Metrosotku: Nämä kaikki 52 järjestelmää pitää saada toimimaan

Länsimetron asemilla risteilee kilometritolkulla ilmastointiputkia. Kaikkea säädellään tietokoneilla.

Päivi Tuovinen

Päivi Tuovinen

Päivi Tuovinen

RAKENTAJAT Metrotyömaata johtavien asiantuntijoiden mukaan kaikki järjestelmät eivät toimi yhdessä niin kuin on suunniteltu.

Länsimetron rakentamisen – ja nyt paljastuneiden ongelmien – laajuudesta kertoo se, että metroa ja metroasemia on määrä ohjata 52 eri järjestelmän avulla.

Yksistään metron automaatiojärjestelmät sisältävät muun muassa 8 asemavalvomoa, kiinteistövalvonnan, turva-automaation ja kulunvalvonnan (katso koko lista alta.)

Lisäksi asemilla risteilee valtava ilmanvaihtokanavien viidakko.

– Jokaisella asemalla on noin neljä kilometriä erikokoista ilmastointiputkea, metron alihankkijana toimineen Sweco Oy:n rakennuttaja ja asiantuntija Timo Hallikainenkertoo Länsiväylälle.

Hallikainen ja hänen kollegansa Kari-Pekka Kilkki, antoivat Länsiväylälle haastattelun metron teknisistä ominaisuuksista toukokuun lopulla.

Tuolloin molemmat vakuuttivat painokkaasti, että kaikki oli kunnossa elokuun 15. päivän avausta ajatellen. Nyt avausta on lykätty hamaan tulevaisuuteen.

Länsiväylä kysyi asiaa uudelleen keskiviikkona 15. kesäkuuta. Kilkin ja Hallikaisen mukaan Otaniemessä tehtyjen 52 eri järjestelmän yhteiskäyttötesteissä ilmeni, etteivät kaikki järjestelmät toimi yhteen suunnitellusti.

Hallikainen ja Kilkki ovat johtaneet ”metro-orkesteria”, joka on vetänyt maan alle kilometreittäin ilmastointiputkia, sähkö- ja palovesijohtoja sekä tietoliikennekaapeleita.

He ovat siis käytännössä valvoneet, neuvotelleet ja opastaneet pääurakoitsijoita ja kymmeniä aliurakoitsijoita, joiden palkkalistoilla on 14 kilometriä pitkällä rakennustyömaalla on ollut kolmen vuoden ajan noin tuhat työntekijää.

Yksistään suunnittelijoita on ollut noin 300.

Metrotyömaan talotekniikan mittasuhteista tavallisen omakotitalon rakentamiseen verrattuna Kilkki antaa kuvaavan esimerkin:

– Tavalliseen omakotitaloon tulee kaikkiaan 20 erilaista automaatiopistettä, kuten huonetermostaatteja. Länsimetrossa yhdellä asemalla noita automaatiopisteitä on 10 000.

Lue myös: Asiantuntijoiden näkemys muuttui muutamassa päivässä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

52 järjestelmää

Metron liikkuminen ja asemien toiminta varmistetaan kaikkiaan peräti 52 eri järjestelmää.

Automaatiojärjestelmät sisältävät:

8 asemavalvomoa

LVI-automaation

Kiinteistövalvonnan

Turva-automaation

Sähkönsyöttövalvonnan

Kamera- ja äänentoistojärjestelmän

Kulunvalvonnan.

LVI-järjestelmässä on:

40 pumppaamoa

2,5 MW jäähdytysteho

32 MW lämmitysteho

32 savunpoistopuhallinta

Asemakohtaiset IV- ja ylipaineistuspuhaltimet

Palovesiverkosto omalla kolmella pumppaamolla.

Ja vielä:

Palonilmaisujärjestelmät

Automaattiset palonsammutusjärjestelmät

UPS-laitteet

8 varavoimakonetta

Pääsähkönjakelu

Automaattiset palo-ovet

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsiväylä selvitti: Länsimetron alihankkijoiden näkemykset vaihtuivat muutamassa päivässäNäin Siemens varoitti länsimetrosta 7.5.2014 – "Toimii aikaisintaan marraskuussa 2017"Näin luultiin 9 vuotta sitten: "Länsimetro on valmis 2013, metrolla Sipooseen 2017"Länsimetron johtoa vaadittiin vaihtoon – "Tämä on täydellinen farssi"Kokoomus vaatii selvitystä Pekka Saurin roolista: "Länsimetron johtamisongelma on ilmeinen"Länsimetro myöhästyy, kuka on vastuussa? – "Viime kädessä toimitusjohtaja ja yhtiön hallitus"Metrosotku: Kuskeja palkataan pikavauhtia hätälinjoille – bussiyhtiön jätti-irtisanomista vain muutama kuukausiMetrosotku: Miksi nykyiset bussilinjat eivät voi vain jatkaa? – Varoaika on jo tapissa

Kommentit (1)

Kommentit