Katsastustilastot paljastavat: tämän automallin hylkäysprosentti on... nolla

Toyota Urban Cruiser oli A-katsastuksen koko tilaston paras kolmevuotias: hylkäyksiä nolla prosenttia. Seuraavaksi parhaiksi tilastossa nousivat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon.

Moottori

Lisää autoalan uutisia ja tuoreimmat koeajot löydät täältä: http://www.moottori.fi/

LIIKENNE Jo kolme vuotta vanhojen autojen välillä erot voivat olla tuntuvia. Moottori selvitti parhaat.

Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, paljastuu A-Katsastuksen henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta vuodelta 2014.

Kolmivuotiaissa puhtain paperein selvisi Toyota Urban Cruiser, joka on koko tilaston paras: hylkäyksiä nolla prosenttia.

Seuraavaksi parhaat kolmivuotiaat ovat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon.

Mittavista takaisinkutsu-kampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki.”

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki.

Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kieli heikosta laadusta, vaan huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Autojen 13 eri ikäryhmässä on jaossa 65 viisi kärjessä- ja viisi hännillä -sijoitusta.

Toyota ansaitsi viisi kärjessä -sijoituksia eniten (39), seuraavina Honda (8), Audi (5) Ford (4), Saab ja Subaru (2), Lada, Nissan, Mitsubishi, Suzuki ja Volvo (1).

A-Katsastus katsasti viime vuonna 820 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin.

Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen.”

Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat.

Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen.

Eniten hylkäyksiä aiheuttavat vikaryhmät ovat käyttöjarru (9,7 %), pakokaasupäästöt (7,5 %), etuakselisto (6,0 %), seisontajarru (4,7 %) sekä ohjauslaitteet ja alusta (3,6 %).

A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti.

Erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monella automerkillä jo ensimmäisessä katsastuksessa.

– Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet.

Tilastot löydät täältä: www.a-katsastus.fi/vikatilasto

Lue myös Moottorin juttu: Jarrujen viat ovat yhä yleinen hylkäyssyy

Written by:

Moottori.fi

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Automaatti vai manuaali? Tämä ryhmä valitsee aina ensimmäisenMotoristi voitti pysäköinninvalvonnan oikeudessa – kertomus pysäköintimaksun maksamisesta riittiMoottori selvitti: moottoripyörien vakuutuksissa hurjat hintaerot

Kommentit (8)

Kommentit

Onkohan tilastossa otettu huomioon se että esim taksikäytössä suositulla autolla kilometrejä voi tulla satoja tuhansia kolmessa vuodessa. Kun taas vaimon kauppakassilla ajetaan kymppitonni vuodessa. Eli huomioidaanko tilastossa lainkaan ajomäärää.

Kysyn vain

Katsoin tilastoista ajetut kilometrit, koko uutinen äärimmäisen harhaanjohtava. Tolla hasun näköisellä Nissanilla oltiin ajettu keskimäärin 35 000km 3 vuodessa. Melkein kaikilla muilla kärkipään autoilla 2-3 kertaa enemmän : )

Helsinkiläinen veronmaksaja, autoilija ja tupakoitsija

Taas kiinnitetään huomio epäolennaiseen asiaan. Katsastuksen hylkäysprosentit kertovat kuinka omistaja pitää huolta autostaan, tai kuinka huolto oikeasti välittää ajoneuvon kunnosta. Valitettavan suurta osaa autoilijoista ei kiinnosta tippaakaan auton tekniikka ja huolenpito. Moni ei ole koskaan edes lisännyt nesteitä, tarkistanut öljyä, rengaspaineita tai harjannut edes lunta auton päältä.

Siivoa edes sisältä

Täysin samaa mieltä. Yleensä hylkäys tulee kuluvien osien takia. Kuluminen on täysin normaalia jarrupalat- ja levyt, iskunvaimetimet, jouset, "koiranluut", pallonivelet, tukivarsien puslat, valot, tuulilasi ym. Kannattaa teettää luotettavassa liikkeessä katsastustarkastus ennen konttorille menoa enkä nyt tarkoita välttämättä merkkiliikettä. Jos vielä ajaa paljon niin huollontarvekin lisääntyy.

Kannattaa ennakoida

Kustannustietoinen oikeassa. Lohjalaiset korjaamot ehdottavat ehjien osien korjaamista varmaan bisnesmielessä. Pakoputki ja väljyys ohjauksessa tai vedossa on tällaisia joihin olen törmännyt. Olen vienyt korjaamoihin ristiin ja pyytänyt tarkistamaan eikä vikaa olekaan löytynyt. En viitsi mainita korjaamoita nimeltä.

ei huijattu