Siemens: Länsimetro kulkee vasta marraskuussa 2017

Arviota länsimetron valmistumisesta joudutaan lykkäämään jälleen. Uusimman arvion mukaan metro voisi kulkea vasta marraskuussa 2017.

Päivi Tuovinen

Monista vaikeuksista jo aiemmin kärsinyt länsimetro saattaa viivästyä jopa yli vuoden arvioitua enemmän. Automaattimetron toimittaja Siemensin viimeisen ilmoituksen mukaan automaattimetro ja sitä kautta länsimetro on mahdollista avata liikenteelle marraskuussa 2017.

Alkuperäisen tavoitteen mukaan länsimetron piti avautua vuonna 2015, mutta myös rakennustyöt ovat viivästyneet. Sittemmin valmistumisarviota on lykätty syksyyn 2016.

HKL:n lähtökohtana on ollut, että sopimuksen mukaista aikataulua tulee noudattaa ja Siemensin huolehtia länsimetron automatisoinnista niin, että metrolinja voidaan avata matkustajaliikenteelle sen valmistumisen myötä syksyllä 2016. HKL on jo aiemmin todennut, että automaattimetroprojekti on aikataulun suhteen ”kriittisellä polulla”.

Siemensin mukaan Helsingin automaattimetron valmistumisaste on tällä hetkellä on 57,3 prosenttia ja länsimetron automatisoinnin valmiusaste 16,4 prosenttia.

Viivettä on tuonut erityisesti esimerkiksi metron laituriovien suunnittelu. Laiturioviin on nyt hyväksytty ratkaisu, jossa niihin tulee tuntoherkkä reuna. Siemensin tarvittava jatkosuunnittelu oviin on edelleen käynnissä.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen ei pidä Siemensin esittämää tilannearviota länsimetron myöhästymisestä uskottavana.
– En usko tippaakaan. Tämä tieto kuulosta tosi kummalliselta verrattuna minun käsitykseeni asiasta, Kokkinen sanoo.

Kokkinen perustelee näkemystään sillä, että automatisoinnin tiellä olleet tekniset ongelmat ovat hänen käsityksensä mukaan jo poistuneet päiväjärjestyksestä.

Kokkinen kertoo olleensa viimeksi yhteydessä Siemensin edustajiin muutama viikko sitten länsimetron ohjausryhmän kokouksessa. Tuolloin hänelle jäi omien sanojensa mukaan myönteinen käsitys yleistilanteesta.

– Metron tekniset kysymykset ratkaistu. Minulle jäi käsitys, että vaivan paikkoja ei ole jäänyt.

Aikataulun venyttyä länsimetron kustannukset ovat koko ajan paisuneet. Arvioiden mukaan Espoon Matinkylään Helsingin Ruoholahdesta kulkevan metron hinta kipuaa jo yli miljardin euron.

HKL:n johtokunta käsittelee automaattimetron tilannekatsausta kokouksessaan torstaina.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron Kokkinen: ”En usko Siemensin arvioon tippaakaan”Louko länsimetron viivästymisestä: ”Siemensin propagandaa”Yle: Poliitikkojen usko länsimetron aikatauluun horjuuTyöntekijät protestoivat länsimetron työmaalla

Kommentit (19)

Kommentit

Näin veronmaksajana tulee mieleen, että kuka näistä aikatauluviivästyksistä ja kustannusten paisumisista ottaa ja kantaa viimekädessä vastuun? Ymmärrän toki hankkeen laajuuden ja sen, että tämän tyyppisiin hankkeisiin liittyy paljon seikkoja, joita ei ole mahdollista ennustaa. Sekä aikataulu että kulut ovat kuitenkin ylittymässä niin räikeästi, että väkisinkin tulee mieleen, onko kaikki hoidettu päättäjien puolelta täysin avoimesti ja rehellisesti...ja vaikka olisikin hoidettu kunnialla, niin kiistatonta lienee se, että hanketta on hallittu huonosti. Olen varma siitä, että jotkut tahot myös hyötyvät edellä mainituista seikoista. Itse olen harmissani siitä, että tämä hyöty saadaan veronmaksajien (=meidän) kustannuksella.

PS. En ole teknisen alan asiantuntija, mutta miten on mahdollista että metron automatisoinnin ja erityisesti laituriovien suunnitteluun voi kulua vuosikausia ennustamatonta ylimääräistä aikaa kun maailmalla lienee valmiita malleja olemassa. Onko valittu väärä toimittaja? Vaikuttavatko tulevat jo varmistuneet oikeusprosessit Siemensin motivaatioon hankkeen suhteen? Ihminen on kuitenkin matkustanut kuuhunkin jo 50 luvulla...

uuno2323

Noi helkkarin laituriovet voisi jättää kokonaan pois. ovathan suomalaiset ennenkin osaneet matkustaa metrolla vaikka ei ole niitä ovia, vain juopot tippuu radalle ja oikeastaan parempi niin että luonto korjaa heikoimmat pois.

RS

Niinpä niin, onhan se ihmeellistä että metro ilman kuljettajaa on kulkenut ongelmitta muissa maissa jo vuosia. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Singapore jos metro kulkee ristiin rastiin tihein vuorovälein asemien välillä jossa automaattiovetkin toimivat moitteettomasti. Miksi mikään projekti ei koskaan onnistu täällä peräpohjolassa, ei metro, ei uusi ydinvoimala .....

Ettei nyt vaan olisi niin että Espoon päättäjillä on tässä asiassa sormet pelissä ja hidastavat hanketta kun lomamatkoja ei tullut kylkijäisinä Lapin hangille tai etelän aurinkorannikolle.

Pappa Tunturi

Oletko oikeasti tyhmä vai viellä tyhmempi? Metron tunneli osuutta on jo rakennettu sen verran paljon että tuosta sinun "hienosta ideasta" ei olisi yhtään hyötyä, ainoastaan homma myöhästyisi viellä enemmän kun louhimis töitä täytyisi jatkaa.

Järkikäteen

1000 miljoonaa euroo vaan kuulostaa kovin kalliilta sille että saadaan espoolaisten työmatka-ajat piteneen maaillman parhaan bussilinjaston tieltä.. Kampin Espoon terminaali voidaan luovuttaa Siemensin koekentäks. ..Jos sitten vaikka ensi kerralla. Piikki on auki.

vampyyri

Ei ole metron liikkuminen Kokkisen uskomisesta ja käsityskyvystä kiinni. Ei tippaakaan. Kansa ei usko enää edes marraskuuhun 2017. Mihin uskovat ohjausryhmä ja hallitus? Millainen käsitys näillä on? Viivästyykö viivästyminen? Ei siis aikoihin tarvita liityntäliikennnöintiä.

tube

Italiasta tuli äskettäin dokumentti, jossa nimenomaan rakentamisen keskeneräisyys takasi jatkuvat tukiaiset ja avustukset ko. alueelle. Missään nimessä ei kukaan poliitikko halunnut rakentamista valmiiksi. Kyse oli vain urheilukentästä siellä, joten pienemmät rahatkin.

Espoo=peräkylän pohatat

Tavan kansalaisen on vaikea tajuta että joillain aloilla sopimuksen tehnyt palvelun toimittaja sanelee paljon homma tulee viivästymään ja miten paljon he haluavat tästä viivästymisestä lisärahaa. Siemens ei ole pelkkä ict-talo mutta paljon on samaa kuin valtion(yhtiöiden) TIETOhankkeissa.
Ainakin olisi aiheellista antaa kenkää ja tuulettaa metroyhtiö, olisihan tässä uusillekin toimijoille 3,5 vuoden rupeama tiedossa. Se on ainakin selvää että ei se sen kalliimmaksi tulisi kuin mitä nykyhuseeraajien toiminta

Musta tää on vaan

Itse istun HKL:n johtokunnassa, missä se viisaus koko automaatioprojektin suhteen asuu- tai pitäisi asua. HKL:hän vetää pahoissa ongelmissa olevaa automaattiprojektia eikä Länsimetro Oy. Huomenna on HKL:n johtokunnan kokous ja esityslistalla esittelijän teksti poikkeaa kovasti Matti Kokkisen näkemyksistä. Kokkinen tuntuu olevan vahva uskossaan tai sitten vain yksinkertaisesti kansanhauskuuttaja ja patologinen valehtelija.

Kari Kälviä

Kokemukseni Siemensistä tietojärjestelmätoimittajana ovat niin huonot, etten ihmettele ollenkaan metron automaatioprojektin vaikeuksia. Siemens on loistava pistämään kaikki asiakkaan syyksi, vaikka syy olisi omassa pesässä.

LJKS

Missä on projektin vastuunkantajat? Ketkä ovat ne jotka todella kantavat vastuun projektin viivästymisestä ja sen ulkopuolisille aiheuttamista vahingoista? Ketkä vastaavat että hankintaketju toimii, palkat maksetaan eikä käytetä harmaata työvoimaa? Ketkä ovat Länsimetro Oy:n hallituksen jäsenet joiden tehtävä on valvoa yrityksen toimivaa johtoa ja toimintaa? Näin suuren ja yhteiskunnallisesti tärkeän hankkeen valvonta pitää olla riittävällä tasolla, nyt siihen ei voi uskoa tippaakaan.

artsi

Nyt olisi se viimeinen hetki tajuta ja rakentaa pitkät metroasemat, muuten tästä farssista tulee täysin loputon. Ja tulevaisuudessa sama olisi kuitenkin edessä. Automatisoinnista olisi pitänyt luopua heti alkuunsa, samoin laituriovista. Kuka rahastaa ja kenen verorahoja, mutta länsimetro on Suomen pahin infra-epäonnistuma vuosikymmeniin.

Monku

Tietty se myöhästyy moneen kertaan vielä, koko länsimetron henkilökunnan työpaikat siinä kiinni ja kun jatkoa ei tullut niin tätähän vedätetään vuosikausia vielä... eihän ne omia työpaikkojaan halua menettää.

mike