Metropomot oranssien junien tulosta Espooseen: Tämä aikataulu pitää – "Turvallisuus varmistettu matkan varrella moneen kertaan"

Hetki ennen H-hetkeä ilmeet  eturivissä Länsimetron infossa vaihtelivat. Kuvassa vasemmalla HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sekä Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi. 

Päivi Tuovinen

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vakuuttaa, että tiedotustilaisuudessa ilmoitettu liikennöinnin aloituspäivä (18. marraskuuta) pitää.

– Riskiä uusille myöhästymisille ei ole.

Tiukalle kuitenkin veti, sillä lopullisen varmistuksen tänään julkistetusta aloituspäivästä Helsingin seudun liikennelaitos (HSL) sai vasta torstaina alkuillasta.

– Vasta silloin tein päätöksen liikenteen aloittamisen päivämäärästä, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Metroliikenne alkaa siis lauantaina 18. marraskuuta. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Viimeisen viikon aikana ennen liikennöintiä HKL tekee Lehmuskosken mukaan metrolle joitain huoltoja. Myös koeajoja jatketaan. Vielä perjantaina tehtiin Matinkylässä muun muassa vielä virtamuuntajien asennuksia.

– Metroliikenne kulkee Matinkylään asti noin puolentoista kuukauden ajan samanaikaisesti nykyisten bussilinjojen kanssa. Matkustajat voivat rauhassa totutella uuteen yhteyteen muistuttaa Suvi Rihtniemi.

Samalla myös HSL voi osaltaan varmistua metron ja uusien aikataulujen toimivuudesta.

 HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen ilmoitus metroliikenteen alkamisesta viikon kuluttua lauantaina sai kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän kasvoille leveän hymyn. (Kuva: Päivi Tuovinen)

Silminnähden huojentuneina tiedotustilaisuudessa puhuneet Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanovat metroliikenteen alkamisen olevan yksi tärkeimmistä etapeista Espoon historiassa.

– Liikenteen alkaminen länsimetrolla ei ole tärkeää pelkästään Espoolle. Se on sitä koko pääkaupunkiseudulle ja mielestäni talouden kehityksen kannalta myös koko Suomelle, Mäkelä aprikoi.

Hän muistutti, että radan varrelle syntyy tuhansia uusia asuntoja, työpaikkoja ja palveluja.

Olli Isotalon mukaan länsimetron ensimmäisen vaiheen rakentamiseen ja käyttöönottoon liittyneistä ongelmista on otettu oppia, kun metron jatkoa Kivenlahteen tehdään.

– Esimerkiksi nyt tiedämme, että käyttöönottovaiheeseen tarvitaan huomattavasti enemmän aikaa kuin ykkösvaihetta suunniteltaessa arvioitiin.

Länsimetron kakkosvaiheen Matinkylästä Kivenlahteen valmistumisen aikataulua Isotalo ei lähde ennustamaan.

– Hankesuunnitelmaa hiotaan parasta aikaa. Kun se valmistuu, voidaan aikataulua täsmentää.

Alun perin kakkosvaiheen piti valmistua vuonna 2020. Tämä aikataulu ykkösvaiheen kompuroinnin myötä todettu liian haasteelliseksi.

Liikennöintinsä aloittava länsimetro on Isotalon mukaan turvallisuudessaan ja tekniikaltaan aivan omaa luokkaansa.

– Matkan varrella on moneen kertaan varmistettu se, että länsimetro on espoolaisille turvallinen liikenneväline käyttää.

Ruuhka-aikoina vuoroväli 2,5 minuuttia

Metroa ajetaan kahdella linjalla. Toinen kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola-Mellunmäki.

Ruuhka-aikoina vuoroväli länsimetron yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä, alkuillasta ja lauantaisin päivällä vuoroväli on vajaat 4 minuuttia. Sunnuntaisin vuoroväli on 4 minuuttia.

Bussiliikenne jatkaa nykyisellään 2.1. 2018 asti. Sen jälkeen bussiliikenteessä siirrytään ajamaan metron liityntäliikennettä.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä