole tullut.

– Ei metrosta kuitenkaan saisi turistikohdetta.

Vapautusta länsimetro ei Bymanilta vieläkään saa.

– Se on käsittämättömän kallis virheratkaisu, hän lataa ja ennustaa raskaan investoinnin rasittavan Espoon taloutta seuraavat 40 vuotta.

Parempi vaihtoehto olisi ollut bussiliikenteen kehittäminen tai maan päällä kulkeva pikaraitiotien rakentaminen.

– Pikaraitiotie on joustava. Metro on hakattu peruskallioon ja se on siinä.

Bymanin mielestä päättäjillä on ollut painetta saada länsimetro liikkeelle hinnalla millä hyvänsä. Hän miettii, onko jopa turvallisuudesta tingitty etenkin sähkölaitteiden osalta.

– Metron sähkönsyöttö on tiukoilla ja siellä on heikkoja kohtia. Järjestelmä voi ylikuormittua.

Aikooko Byman itse matkustaa metrolla?

– Vain äärimmäisessä hädässä. Suhtaudun hyvin varovasti maan alla kulkevaan liikenteeseen.

Omaa autoa ja tarvittaessa bussia käyttävä Byman sanoo metron kyllä olevan turvattomampi vanhalla puolella Helsingissä kuin Espoossa.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä