Piilota X Palauta

Ely-keskus lyttää Lommilan suunnitelmat

Paikalliset 56 Kommentoi

Uudenmaan Ely-keskuksen mielestä Lommilan hanke haittaa merkittävästi Espoon keskuksen kaupallisia palveluja ja niiden kehittämistä.

Ely-keskuksen mielestä asiointi perustuisi liikaa henkilöautoiluun eikä palvelujen saatavuutta ole taattu.

Uusi asemakaavaehdotus ei Ely-keskuksen mukaan myöskään vastaa kaksi vuotta sitten tehtyä palautuspäätöstä.

Turunväylän ja Kehä III:n haarukassa sijaitsevaan Lommilan kolmioon suunnitellaan lähes parinsadantuhannen kerrosneliön suuruista keskittymää kaupalle, toimistoille, hotellille ja teollisuudelle.

Kahden keskusliikkeen päivittäistavarakaupoilla olisi tilaa yhteensä 8 800 neliötä.

Kaupunkisuunnittelulautakunta jätti asemakaavaehdotuksen jälleen keskiviikkona pöydälle.

– Ely-keskuksessa ollaan aika kriittisiä, mutta olemme kyllä neuvotelleet heidän kanssaan, sanoo aluearkkitehti Mikko Kivinen.

Kivinen hämmästelee, ettei Espoon teettämä ympäristöselvitys kelpaa Ely-keskukselle. Aiemmin Ely-keskus päätti ettei Lommilasta tehdä yvaa, mutta harkitsee nyt sen tekemistä. Päätös tehtäneen tässä kuussa.

– Se on vähän hassua, kun hanke on jo näin pitkällä.

Noin vuoden kestävä yva-arviointi ei silti estä kaavahankkeen etenemistä. Rakentaminen Lommilassa alkanee aikaisintaan 2015, mutta tuskin vielä silloinkaan.

Luontoarvot on huomioitu paremmin uudessa kaavaehdotuksessa, selvittää Kivinen.

– Esimerkiksi hulevesialtaita on lisätty, etteivät vedet valu suoraan Espoonjokeen. Se parantaa nykytilannetta, sillä nythän hulevesiä ei Lommilassa käsitellä mitenkään.

Glomsinjoen rantavyöhykettäkin on levennetty eikä vesistöön saa kipata lunta.

Entä Lommilan vaikutus Espoon keskukseen?

– Kaupungin mielestä haittaa ei ole.

– Asemanseutuahan viedään edelleen eteenpäin, vaikkakaan ei toivotussa vauhdissa. Suhdanteet vaikuttavat intoon, Kivinen toteaa.

Espoon raidevisiossa pikaraitiotie kulkee tulevaisuudessa Jorvin, Lommilan, Espoon keskuksen, Suurpellon ja Tapiolan väliä.

56 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Klaus Nurmi kuva
Klaus Nurmi

Kommentit

3.3.2012 17:35

Marssijärjestys pitää olla selkeä:

Ensin täysimittainen kauppakeskus aseman seudulle hypermarketteineen. Sen jälkeen voidaan harkita automarketin rakentamista Lommilaan.

3.3.2012 17:52

Miksi uudenmaan ELY-keskus jatkuvasti hankaloittaa asioiden kehittämistä Espoossa? ELY-kekuksen nykyinen toimintaa alkaa olla jo todella sairaalloista ja kateellisten toimintaa ja sitä ohjaa liian voimakkaasti korruptio.

Miksi ELY-keskuksen sallitaan "tappaa lypsävän lehmän" Espoon? Ja samanaikaisesti ELY-keskus keskittää kaikki resurssinsa Itä-Helsingin huumehörhöjen slummialueille sekä Vantaan varastomiesten työpaikkoihin!

Järkevintähän olisi keskittää resursit Espooseen, jossa asioita kehitetään nykyaikaisella ja yritysmäisellä tehokkaalla tavalla tulevaisuutta ajatellen! On siis erittäin positiivista, että Espoo pystyy vastustamaan pääkaupunkiseudun yhdistämistä, sillä muutenhan myös Espoo olisi samanlaista keskinkertaista varasto- ja huumehörhö alueita täynnä. Ja onhan jonkun alueen eli Espoon sallittava olla High-Tech aluetta, sillä ei tätä maailmaa kehitetä jatkuvalla "tasavertaisuudella".

Miksi muuten ELY-keskus ei vastusta korruption voimalla rakennettavaa Marja-Vantaata? Marja-Vantaa sallitaan rakentaa yhdelle Suomen pahimmalle ympäristötuhoalueelle, jossa ongelmana on lentomelu, lentokentän pakokaasupäästöt, Kehä 3:n ja Hämeenlinnan moottoritien liikenne! Suomessahan ei ole tärkeintä ihmisten viihtyisyys eikä turvallisuus vaan tärkeintä on KORRUPTIO!!

3.3.2012 18:17

ELY keskus tekee sitä työtä, mitä sen maankäytön valvojana pitääkin tehdä. ELY:n valitukset ovat viime aikoina menestyneet oikeusasteissa. Onko siis oikeuslaitoskin sairaalloinen, kateellinen ja korruptoitunut?

3.3.2012 18:54

Taitaa nimimerkki "Timo Rauhanen "olla Ely-keskuksen palkkalistoilla, sen verran yksinkertaista kehumista teksti on. Ai uskot siis Suomen oikeuslaitokseen? Anna mun kaikki kestää!

3.3.2012 19:45

No en, no kyllä ja kestä pois.

3.3.2012 23:24

ELY-keskus on aivan oikeassa Lommila-kysymyksessä. Kaupat tulee sijoittaa sinne missä ovat asukkaat ja muut palvelut ja kauppaan tulee päästä muullakin tavoin kuin omalla autolla. Täm yksinkertainen periaate on vain Espoon kaavoittajilla edelleen hakusessa.

4.3.2012 00:45

ELY:n valitukset ovat viime aikoina menestyneet oikeusasteissa. Onko siis oikeuslaitoskin sairaalloinen, kateellinen ja korruptoitunut? niin onko

4.3.2012 00:45

ELY:n valitukset ovat viime aikoina menestyneet oikeusasteissa. Onko siis oikeuslaitoskin sairaalloinen, kateellinen ja korruptoitunut? niin onko

4.3.2012 01:13

niin olen henrin kanssa samaa mieltä että,ja nyt on vielä mahdollisuus suunnitella ennen kun aletaan yhdistelemään jotain entresseä ja tätä vanhaa osaa. se nyt vaan on niin että paikalla pitää olla hypermarketit jotka imevät ostajia muihinkin liikkeisiin,ja mikäs olisi mitä parhain paikka vanha kaupungin talo? ai niin huono ilma? olisi aika hyvä kolmio leppävaara-matinkyjä-espoon keskus.ei nyt kertakaikkian ymmärrä miksi täältä espoon keskuksesta pitää ajaa joko selloon tai omppuun ostoksille ´jossa löytyy kaikki saman katon alla. onko muuten kuulunut mitään tästä leppävaaran ikeasta

4.3.2012 01:35

kiitos paikallisille päättäjille???????

4.3.2012 10:41

Hyvä idea Rane.

Tehdään kaupungintalosta hypermarket.

4.3.2012 12:01

Mitenkäs Vantaan Jumbo TAI Vantaan Ikea on saatu rakentaa, kun niihin ei pääse kuin omalla Autolla? Ja lisäksi Jumbo on rakennettu saatu rakennetua vielä sikateurastamon viereen, jonka vuoksi ainakin kerran on asukkaat jouduttu evakuoimaan myrkkypäästöjen vuoksi!!!!!!! Entän Hki-Vantaan lentokenttö jonne suurin osa menee autolla.....

4.3.2012 12:46

Keilaniemi, Tapiola, Niittykumpu, Suurpelto, Suomenoja, Lommila, Hista.
Suuria suunnitelmia. On osallistujilla ja arvioijilla, kaupunkilaisilla ja ELY:llä aihetta ihmettelyyn.

4.3.2012 19:48

Lommila poikkeaa kaikista pääkaupunkiseudun isoista liikekeskuksista siinä suhteessa, että sen lähialueella ei ole asuntoja kuin nimeksi eikä niitä ole tulossakaan. Kyseessä on ihan oikea automarket, joka pimenee klo 21. Sellaisia ei enään mihinkään muualle tässä maassa rakenneta. Jostain syystä Lommila saattui saamaan maakuntakaavaan ihan spesiaalimerkinnän, joka oikeuttaa nykyiseen hankkeeseen. Hyvä kauppapaikka se kyllä on tilaa vievälle kaupalle, mutta ei suurille ruokakaupoille. Niiden paikka on Espoon asemanseudulla, missä asukkaatkin ovat.

5.3.2012 03:29

Linnunpönttöjäkö on Fallåkeriin ja Nupurintien alkupään varteen rakennettu, ja rakennetaan jatkuvasti lisää, kun väität ettei asutusta ole kuin nimeksi Lommilan lähistöllä. Nupuriinkin kaupunki on kaiketi kaavoittamassa satoja uusia asuntoja. Gumböleen, Hirvisuolle ja Muuralaan on viimeisen 15 vuoden aikana tupsahtanut "muutamat" uudet asunnot.

Kovin on ohuesti Nupurin-/turuntien varrella ruokakauppoja. Viherlaakson ja Veikkolan välillä ei ole ainuttakaan, eikä olle lähivuosina tulossakaan.

Mikä ihmeen dille teillä muutamalla ksl:n "valio"jäsenellä on suojella Espoonkeskuksen kahta ruokottoman huonoa ja ökykallista kauppakeskusta kaikelta kilpailulta jotka ovat vielä autoilevalle väestölle liikennesuunnittelultaan, ja varsinkin toteutukseltaan, jokseenkin täydellisiä susia?

Paljonko oli Vantaan Jumbon lähiympäristössä asutusta (tai muutakaan) kun Jumboa alettiin rakentamaan vs. nykyhetkeen?!

5.3.2012 07:04

Lommilan ympäristön asutuksen määrä on pieni murto-osa Espoon keskuksen asutuksen määrästä. Puhumattakaan siitä valtavasta ihmisvirrasta mitä työpaikat, virastot, asema, tuleva bussiterminaali, kirjasto, posti ym. asemanseudulle synnyttää. Totta kai kauppakeskus rakennetaan sinne, missä on ihmiset eikä lyhyen automatkan päähän!

Liikenteellisesti Espoon keskus on hypermarketille parempi paikka kuin esimerkiksi Olarin Prisma. Ja alueen pahimpia risteyksiä ollaan muuttamassa kiertoliittymiksi, jolloin liikenne sujuu paremmin. Toisekseen joukkoliikenteen solmukohdassa olevaan kauppakeskukseen tullaan paljon ilman omaa autoa.

Toki Lommilan ympäristön asutukselle voidaan lähikauppa kaavoittaa. Se rakentuu, jos alueen ostovoima riittää kaupan keskusliikkeille.

Toivon, että Espoota rakennetaan kaupunkimaiseksi. Ne, jotka haluavat asioida autolla moottoriteiden varsien ostosparatiiseissa voivat muuttaa Vantaalle tai Lempäälään.

5.3.2012 16:18

Tuntuu Espoon asemanseutu olevan eräille varsinainen pyhä lehmä jolle ei minkäänlaista kilpailua sallita jottei vaan pyhä lehmä potkaisisi tyhjää.

Mitä kaupunkimaista on siinä jos lähimpään ruokakauppaan on 5 km, ja vain sen takia että kourallinen valikoituja tolloja vastustaa edelleen Lommilan marketteja?

5.3.2012 09:20

Mitkä ja ketkä valiodillet kaupunkisuunnittelulautakunnassa saivat aikaan Lommilan kaavan, jonka ELY lyttäsi? Eri dillet ovat olleet aiemmin ja myöhemmin samalla asialla . Voisiko vanhempi äänestäjä paikantaa kehä 3:n varren edulliset ja vähemmän ruokottomat elintarvikeliikkeet, jotta voisi matkalla itään jossain niistä poiketa kiitos. Nupurista voi poiketa vaikkapa Mikkelän Lidliin.

4.3.2012 21:18

Hyvä kauppapaikka, mutta ei IKEAlle.

5.3.2012 19:27

Liikenteellisesti Espoon keskus on hypermarketille parempi paikka kuin.....mihinkäs sinne se mahtuu. minkä puolueen edustajat ajaisivat hypermarkettia edes lähelle espoon keskusta. vaalit tulossa.

5.3.2012 21:47

Mistähän lähtien ELY-keskus on ollut maan paras päätöksentekopaikka siitä, mihin liiketoimintojen tulee sijoittua. Mikä ihmeen osaaminen vain siellä on, jota ei muualta löydy?
He vain ajavat yltiöpäisesti vihreitä arvoja ja tekevät päätöksiä sen mukaan. Junien ja julkisten varteen kaikki! Nähdäkseni kiiistaa käydään isojen päivittäistavakauppojen sijainnista. Lommilaan ei sellaista oikeastaan pitänyt tulla, koska sen katsottiin tuovan paljon Turunväylän liikennettä sisään alueelle ja ohjaavan sinne sellaisia ostosasiakkaita, jotka nyt ajavat ohi pidemmälle ja suorittavat ostoksensa paikallisissa pienemmissä yksiköissä lähellä asuntoa. Myös KehäIII:a myöten olisi kasautunut laajemmalta alueelta päivittäistavaraostoksen tekijöitä alueella. Keskusliikkeitten valinta varmaan olisi Lommilan suurmyymälät paivitäistavaroille. Nyt sanotaan, että Espoon keskustassa on paremmat liikenneyhteydet ja sen pitää päästä kehittymään. Asiassa on yksi iso mutta. Kun perheenäiti menee ostamaan muutamaksi päiväksi, viikonlopuksi ruokatavaraa, hän ei lähde sinne bussilla tai junalla, vaan autolla. Näin vaan on, sanoi ELY-keskus mitä tahansa. Onko silloin Espoon keskuta hyvä sijainti? Mikäli näitä automassoja ei haluta nähdä Lommilassa, ei niitä tulla näkemään Espoon keskustassakaan.
Inssille sopii, että näitä supersuusia päivittäistavarakauppoja ei tehdä minnekään. Keksikokoiset kaupat hoitavat hyvin ruoan myynnin ja ne voivat olla lähempänä asukkaita. Ajomatkat ainakin lyhenevät, mutta ne takuuvarmasti tehdään. Nämä isot sekatavaramarketit ovat kuitenkin huonoja erikoistavarakauppoja. Niiden valikoimat ja palveluosaaminen on parhaimmillaankin keskinkertaista. Siis Lommilaan hyvät kulutustavaramyymälät ja annetaan ruokamyynnin olla pienemmissä, lähempänä asukasta olevissa yksiköissä. Tässä on sekin etu, että keskusliikkeitten ei tarvitse tuhlata kuluttajien rahoja ikuiseen kilpajuoksuun uusista markkinapaikoista ja paratiiseista.

5.3.2012 22:38

Espoon keskuksen kauppakeskuksen ja Lommilan välimatka on 1 500 - 2 000 m. Näin lähellä toisiansa ei pitäisi olla kahta samanlaista kauppakeskusta.

Lommila olisi hyvä paikka automarketille, joten sinne sellaista, jota tarvitaan enintään kerran muutamassa kuukaudessa, tai jota ei jakseta kantaa (rautakaupat, huonekalumyymälät, autokorjaamot jne.).

6.3.2012 06:47

Entresse - Lommila väli on 2,5 km.

5.3.2012 22:49

Lommilaan mitoitus tarkoittaa, että koko Luoteis-Espoon päivittäiskaupan kasvu keskittyy yhteen paikkaan eli Lommilaan. Tässähän ei nyt ole mitään järkeä - kymmenet tuhannet asukkaat pakotettaisiin hakemaan palvelunsa moottoritieliittymän vierestä, liikenne kasvaisi ja väylät tukkeutuisivat. ELY-keskus ilmoittaakin, että se ei tule rahoittamaan tästä aiheutuvia liikenneinvestointeja.

Jättikeskittymä veisi myös Espoon keskustalta kehitysmahdollisuudet. Espoon keskusta on kuitenkin ainut mahdollisuus kehittää tälle suunnalle elävä kaupunkikeskus, joka on asutuksen painopisteessä ja jonne on tehokkaat liikenneyhteydet. Miksi tämä ei kelpaa Espoon kaupunkisuunnittelulle, sopii ihmetellä.

6.3.2012 06:43

Tällä hetkellä koko luoteis-Espoon päivittäiskauppa on pakkokeskitetty Espoon keskukseen ja samaisesta pakkokeskittämisestä haluaa kourallinen tolloja pitää kynsin hampain kiinni. Onko siinä jotain järkeä?

Eläväisimmällään Espoon asemanseutu tuntuu olevan 9-aikaan aamuisin kun seudun "eliitti" hosuu aamiasostoksille Entressen pitkäripaiseen!

11.3.2012 16:47

Aivan tolkutonta jupinaa arvoisa S.Voter.

6.3.2012 06:47

Espoon keskuksessa ei ole yhtään mitään. Kauppa asiat pitää hoitaa sellossa tai omenassa vaikka asun suvelassa. Espoon keskukseen ei pääse suvelasta edes kävellen, ilmestynyt aitoja joka kävelytien kohdalle kiertele sit kauppakassien kanssa. Lommilaan voisi ihan hyvin rakentaa ideapark koko luokaa olevan keskuksen. Entressen ja espoontorin voisi purkaa ja asuntoja tilalle :)

6.3.2012 09:39

Kun tämä perheenisä joka arkipäivä ostaa perheelleen ruokaa niin hän nappaa ruokakassin Entressen/Espoontorin ruokakaupasta kun tulee junalta, eikä hänen tarvitse erikseen lähteä kotiin hakemaan autoa että pääsisi sillä johonkin kilometrien päässä olevaan jättikauppakeskukseen.

6.3.2012 10:43

Kyllä se nyt vaan on niin että Lommila olisi sadan taalan paikka jättiostoskeskukselle ja onhan siellä jo moni tärkeä kauppa.Entresse ja Espoontori aivan liian pienet valikoimat eri likkeistä.Espoon keskus muutenkin yksi köyhimmistä ostovoimaltaan mutta Lommilaan tultaisi myös muualtakin.Espoon keskus 90% vuokraslummia kun noin hyvään paikkaan ei ymmäretty rakentaa omistus asuntoja.

6.3.2012 12:01

Eikös se ole merkkinimi Yrittäjä, että paljon vahinkoa syntyy, kun meitä fiksuja on niin vähän. Merkkinimen viisastelulla ja tiedon tasolla ei ole vertaa. Miten merkkinimi rajaa alueen Espoon keskus? Minunkin olisi oikein terveeellistä tietää tuo aluerajaus, jotta lopulta tyhmänä mutta isänmaallisena tiedän kenen joukoissa seison. Hän tosin saatta olla keskuskomitean joukkoomme ujuttama provokaattori, jonka jutuista ei tarvitse välittää.

6.3.2012 10:58

Kumma juttu. En ole tiennyt että kaikki naapurissani olevat asunot ja rivarit olisivat vuokrataloja. Asun nimittäin itse omistusasunnossa reilun kilsan päästä Espoon keskuksesta. Kyllä se vaan on näin että kaupat ja palvelut mitoitetaan asukasluvun perusteella ja ihonväristä riippumatta. Lommilassa niitä on muutama sata, Espoon keskuksessa ja sen välittömässä ympäristössä Forssan kokoisen kaupungin verran.

6.3.2012 19:30

Kaupungin vuokrataloja ja muita vuokrataloja löytyy enemmän tai vähemmän Kirstinmäessä,Suvelassa,Mikkelässä,Kaupunginkalliossa,Kiltakalliossa,Sunassa,Kirkkojärvellä,Tuomarilassa,Muuralassa,Gumbölessä,Karhusuolla ettäs silleen ja tiedän joka joka vuokratalon ulkoa ollut joskus yksi osa yrittämistä kauan sitten ja muuten on rivareita moni näistä vuokrataloista.Ei todellakaan ostovoimanen alue.Pidän edelleen Lommila loistopaikkana suurelle ostoskeskukselle vaikka idea parkille.Pääsääntöhän on ollut kaavoissa että kaikki paska tuodaan Espoon keskustaan niin nyt voisi vastapainoksi tuoda jotain hyvääkin niinkuin ostosparatiisin Lommilaan joka on silti aika lähellä Espoon keskustaa.

6.3.2012 20:08

Kertoisitko missäpäin Karhusuota on kaupungin vuokrataloja. Yli 30 vuotta olen asunut karhusuolla mutta täydellisenä yllätyksenä tuli nyt tämä "yrittäjän" väite. Täällä ei ole muuta kuin omakotitaloja joten pidän väitettäsi vähintään outona.

6.3.2012 20:08

Onko idea parkin ympäristö hyvinkin ostovoimanen, vai onko Tampereella paljon vuokra-asuntoja tai peräti Lempäälässä vai mikä on ideaparkin vaikutusalue vai onko yrittäjä muuten vain osayrittänyt sillä suunnalla ja tietää. Missä Vanha-Espoon ostovoiman ytimessä Lommila on, kun edellä luetellut asuinalueet jätetään surkeilemaan Espoon keskukseen? Mittavan tietoiskun saimme paljastuksesta-muuten rivareita on. Onnettomin oivallus on, että kaikki paska tuodaan (huom) yrittäjän kotinurkille. Uskon, että korkean kirkon viran haltija ymmärtää yrittäjän ahdistusta. Saat pitää loistopaikkana, mutta minkäs teet. Onnettomalla ostovoimallako selität IKEAn lähtöhalun Sellon kupeeseen?

6.3.2012 20:24

Kaupunki omistaa vähintään yhden omakotitalon Karhusuolla joka on vuokrattu ja näitähän on joka alueella

6.3.2012 20:41

Nyt herää kieltämättä epäilys että todellakin puhut pehmoisia.

6.3.2012 21:26

Puhuukohan yrittäjä peräti hoitokodista Karhusuolla. Sekö muka vuokratalo.
Ei ole tarpeen enää edes epäillä niitä näitä - juttujen pehmoisuutta. Kahden rakennuksen rakentaja oli jonkinlainen yrittäjä, joten voihan tieto perustua siihen kokemukseen. Gumbölessäkin on yksi kaupungin omistama vuokratalo, jota tosin kutsutaan kartanoksi. Vuokralaisen ostovoimasta on jonkilainen käsitys. Kirkkojärvellä on yksi vuokrattu omakotitalo, Sunassa ei ja niin edelleen joka alueella.

7.3.2012 07:00

Jos asuu vuokralla tarkoittaako se silloin ettei ole ostovoimaa. Ennemmin asun suvelassa oikeiden ihmisten keskellä. Tapiola ja westend, haukilahti on niin tekopyhien ihmisten asuinaluetta, mahtaako olla omia mökkejä vai pankin. Kiva asua vuokralla auto pihassa eikä yhtään velkaa.

7.3.2012 08:45

Kun asuu vuokralla niin se todellakin kertoo huonosta ostovoimasta varsinkin Suvelassa ja ei ne ihmiset siellä nyt mitenkään erikoisia ole päinvastoin alko ongelmaa on enemmän kun tarpeeksi.

7.3.2012 09:37

Perskarvojaan myöten velkaantuneet asunnon omistajatko ovat sitten niitä ostovoimaisia?

7.3.2012 09:39

Asui vuokralla tai ei niin jossain ns tavallisilla kunnollisilla pienituloisilla on oikeus asua ja käyttää palveluja, myös niin että ei ole pakko liikkua joka paikkaan autolla. Itse en ole papereiden mukaan pienituloinen mutta vaimoni sairauden ja työkyvyttömyyden vuoksi perheemme elintaso vastaa YH-perheen. Jotain oikeuksia meilläkin on oltava, ei huvita lähteä moottoritieruuhkaan tappelemaan vanhalla nissanillamme jossa citymaasturi- ja audikuskit liimautuvat takapuoleen kiinni ja häikäisevät xenoneillaan.

7.3.2012 09:47

Palataampa takaisin asiaan! Tarvitaanko Lommilaan suurinta kokoa olevat päivittäistavarakaupat? Sellaisia, kuten Prisma ja Citymarket. Pelkästään viiden kilometrin säteeltä tuskin löytyy tarpeellinen asiakaskunta. Tällaisen kaupan menestys perustuu autoliikenteeseen ja sitä se alueella tulisi massiivisesti lisäämään. Se myynti olisi sitten pois joidenkin toisten myymälöiden myynnistä. Niistä pienemmistä lähellä asuntoja. Tämä on merkittävä valinta keskusliikkeitten tahdon mukaisesti. He saisivat myyntiä pois Lidl, Siva, Valintatalo, K-market, S-market yksiköistä. Kilpailua markkinaosuuksista, mutta siten että kuluttajat maksavat uudet markkinapaikat. KULUTTAJA, haluatko tätä? Onko tämä SINUN etusi. Vai olisiko sittenkin parempi pitää ne lähempänä olevat kaupat hengissä. Keskikokoisissa ruokatavarakaupoissa on jo hyvä palvelu ja he haluavat pitää Sinusta kiinni, kun olet lähistön asukas. Saat heiltä parempaa palvelua. Miksi siis ajaisit kauemmas kasvottomaan suurmyymälään, jonka lisärvo on keskintaista korkeintaan.

7.3.2012 10:03

Lommilasta 5 km säde ulottuu myös Grankullaan missä ei ole kuin kälyinen Valintatalo ja S-Market, joten ostovoimaa riittäisi Lommilaan varmasti.

Espoon keskuksen nykyiselle S- ja K-marketille sana palvelu on tuiki tuntematon käsite joten huonommaksi ei voisi mennä.

7.3.2012 10:36

Niin kauan kuin Grani jatkaa omana itsenäisnä kuntanaan niin kaikki mikä parantaa granilaisten asemaa on pois meiltä perusespoolaisilta. niin se vaan on.

Granilaiset rikkaat eläkeläiset asioivat omissa kaupoissaan ja töissä käyvät Mankkaan K Super-Vexissä. (=Suomen kallein K-kauppa Levitunturin eteläpuolella). Tavallisiin prismoihin ja cittareihin he eivät suostu menemään edes.

Espoon keskuksen S- ja K-kauppojen palveluista en ole huomannut että olisivat huonompia kuin Ison Omenan ja Sellon Prismat ja Cittarit.

7.3.2012 10:50

Älä unta nää, että Kaunisista ( Grankulla ) Lommilaan (Gloms )lähdetään suurin joukoin ostosvoimaisina tai ostovoimattomina. Sello ja Mankkaa ja jopa Tapiolan Stockmann ovat huomattavasti helpommin saavutettavissa ja muutoinkin ehdottoman exklusiivisia.
Miksi Kauniaisten osotovoima ei ole houkutellut palvelevia osuuskauppoja vaan kälyisiä puoteja? Onko Valintatalo yleensäkään ostovoiman osoittaja missään. Sehän on tunnettu halpakauppa.
On Kauniaisissa sentään komea ostoskeskus ja siitä huolimatta naapurikaupungista asioidaan Espoon keskuksessa. Hypermarketissako hyperpalvelu? Odottavan aika on pitkä.

7.3.2012 11:20

Päivittäistavaroiden osalta ostovoima korreloi hyvin voimakkaasti alueella liikkuvien ihmisten määrän suhteen. Sillä, asuvatko alueen ihmiset vuokra- vai omistusasunnoissa on paljon pienempi merkitys.

Tilanne on täysin päinvastainen, jos katsotaan, millaiset asiakasryhmät ostavat matkoja, kalliita autoja ym. Mutta näitä ei osteta Entressestä eikä Lommilasta.

Lisäksi oma tuntuma on, että vuokralla asuvat eivät ole yhtä pihejä kuin omistusasujat ostaessaan päivittäistavaroita.

Leppävaarassa on enemmän vuokra-asuntoja kuin Espoon keskuksessa. Myös Matinkylä on suuri vuokratalojen keskittymä. Tämä ei tunnu haittaavan Sellon ja Omenan menestystä.

Päivittäistavaroiden osalta Espoon keskuksen asiakaspotentiaali määrässä ja rahassa mitattuna on moninkertainen Lommilaan verrattuna.

7.3.2012 21:29

hyvillä liikennejärjestelyillä saisi imettyä melkoisen määrän asiakkaita lommilaan muualtakin kuin espoosta. vierestä sentään porhaltaa melkoinen määrä autoilijoita työmatkoillaan. hesastakin kun lähtee viikonloppuna mökille niin olisi helppo hakea matkalla kaikki tarvittava yhdestä paikasta. aika monta ruokakauppaa näyttää sellosta huolimatta pärjäävän ihan nurkilla

8.3.2012 08:10

En oikein ymmärrä miten ELY-keskusta kritisoidaan tässä Lommilan kauppakeskushankkeessa?? Miksei kritisointi kohdistu Espoon päättäjiin ja kaavoituksen suunnittelua ohjaaviin tahoihin? Käytännössähän se on niin, että Espoo on omavaltaisesti täysin tietoisena sivuuttanut lait, ja nyt syntyneet kustannukset tulevat espoolaisten maksettaviksi.

Ei laki ole koskaan tulkinnanvarainen, eikä rikkomusta voida perustella sillä, että "kun hanke on jo edennyt näin pitkälle, niin Lommilan rakentamista ei voida enää estää.. tai siitä syntyneet kustannukset nousisivat liian korkeiksi, vain toteutumattomana hankkeena. Kun hajarakentamista rajoittava laki on ollut voimassa jo 12 vuotta, niin on vähän heikkoa perustella, että rakentamisen säännöt ovat muuttuneet sinä aikana kun Lommilan hanketta on lähdetty suunnittelemaan. Kyllä tässä on tieten tahtoen alettu suunnittelemaan täysin lainvastaista hanketta, ja syntyneet turhat kustannukset tulevat täysimääräisenä maksettaviksi. Vastaavia hankkeita on muissakin kunnissa.

….joku sanoi, että ELY:n tyrmäyslausunto viittaa korruptioon? Miten? ELY-keskuksethan ovat juuri se taho jonka virallisena tehtävänä on valvoa kaavoitusta ja rakentamista. Jos viranomaistaho (ELY) ei puuttuisi hajarakentamista harjoittavan kunnan toimintaan, niin silloin kyse olisi tosiaankin korruptiosta. Onhan olemassa vielä sellainenkin kun virkavastuu, joka velvoittaa hoitamaan virkaan kuuluvat hommat…

…Elyn lausunnon sivuuttaen Espoo tietenkin jatkaa täysillä hankkeen läpivientiä…...vähän sama kun poliisi ottaisi rattijuopolta kortin pois ratsiassa ja rattijuoppo jatkaisi vaan matkaa….mitäs sitä virkamiehiä uskomaan…

8.3.2012 08:41

On todella tarpeetonta kritisoida ELYn toimintaa Lommilan suurhankkeessa. Sehän toteutaa rooliaan kaavoitusta ja rakentamista valvovana viranomaisena. Kaikuva haloo nousee heti , kun ELY kritisoi Espoon puuhia, joissa kaupungin halutaan olevan lähes maailman mittainen edelläkävijä ja uudistaja. Tuskin ELY pahaa tahtoaan on puuttunut esim Keilaniemen ja Tapiolan tai Lommilan kaavoitukseen. Tuskalliselta näyttää olevan joillekin Espoon kaavoituksen vaikuttajille sopeutua pelisääntöihin.
Markku Markkulan huoli Espoon julkisuuskuvasta kaupungintalokiistassa tiivistyi toteamukseen- muut saattavat luulla, että olemme epävarmoja Espoon keskuksen kehittämisessä. Onkohan niin, että Vanha-Espoon alueella käydään kauppaa sieluista.
Ne, jotka eivät toivo keskuksen kehityksen jälleen kerran hiipuvan ja jäävän elämää suurempien hankkeiden jalkoihin ovat vähintäänkin varauksellisesti ja kyseenalaistaen suhtautuneet Lommilaan. Antamalla mielikuva poliittisesta halusta panostaa Espoon keskukseen yritetään näitä epäilijöitä pehmittää. Pelivälineeksi otettiin kaupungintalo, jonka olemassaolo ei millään tavoin estä keskuksen kehittämistä. Sen säilyttäminen antaisi kuvan niille muille ja myös ELYlle Espoosta kaupunkihistoriaansa kunnioittavana, avarakatseisena ja edistyksellisenä kaupunkina.

8.3.2012 09:35

No jos Lommilaan ei sitten bisnesskeskustaa tehdä niin annetakoon Ikea asuntottomille päihteiden käyttäjille sehän on muutenkin tämä imago näillä nurkilla.Etelä Espoo saa melkein mitä palveluja vaan jopa ihan yli kalliin metron mutta täällä Eletään pienen Entressen ja Espoontorin palvelujen varassa missä ei löydy paljon mitään, mutta onhan meillä Alko joka on varmasti suurin bisness näillä main.

8.3.2012 10:24

Josko pitäneeköhän paikkansa, että IKEA on lähdössä Sellon kupeeseen. Joskohan pitäneeköhän paikkansa, että nykyisen paikkaympäristön ostovoima on ei ole tyydyttävä ja näillä mailla on ympäristö leimallisesti asunnottomien ja päihteiden käyttäjien imagoima eikä meillä ole metroa, vaan vanha rautatie. Miten kauan ja hartaasti Espoo hangoitteli vastaan IKEAN asettumista paikkansa, joka on nyt jo aika heikko. Kyllä maajohtaja tietää ja ne siellä Ruotsissa on kuulolla Lommilan tapahtumista. Jaksamista yrittäjälle näilläkin main.

11.3.2012 10:32

Miten on mahdollista että olarin prisma pärjää vaikka suurin piirtein kilometrin päässä iso omena.Espoon politiikkot löytää kyllä selityksiä Espoon torista ja entressestä jotka ei ole totta jatkuu se kauppanteko sielläkin vaikka lommilaan tulisia valtava ostoskeskus.

11.3.2012 15:16

Miten sekin on mahdollista, että Olarissa on Prisma ja Iso Omena-kauppakeskuskombinaatissa on Prisma ja City market ja kaikki vaan pärjää. Ja molemmissa on Alko. Yrittäjä arvioi, että alueella on varmaa ostovoimaa eikä vuokralla-asuvia paljonkaan.

11.3.2012 11:16

Olarin prisma rakennettiin ennen Omenaa.

Eli olen samaa mieltä nimim. Yrittäjä kanssa: Rakennetaan aseman seudulle täysimittainen kauppakeskus hypermarketteineen. Lommilaan rakennetaan myöhemmin automarketit.

11.3.2012 12:01

annetakoon Ikea asuntottomille päihteiden käyttäjille ,elä yllytä, siitähän saisi hyvän vastaanottokeskuksen,ei olisi mitään uutta , vaalit tulossa ei nyt keskitetä sitä kaikkea ...... samaan paikkaan

11.3.2012 18:18

Kyllähän kauppakeskus Lommilaan tulee. Muutenhan Espoon kokoomus jää rahoja paitsi. Näkihän sen miten entinen kokoomusministeri Jan Vapaavuosi torppasi tehokaasti Vihtiin suunnitellun kauppakeskuksen, joka uhkasi juuri tätä Lommilan projektia. Vihdin kauppakeskuksen rahat olisivat valuneet toiselle puolueelle.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.