Helsingin kaduilla ajelee pian 2 robottibussia – ilman kuljettajaa ja ohjauspyörää

Tältä EasyMile EZ10 -bussi näyttää.

Don Lehtinen

Hernesaaren alueen kaduilla alkaa heinä-elokuussa liikennöidä kaksi robottibussia. Bussit ovat samanlaisia kuin vuosi sitten pidetyillä Kivistön asuntomessuilla. EasyMile EZ10 -busseissa on tilaa yhdeksälle ja ne ajavat ilman kuljettajia. Bussit toimivat joko laserohjaustekniikalla tai GPS-paikannuksen avulla.

Helsingin jälkeen bussit menevät elokuun ja syyskuun ajaksi Espooseen ja lokakuun ja marraskuun ajaksi Tampereelle, jossa ne operoivat ensilumen tuloon asti. Kokeilut jatkuvat tämän jälkeen ensi keväänä.

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan bussit ovat tervetullutta edistystä. Maailmalla bussit ovat edelleen harvinaisia.

– Helsinki haluaa olla kansainvälisesti tunnettu kehittämis- ja kokeiluympäristö uusille fiksuille tuotteille ja palveluille, kuten älykkään urbaanin liikkumisen ratkaisuille. SOHJOA-hanke on uusien liikkumisratkaisujen kehityksen kärjessä. Robottibussit voisivat tuoda ratkaisun moneen kaupunkiliikenteeseen liittyvään haasteeseen ja tarpeeseen. Toivotamme automaattiset bussit ja niiden ympärille teknologioita ja palveluja kehittävät yritykset ja tutkimustahot tervetulleeksi Helsinkiin kokeilemaan ja kehittämään, Sauri kertoo.

Hanke on Metropolia-ammattikorkeakoulun ylläpitämä ja sitä tukee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, joka on myöntänyt hankkeelle kokeiluluvat turvalliseen tieliikenteen automaation kokeiluun.

Lue tästä miten käy, kun jalankulkija hyppää kuskittoman robottibussin eteen.

Juttua muokattu 14.7.2016 kello 13.51: lisätty tieto Trafin myöntämästä poikkeusluvasta.

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä

Kommentit (5)

Kommentit

Mielenkiintoista, käsittääkseni Suomen laki ei vielä salli autonomisten ajoneuvojen käyttöä lukuun ottamatta suljettuja alueita. Onko minulla jäänyt jotain väliin, vai onko jutusta jäänyt jotain pois?

Teppo Vanamo

Viimeistään nyt pitäisi Stadinkin johdon tajuta, että kalliit, painavat ja kiskoihin kiinnitetyt ratikat ovat out etenkin esikaupunkien liikenteessä, joihin niitä ollaan suurilla tukiaisilla tuputtamassa.
Eihän VR:kään pärjää busseille edes olemassa olevilla raiteilla ja sähköllä kulkevat älybussit optimoivat pian sekä aikataulut, reitit ja bussikoonkin kysynnän mukaan joustavasti.

Kansanveneilijä