Mopoautot muistuttavat jo oikeita pikkuautoja

Kehittynyttä varustelua. Yrittäjä Ari Lehdon mukaan mopoautot ovat sisätilojen varustelultaan autojen veroisia. Vain abs-jarrut ja turvatyynyt puuttuvat.

Anton Soinne

Mopoautojen määrä liikenteessä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Mopoautojen määrä on tuplaantunut vuodesta 2008 lähtien ja yli kymmenkertaistunut vuodesta 2003 lähtien. Suomessa oli viime vuonna rekisteröitynä yli 4 200 mopoautoa. Määrä lisääntyy koko ajan.

Tähän markkinarakoon on iskenyt myös yrittäjä Ari Lehdon perustama Tuusulan Mopoautot Oy, jonka mopoautotalo on yksi Suomen suurimmista käytettyjen mopoautojen myyjistä.

Yritys myy, ostaa, vaihtaa ja huoltaa uusia ja käytettyjä mopoautoja. Vuositasolla sen myynti on noin 150 auton luokkaa.

Mopoautot olivat takavuosina lähes yksinomaan vanhojen, liikkumisongelmista kärsivien miesten kulkupelejä. Nykyisin mopoautoja hankitaan ennen kaikkea teini-ikäisten nuorten ajokeiksi.

Ulkonäöltään ja sisätiloiltaan nykyiset mopoautot muistuttavat ihan oikeita pikkuautoja. Eron huomaa oikeastaan vain mopomallisesta rekisterikilvestä ja takaikkunaan sijoitettavasta varoituskolmiosta. Mopoautojen muotoilussa on lainattu elementtejä tunnetuista automalleista ja varustukseen kuuluvat vakiona esimerkiksi stereot.

– Kaikki mahdolliset tingeltangelit niistä löytyvät. Vain abs-jarrut ja turvatyynyt puuttuvat, Lehto sanoo.

Mopoautot maksavat uutena pienen auton verran eli 12 000–16 000 euroa. Summa maksetaan useimmiten vanhempien kukkarosta.

Ari Lehdon mukaan käytetyt mopoautot pitävät kuitenkin hintansa paremmin kuin käytetyt autot. Käyttömenoiltaan diesel-käyttöiset mopoautot ovat niin ikään edullisempia kuin autot. Ne kuluttavat kaupunkiajossakin vain 4–5 litraa sadalla kilometrillä, eikä niistä peritä autoveroa tai dieselveroa.

– Jatkossa markkinoille tulee sähkökäyttöisiä mopoautoja, jotka ovat todellisia säästöpossuja. Niillä ajaa 5 000 kilometriä vain noin 20 euron hinnalla, Lehto hehkuttaa.

Written by:

Oskari Lehto

Ota yhteyttä