Berner vastaa kohuun: "Julkinen raha ei riitä väylien ylläpitoon"

Anne Berner (kesk.).

Jouni Lampinen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kirjoittaa blogissaan, että julkinen raha ei riitä ylläpitämään tai kehittämään Suomen liikenneverkkoa. Bernerin mukaan jotain on pakko tehdä, jotta korjausvelka ei kasvaisi kohtuuttomaksi ja uusia liikenneinvestointeja voitaisiin ylipäänsä toteuttaa.

Tällä hetkellä infrastruktuurin kehittämiseen saadaan rahaa valtion budjetista. Liikenne- ja viestintäministeriö kuitenkin selvittää parhaillaan, olisiko valtion omistama liikenneverkkoyhtiö parempi synnyttämään uusia liikennepalveluita ja takaamaan infrahankkeille riittävän rahoituksen.

– Hallitus pyrkii edistämään uusien liikennepalveluiden syntymistä Suomeen. Jotta uusia liikennepalveluja voi syntyä, tarvitsemme laadukkaan ja hyväkuntoisen väyläverkoston, joka vastaa kuluttajien ja elinkeinoelämän tarpeita, Berner kirjoittaa.

Hänen mukaansa tavoitteena on luoda malli, joka tarjoaisi kansalaisille laajan kirjon erilaisia liikennepalveluita. Kansalainen maksaisi palveluista käytön mukaan. Vastaavasti valtio alentaisi veroja siten, että liikenteen käyttäjien taloudellinen kokonaisrasitus ei kasvaisi.

– Markkinoille syntyvä kilpailu pitäisi palvelujen hinnat kurissa. Palveluntarjoajat laskuttaisivat palveluista oman hinnoittelunsa mukaisesti.

Kansalainen voisi kilpailuttaa palveluntarjoajia. Berner uskoo, että liikennemarkkinoilla voisi syntyä samanlaista positiivista draivia kuin telemarkkinoilla konsanaan.

– Markkinoiden luominen ja kilpailun avaaminen lisäsivät palveluntarjoajien määrää ja monipuolistivat tarjolla olevien palveluiden kirjoa ja hinnoittelumalleja. Nykyisin suomalaiset voivat valita itselleen sopivan telepalvelun maailman edullisimpiin kuuluvilla hinnoilla.

Lisää aiheesta

Autojen sim-kortti kummastuttaa – "Bernerin ideoita ei ole edes hallitusohjelmassa"
Written by:

Ota yhteyttä

Kommentit (38)

Kommentit

Berner ja Sipilä kusevat suoraan kepulaisten saappaisiin. Siellä missä matkat ovat pitkiä ja julkinen liikenne olematonta vaihtoehtoja on vähän.
Nämä kahelit kun hääräävät tällaisten maksu tien käytöstä yksityiselle yritykselle -ohjelmillaan, niin eniten kärsivä ryhmä ovat juuri kepulaiset maanvlijelijät ja haja-asutusalueiden asujat.
Siinä ei paljon mieltä lämmitä että saatiin maakunnat ja turhat virat takaisin suhmuroitaviksi, kun ei ole enää rahaa kulkea kaupassa, harrastuksissa, luottamustoimissa ja töissä näiden järkijättöjen keksintöjen jälkeen.

Bernerille joku voisi vääntää rautalangasta tiedon, että valtiolla on varaa ylläpitää tieverkostoa, jos on halua ja uskallusta. Pitää karsia turhempia menoja ja teettää kunnostuksia osin työllisyystöinä kuten 1960-luvulla rakennettiin tieverkkoa.
Ainoa ongelma on, että silloin ei saa teetettyä töitä ulkomaisella halpatyövoimalla ja kierrätettyä rahoja kaveripiirille.

Siksi näitä valheita pukkaa.

Respanteri

Onkohan suomessa yhtään rehellistä ja kunnollista poliitikkoa, joka ei kääntäisi takkia heti vaalien jälkeen? Itselleni ei tule mieleen ketään, ei edes puoluetta jota kehtaisi äänestää. Tarjolla on vain punaviher mädätystä, kapilastiriistoa, demari liha-veroja ja muuta pa*kaa.

työtön

Juu ja käy niin kuin länsimetron kanssa, hinta kolminkertaistuu.

Muutenkin, jos nyt rahat eivät riitä, niin miten ne jatkossa riittäisivät, jos maksut eivät nousisi? Päin vastoin, yhtiönhän pitää tuottaa voittoakin osakkeenomistajille. Eli verot nousisivat, koska valtio ei enää saisi ajoneuvo/autoveroa, jne.. (ja rahaa tarvitaan pakolaisten ylläpitoon) ja lisäksi päälle tulisivat vielä tietullit ja ruuhkamaksut. Eli maksaisit tuplasti enemmän kuin nyt.

Ja teiden laatuun ei tulisi mitään muutosta, sillä länsimetro jo todisti, miten yhtiöittäminen toimii käytännössä.

työtön

Valtion rahat menee työttömyyskorvauksiin , vuokra ,asumistukiin ja maatalouden tukiin jokaiseen miljarluokkaa vuodessa .Viime vuosina on asumistuet kasvaneet n.kolminkertaiseksi n. kymmnessä vuodessa .Kaikissa näissä on leikkaustarvetta todella paljon joten tienpitoon ei oikein muuten jää riittävästi vaikka autoilijolta kerätään paljon ?Tosin ansisidonnaista nyt aletaan vähentämään jotta ihmiset lähtis nopeammin töihin ,toinen suuri asumistuet!

Isoisä

Ministeri siis sanoo suoraan, että tienkäyttäjien tulee maksaa nykyistä enemmän, jotta tiestö voidaan pitää yllä. Hallitus lupasi, että verotaakka ei kasva, mutta tämän hankkeen tarkoituksena on juuri veroja vastaavien maksujen kerääminen. Eli vain sellainen hanke olisi hallitusohjelman mukainen, jossa pärjätään nykyisen tason rahoituksella. Sinäns on ymmärrettävää, että jo nyt etsitään ratkaisua siihen vajeeseen, joka syntyy, kun sähköautot syrjäyttävät polttomoottoriautokantaa ja robottiautot todennäköisesti vähentävät ajokilometrien määrää.

jjs

"Julkinen raha ei riitä väylien ylläpitoon". Autoilijoilta on kupattu rahaa kaiken maailman veroilla miljardeja. Sekä auton osto että sen käyttö on meillä kallista ja tämä näkyy autokantamme korkeana keski-ikänä. Pitäisiköhän ministerin selvittää paljonko kerätyistä on käytetty väylien ylläpitoon? Taitaa autoilijoiden rahat valua muihin tarpeisiin, mutta tästä ollaan hiiren hiljaa...

Idän ihmettelijä

Jaa. Olen kyllä käsittänyt, että jo pelkästään ajoneuvoverolla (käyttömaksu) vuosittain kerättävä rahasumma vastaa suunnilleen sitä, mitä teiden ylläpitoon käytetään. Tämän lisäksi autoilijoilta kerätään suunnilleen sama summa autoverona ja vielä n. nelinkertainen summa polttoaineverona. Luulisi, että tuosta n. kuusinkertaisesta verorasituksesta liikenisi jokin roponen tieverkolle sen sijaan, että se jaetaan esimerkiksi vastikkeettomasti törkeän korkeina asumistukina sijoittajien taskuun?

ArskaXIV

En ole nähnyt käytävän lainkaan keskustelua siitä, miten matkustavaisten turvallisuudelle
käy, kun taksiliikenne avataan kenelle tahansa yrittäjälle. Kuka takaa, ettei rattia pyörittä-
mässä ole potentiaalinen ryöstäjä/raiskaaja, jollaisia näyttää jo nyt maailmassa olevan
ylen määrin? Kuinka moni puolustuskyvytön mummo ja vaari löytyy hengettömänä
tievarren pensaikosta ja kuka ottaa selvää kenen kyydissä hän on matkustanut?

Osservatore

Julkinen raha riittäisi hyvin jos Sipilän ja Bernerin kaltaiset verotettaisiin samalla tavalla kuin työtä tekeviä.Suomen eliitti karkaa täysin veronmaksuista se ei kuuluu heille heidän omasta mielestään.!% kuluu suomen eliittiin mutta keskiluokka äänestää heitä kun ovat niin lapsellisia että uskovat myös kuuluvansa eliittiin.Keskiluokka rahoittaa kaiken Suomessa ei köyhät eikä rikkaat.

Tatu

Berner esittää jälleen kerran mahdottomia väitteitä. Jos liikenteen maksut eivät nouse, mistä tulee lisää rahaa ? Ajatuksena on, että uusi yhtiö ottaa lainaa, mutta ministeri berner ei ilmeisesti tiedä sitäkään, että valtio saa lainaa halvemmalla kuin mikään yritys, vaikka kuinka valtionyhtiö olisikin. Koska korkomenot olisivat suuremmat, rahaa olisi VÄHEMMÄN kuin nykyään.

Pasi T

Helppo yhtälö: Siirretään polttoaineverosta senverran rahaa tiepuolelle että tiet tulee kuntoon, ja puuttuva rahasumma otetaan sieltä mistä muutkin valtion tulot. Näin iisi oli tämäkin ratkaisu.

lahela5

Vaihtoehtoinen lääketiede on tullut valitettavan tutuksi, mutta nyt on jo ilmeisesti vaihtoehtoista matematiikkaakin.
Jos otetaan polttoaineverosta esimerkiksi 1 miljardi, ja se annetaan väyläyhtiölle, niin väyläyhtiöllä on rahaa 1 miljardi.
Missä kohtaa rahaa tulee lisää ?
Valtion "muut tulot" ovat veroja, ja berner on luvannut, että autoilijoiden kustannukset eivät nouse.
Miljardi on valtava määrä rahaa, jos se haluttaisiin kerätä vaikka arvonlisäverosta, niin se vaatii korotuksen nykyisestä 24% verokannasta 26 prosenttiin.
Täysin tarpeeton idea. Eduskunta voi päättää tienhoidon määrärahoista yksinkertaisella enemmistöllä, mutta hallitus yrittää pakoilla vastuuta ulkoistamalla ikävät päätökset.

Pasi T

Vähän samoin kuin suomen tv-verkosto yhtiöitiin ja siitä tuli ulkomaisten sijoittajien rahasampo? http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002753792.html
Vai niin kuin sähköverkko, jonka palvelumaksut triplantuivat, mutta edelleen on viikkoja kestäviä sähkökatkoksia jokaisen tuulenpuskan jälkeen?
Mitäs seuraavaksi myymme ulkomaalaisille sijoittajille? Verorahoilla rakennetut maantiet, rautatien, jne?

työtön

Ja nyt on taas fingrid nosti vuodenvaihteessa sähkön siirtomaksuja 7%
Viimevuonna nostettiin 2 kertaa samoja maksuja yhteensä 14 %

Että sijoittajat pidetään taas tyytyväisinä jonkin aikaa,
kunnes taas nostellaan tariffeja,milloin milläkin verukkeella.

Sorbusten Herra

Eiköhän sitten samantien aleta keräämään.
Tietulleja.Ruuhkamaksuja.Kaupunkien läpiajomaksuja.
Moottoritiemaksuja.Siltamaksuja.Pimeässä ajomaksuja.
Tunnelimaksuja.Berneri hoi herätys.

Sorbusten Herra

Isoisä on kovan linjan oikeistolainen ja yrittää olla samaa mieltä Bernerin linjasta joka on katastrofi koko Suomelle.Onneksi demarit voittaa seuraavat vaalit ja Suomi pelastuu näiltä fiktiossa eläviltä oikeistolaisilta.

Tatu

Ihan sama virsi laulettiin aikanaan kun liikenneministerinä Kimmo Sasi ajoi läpi Suomen sijoitettuun pääomaan nähden tuottavimman liiketoiminnan yksityistämisen. Tuloksen se, että joidenkin katsastusmaksujen hinnat ovat kuusinkertaistuneet ja voitot vaeltavat ulkomaille.

Miksi sama virhe pitäisi tehdä uudelleen?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/31/pieleen-mennyt-yksityistaminen

Hyvää vuoden jatkoa!

realisti etsivä

No ei se mikään ihme ole jos rahat eivät riitä. Tänään mm. kerrottiin radiossa, miten
Suomen kulttuuri-instituutti järjestää 100-vuotisjuhlamme kunniaksi Pariisin tontilleen
suomalaisen aittakylän, jonne hirret raahataan Suomesta rekka-autoilla. Tarkoitus on
järjestää halukkaille maailman kansalaisille hotellimajoitusta suomalaiseen kotoilutyyliin
näissä aitoissa, ja yöpyjille lahjoitetaan kuulemma Lapuan Kankureitten tekemät
pellavaiset aamutakit ( kaikki varmaan tietävät mitä Lapuan Kankureitten tuotteet
maksavat ?) Onhan se tietysti kiva, että kankureitten tuotteita ostetaan, mutta kun
tapahtuu taas meidän veronmaksajien kustannuksella. Ja kuinkahan paljon tuohta
menee ylipäätänsä tällaisten kulttuuri-instituuttien ylläpitoon?

Osservatore

Eiköhän olisi kaikkein parasta, että tämä Bernerin täti menisi mittaamaan niitä Vallilan verhokankaita! Hän vain sotkee maamme asioita, oikeesti! Se potuttaa! Ei mitään logiikkaa ehdotuksillaan! Sitä se on kun on keltanokka ja pitäisi päteä! Voi että!!

Pikkutumma

Poliitikot sanoo että täytyy luoda työpaikkoja, joo, mutta jos kaikki 380.000 työllistyisi, mistä saataisiin palkkarahat? 380000x3200€x12= 14,592,000,000 euroa vuodessa, se summa pitäis löytyä. Kätilöt ainakin ilmoitti ettei heiltä liikene senttiäkään. Tekee vissiin lähes 3000€ per/asukas, eli 4 henkinen perhe 12000 euroa.

lahela5

Verottakaa työssäkäyviä lisää - meiltähän sitä rahaa saa loputtomiin, kunnes kuolemme näköalattomuuteen ja arvottomuuden tunteeseen. Te poliitikot ette välitä mistään muusta kuin omasta rahapussistanne ja viroistanne! Hei, lomiakin voisi ottaa vähän pois, ettei se maksa suomi-firmalle liikaa, kun työläinen makaa hetken kalpeana ja toivottomana rappukäytävässä, kun ei ole varaa edes R-kioskille lähteä...

LakeudenLukko

Moni ajattelee että auton verotus on pelkästään autonomistajan koskeva asia. Palveluntuottajalle auto on yksi tärkein työkalu ja tätä hinnat siirtyvät myös suoraan esim. vuokriin ja yhtiövastikkeisiin moninkertaisesti.

JL

Suomessa on vuositolkulla verotettu autoilua ja auton omistamista hullun lailla, veroina kerätyt rahat on käytetty aivan muualle kuin teiden ja katujen rakentamiseen sekä kunnostukseen. Berner kuvittelee kaikkien ihmisten pystyvän ostamaan uuden auton. Toivottavasti katoaa pian politiikasta.

Jäbä

Niin ei voi muuta kuin ihmetellä että miten on joku saanut kaiken vallan Suomessa kuin pahin diktaattori ja kukaan ei vastusta.Mikäköhän Sipilää viehättää Bernerissä kuin ei sano vastaan vaan antaa Bernerin toimia kuin tuuliviiri ja höylänä joka paikassa ja kuin tietoa ja taitoa ei löydy vaan kaikki perustuu mutu tuntumaan.

Tatu

Sipilä hyväksyy Bernerin toimet, koska mustat laatikot valmistaa Sipilän ystävän yhtiö.
Yhtiö on Aplicom ja sen perustaja on Helkkula, joka on myös toimitusjohtajana.
Näin hyvävelikerho toimii.

Mutta jos joku uskoo, että autoilu halpenee, hän tulee pettymään pahasti.
Valtion pitää saada totuttu verokertymä, noin 8 miljardia ja tämän lisäksi, myös sijoittajien pitää saada voittoa, on aivan selvää, että Bernerin ajama malli, tulisi nostamaan autoilun kustannuksia rajusti.

Kun autoilun kustannukset nousee, nousee myös kaiken muun hinta.

res.kulj.au