Hikoilua hyvän olon puolesta

Näin alkuvuodesta joka tuutista tulee vinkkejä painonhallintaan ja muutenkin terveellisempään elämään. Kuntosaleilla ja jumpissa hikoillaan vieri vieressä, kunnes pahin ryhtiliike laantuu ja tungos vähenee.

Itsekin selaan liikuntakeskusten tuntivalikoimia ja päätän pyhästi mahduttaa viikkoaikatauluun vanhan harrastuksen. Joulun tienoilla löysin itseni vuosien jälkeen tanssitunnilta ja ihmettelin, miksi ihmeessä tauko on venähtänyt näin pitkäksi. Hyvä opettaja, mukaansatempaava musiikki ja liike takaavat hyvän olon pitkäksi aikaa.

Kun viettää pääosan työpäivästään pöydän ääressä ja kulkee työmatkansa autolla, päivittäinen arkiliikunta uhkaa jäädä vähiin."

Liikunta ei saisikaan olla pakonomaista puurtamista, jotta sitä jaksaa jatkaa viikosta toiseen.

Eikä liikunnan tarvitse aina tarkoittaa kymmenen kilometrin hikilenkkiä tai ohjattua jumppatuntia. Pienillä arjen teoillakin on merkitystä.

Kun viettää pääosan työpäivästään pöydän ääressä ja kulkee työmatkansa autolla, päivittäinen arkiliikunta uhkaa jäädä vähiin. Suositeltu kymmenentuhannen askeleen päivätavoite ei todellakaan täyty, ellei sen eteen näe hieman vaivaa. Puhumattakaan siitä kuinka monta tuntia tulee istuttua paikallaan.

Aktiivisuusmittari herätti huomaamaan, kuinka vähäisiksi päivittäinen askelmäärä ja taitetut kilometrit jäävät, jos ei varta vasten lähde liikkumaan työpäivän jälkeen.

Ainakin itseäni mittari on kannustanut liikkumaan ja lisäämään nimenomaan arkiliikuntaa. Huomaan nykyään valitsevani portaat mieluummin kuin hissin tai kipaisevani lähikauppaan mieluummin jalan kuin autolla – vaikka ulkona olisi kylmää ja pimeää. Askelmäärä tulee katsottua mittarista lähes joka ilta.

Kaikki eivät mittaamisesta innostu – eikä tarvitsekaan. Jos askelmäärän kyttääminen ahdistaa, ei sitä kannata tehdä.

Parasta on, kun löytää itselleen ja aikatauluihinsa sopivan tavan liikkua. Ja keinot joilla pääsee omaan tavoitteensa, oli se sitten pienempi lukema vaa'alla, hoikempi vyötärönympärys, suurempi hauis, parempi mieli, kohentunut kunto tai terveys.

Johanna Halava

Toimitukselta

Tällä palstalla julkaistaan toimituksen kolumneja ja pääkirjoituksia.

Tervetuloa Länsiväylän blogeihin!

Länsiväylä-lehti tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia espoolaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta. Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa tiettyyn blogiin.