Helsinki ja Espoo innostuivat kuntoportaista – tässä uusimmat porrashankkeet

Kuntoportaat ovat osoittautuneet pääkaupunkiseudulla suosituksi kuntoilumuodoksi. Kuvassa Malminkartanon täyttömäen portaat.

Arkisto

Pääkaupunkiseudun kaupungeissa on ryhdytty ehdottamaan kuntoportaiden rakentamista useisiin kaupunginosiin. Uusimmat porrashankkeet sijaitsevat Espoon Westendissä ja Helsingin Vuosaaressa.

Espoon kaupunginhallitus on tänään päättänyt, että Westendiin rakennetaan kuntoportaat.

Kaupunkitekniikan keskus on käynnistänyt portaiden toteuttamismahdollisuuksien selvittämisen Westendin linnake -nimiseen puistoon yhteistyössä liikunta- ja nuorisopalveluiden kanssa. 

Hanke on käynnistynyt jo kuluvana syksynä. Juoksuun soveltuvat portaat toteutetaan niin, että ne ovat käytettävissä viimeistään keväällä 2018.

Espoossa pohditaan myös Matinkylän täyttömäen käyttöä kuntoportaiden sijaintipaikaksi.

Helsingissä puolestaan puuhataan kuntoportaita Vuosaaren täyttömäelle. Näitä portaita ehdottaa valtuutettu Ville Jalovaara (sd.) valtuustoaloitteessaan, jonka allekirjoitti kaikkiaan seitsemäntoista valtuutettua viidestä eri puolueesta.

Vuosaaren porrashanke etenee valtuuston käsittelyyn todennäköisesti loppukevääksi 2018. 

– Selvityksessä on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten tällaiset portaat olisi mahdollista rakentaa ympäristönäkökulmat huomioiden ja kohtuullisin kustannuksin, Jalovaara muistuttaa.

Helsingin kenties tunnetuimmat kuntoportaat sijaitsevat Malminkartanossa. Paloheinässä portaat puolestaan otettiin virallisesti käyttöön 26. syyskuuta.

Kauniaisissa kuntoportaat avattiin kuntoilijoille kesäkuussa ja Kirkkonummen Jerikonmäelle syyskuussa.

Pääkaupunkiseudun kaupungeista ilman portaita on ainakin toistaiseksi vain Vantaa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Kuvat: Kuntoportaat valmistuivat Paloheinään etuajassa – 254 askelmaa nyt käytössäOttaako porrasjuoksu polviin ja selkään? – Lue 4 vinkkiä hyvään porrastreeniin