Bussikuskille potkut viiden liikennevahingon takia – vetosi syrjintään etnisen taustan takia

Kuvituskuva

Arkisto

Linja-autonkuljettaja voidaan irtisanoa viiden liikennevahingon johdosta, katsoo Helsingin hovioikeus.

Asianajajaliitto kertoo tapauksesta verkkosivuillaan.

Kyseisessä tapauksessa bussiyhtiön työntekijälle sattui viisi liikennevahinkoa vajaan vuoden sisällä.

Linja-autonkuljettaja esimerkiksi peruutti Rautatientorilla takana olleeseen toiseen linja-autoon. Kuljettaja kolhi myös pysäköityä henkilöautoa väistäessään vastaan tullutta linja-autoa sekä ajoi esimerkiksi kerran henkilöauton perään.

Liikennevahingoista aiheutui yhtiölle yli 20 000 euron suuruinen vahinko.

Kuljettaja sai vahingoista ensin suullisen huomautuksen ja kirjallisen varoituksen. Lopulta kuljettaja irtisanottiin. Bussiyhtiö perusteli irtisanomista juuri liikenteessä sattuneilla vahingoilla.

Linja-autonkuljettajan mukaan kyse oli työsyrjinnästä hänen etnisen taustansa takia.

Asiaa käsiteltiin ensin käräjäoikeudessa ja sitten Helsingin hovioikeudessa.

Hovi päätyi käräjäoikeuden kanssa samaan ratkaisuun, jonka mukaan bussiyhtiöllä oli asiallinen ja painava syy irtisanoa kuljettajan työsopimus liikennevahinkojen takia.

Hovioikeuden mukaan kuljettajaa ei syrjitty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä

Kommentit (16)

Kommentit

Hollannissa asiasta on tehty oikein huolellinen tutkimuskin, kun näytti siltä, että pohjois-afrikkalaistaustaisille kuskeille tapahtui selvästi kantaväestöön kuuluvia kuskeja enemmän onnettomuuksia.

Selittäväksi tekijäksi löytyi se, että em. onnettumuusherkän ryhmän kuljettajien kyky hahmottaa kolmiulotteista tilaa ja sitä kautta reagoida liikennetapahtumiin oli selvästi heikompi, Lisäksi havaittiin, että em. ominaisuudet olivat suoraan verrannollisia kuskin älykkyysosamäärään - ja yllättäen mamu-kuskien keskimääräinen ÄO oli 85, kun taas kantaväestön kuljettajilla 100.

No, onneksi EU on ilmeisesti kieltänyt tällaiset "syrjivät" tutkimukset ja väitteet suuremmasta onnettumuus herkkyydestä ovat varmaankin sitä pahaa vihapuhetta.

ksee

Ihan selkeätä syrjintää ja rasismia! Olisiko suomalainen muka saanut potkut vastaavassa tilanteessa? Koska yksikään suomalainen ei ole onnistunut vielä romuttamaan viisi bussia vuoden sisällä, emme voi tietää, ennen ensimmäistä ennakkotapausta.

Persona Non Grata

Ajattelin säästää ja palkkaisin ulkomaalaisen, lopputulos: 5 bussia romuna, päälle oikeudenkulut ja korvaukset syrjinnästä, palkinnoksi vielä anarkistit polttavat bussivarikon, koska yrittäjä on rasisti.

työtön

Tutkittiinko sitä, kuuluuko autojen ruttaaminen ja muu holtiton liikennekäytös kuljettajan kulttuuriin? Jos näin on, on irtisanotun kuljettajan saatava jatkaa työssään ja toimia edelleenkin kulttuurinsa mukaisesti. Jos työnantaja harrastaa henkistä väkivaltaa häntä kohtaan eli yrittää pakottaa hänet täkäläiseen ajokulttuuriin, kuten ilmeisesti on jo tapahtunut, kuljettaja voi täydellä syyllä hakea korvausta kärsimyksestään. On se vain kauheaa, miten näitä ihmisparkoja, jotka ovat tulleet tänne kylmään ja kovaan pohjoiseen rikastuttamaan yksipuolista kulttuuriamme, kohdellaan ja pakotetaan koviin arvoihin sekä sanotaan työstä irti mitättömistä syistä.

Trimo

Surullista että etnisen taustan omaavat vetoaa aina rasismiin jos he syyllistyy johonkin josta heitä sitten ihan oikeutetusti syytetään .
Kansa on herännyt eikä hyysäri enää pysty muuttamaan mustaa valkoiseksi .

CALWX9

Olen bussikuski ja minusta tämä on hyvä ajatus, kyllä ihmetyttä se kun erällä kuskilla on kokemusta kun mulla ikä mutta ajo taito ei nousut ollenkaan, jotkut kokeneet kolisevat päivittäin tämä just ihmetyttä usein kokenempi pitä ola parempi mut usein näkee vastoin ja mikä mua otta pannun heillä on kokemus lisät ;). Ja vielä olis hyvä jos saataisin kuvata liikennettä tallentavalla kameralla tuulilasin ulkopuolia, olen noin 5 vuotta ajanut bussia ja ihmetyttä tä hyvä että en oo osunut kehenkään mutta usein meidät kiilatan ja seisovien matkustajien takia emme voi tehdä koviä jarrutuksiä, muuten voi käydä niinkuin kerran lehdessä luki sotaveteraani selvis sodasta mutta menehtyi bussissa tää tais tapahtua just ennen kun minun kuski ura alkoi. Ja vielä aikataulu!!! Prkl!!! Jos joku sielä herroista ei tiedä milloin ruuhkat alka ja loppu tässä on tieto: aamu ruuhka 7-9:30 ilta 14:30-18:00. Jos vuoro sattu just näihin aikoihin silloin ei taukoja pidellään wc:ssä kuulemma saa käydä jos tule oikea suuri hätä ja asiakkaat vielä jotkut oikein tule sisään niin vihaisena vaikka asia ei oo meistä kiinni + kaikkilla on omat elämän ongelmat, nää kaikki mukaan lukien yritä pitää kaasu jalka kevyenä ja hermo kylmänä. Näiden asioiden takia joudui kerran lopetta työt omasta pyynnöstä ja pitää vuoden hermo taikko oman piikkin. Säälitkä mettä välillä!!! Kun jossain muolla sattu sanotaan että tekevälle sattu mut kun kuski pitä olla teräsmies.

MaJla6ap