Autoilijan sim-seuranta olisi halpaa – Yle: Näin nopeasti tienkäyttömaksut mahdollistava "musta laatikko" saadaan käyttöön

Kuvituskuva

Päivi Tuovinen

Autoilijoiden laskuttaminen ajettujen kilometrien perusteella olisi helposti ja edullisesti toteutettavissa.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tietojohtaja Juha Kenraali sanoo Ylelle, että tienkäyttömaksun keräämiseen soveltuva järjestelmä voidaan rakentaa nopeasti. Teknologia on ollut olemassa jo kymmenisen vuotta ja sitä on paranneltu viime vuosina.

Samalla uusi tekniikka on halventunut niin, että autoilijalle tienkäyttöjärjestelmän käyttöönotto maksaisi halvimmillaan vain joitakin kymmeniä euroja.

Trafi on testannut autoilijoiden seurantaan tarvittavaa "mustaa laatikkoa" tuhannessa autossa. Laite on muovinen ja hieman tupakka-askia pienempi rasia, jossa on liitäntöjä ja puhelimista tuttu sim-korttipaikka. Yle kävi tutustumassa laitteeseen sitä myyvän Semelin tiloissa Vantaalla.

Laitteen avulla voidaan kerätä tietoa paitsi ajetuista kilometreistä myös monista muista seikoista, kuten kuljettajan ajotavasta ja polttoaineen kulutuksesta.

– Laitteen kiinnittäminen esimerkiksi auton kojelautaan tarralla vie vain muutaman minuutin. Johdon kytkeminen auton tietoliikenne- eli OBD-liitäntään, ja sen peittäminen verhoiluun on jo vaikeampi rasti, mutta ei mahdoton sekään itse tehdä. Lisäksi tarvitaan kännykkäsovellus tai vastaava, Yle kertoo.

Laite maksaa muutamasta kymmenestä eurosta pariin sataan euroon riippuen ominaisuuksista.

Ylen mukaan valtion lisäksi myös teleoperaattorit ovat kiinnostuneita laitteesta, sillä sen avulla autoilijoille olisi helppo myydä erilaisia lisäpalveluita.

Semelin it-arkkitehti Petri Pehkosen mukaan autoilijan tiedot ovat kohtuuhyvässä turvassa.

– Mikään laite ei ole sataprosenttisen murtovarma, mutta on keinoja suojata sitä tietoa. Laite lähettää vain yhteen osoitteeseen tietoa. Itse laitteeseen päin ei kukaan pääse käsiksi, Pehkonen kertoo.

Autoilijoiden tienkäyttömaksua valmisteltiin liikenneministeriössä jo edellisellä hallituskaudella. Satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä ei edennyt.

Mustien laatikoiden käyttöönotto autoilijoiden laskuttamiseksi on kiinni poliitikoiden tahdosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä

Kommentit (27)

Kommentit

Oikein hyvä ajatus kunhan poliisi saa yhdistettyä ajoneuvojen rekisteritiedot ja liikenteen seurantatiedot. Nyt voidaan sitten seurata kätevästi koko ajan esimerkiksi Lähi-idästä, Afrikasta tai Virosta tulleiden liikkeitä. Samoin moni rikos selvinnee nopeasti tällä menetelmällä.

Totuuden Ministeriö

Eiköhän tässä ole muitakin tekijöitä. Uutisessa mainittu Semel taitaa olla sama yhtiö, jota on epäilty määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä taksamittarijärjestelmien markkinoilla. Nyt onkin avautumassa varsinainen runsauden sarvi berneriläiseen sullemulle tyyliin, koska "teleoperaattorit ovat kiinnostuneita laitteesta, sillä sen avulla autoilijoille olisi helppo myydä erilaisia lisäpalveluita". Ja kuka operaattoreita hallinnoi / omistaa. Mielenkiintoista on myös valtioiden raja-alueilla, jossa laite saattaa havaita samanaikaisesti useita sille soveltuvia verkkoja naapurimaasta. Mihin verkkoon laite silloin kytkeytyy? Ja uutisen mukaan "laitteen avulla voidaan kerätä tietoa paitsi ajetuista kilometreistä myös monista muista seikoista". Siis kuka kerää ja mitä tietoja kerää?

Totuuden Ministeriö

Tätähän juuri toivotaan mm! Kaikki luvatta ajavat autot käräytettävä. Täydet valtuudet Rajavalvontaan ja Poliisille hakeakseen rikollisia autoja, jotka yrittävät tulla Suomen Maahamme! Hyvää Uuden Vuoden jatkoa teille kaikille;)

Pikkutumma

Aamun YLE toosa uutisissa oli maininta,että trafilla on noin 1000 autoa kokeilussa,joihinka on asennettu lentokoneista tuttu,
ns mustalaatikko joka rekisteröi kaikki auton liikkeet 24/7.
että isoveli on valvonnan aloittanut tälläisellä kokeiluilla.
Kohtahan nämä mustat laatikot on sitten jokaisessa ajoneuvossa.
Koskee sitten kaikkia pyörillä liikkuvia,potkulaudat ja rollaattorit mukaan lukien.Rahastus toimii.

Sorbusten Herra

Niin on autoissa ja polttoaineessa, mutta silti tarvitaan lisää varoja ja maksuja: ajoneuvovero, polttoainevero, tietullit, tiemaksut, verkostomaksut, jne..

Luulitko, että kenkien alv riittää kattamaan kaikki kulut ja ylläpitämään tieverkostoa? Totta kai tarvitaan vielä jalankuluvero, liikkumisvero ja ainakin päästövero, sillä kun kävelet hengität tiheämmin ja tuottaat enemmän hiilidioksiidipäästöjä ja näin aiheutat kasvihuoneilmiön.
Ja älä unohda pakollista liikennevakuutusta kengille, mitä jos vaikka kaadut ja sotket asfaltin verelläsi, kuka maksaa puhdistuskulut?

työtön

Miksi pitää tietää missä ajaa? Kyseessä on ihmisten liikkumisen seuranta. Käyttö kertyy jo bensan hinnassa, mitä enemmän ajat ja kulutat tietä sitä enemmän maksat ja saastuvat. Nytkin kerätään 7 miljardia jakäytetään tiestöön 1 miljardi. Siis mikä on villakoiran ydin?

Ärripurri

Mustalaatikko kaikkiin ajoneuvoihin ja mikrosirut tungetaan,
vielä kuljettajien perseeseen.
Näin rosvot voivat valvoa koska asukkaat ovat poissa kotoaan,niin on iskun paikka.

Villakoiran ytimestä Berneri hoitaa 6 miljardia luxembourgin pankkiholveihin,varottajan ulottomattomiin.
1 miljardi menee politrukkien palkkioihin ja liksojen korotuksiin.

Että näin tässä valtakunnassa tiet hoidetaan.

Sorbusten Herra

jaa-ah. kun auto 200€ arvoinen ja takapirun(tp) (transponderi(tp) laatikko maksaa saman kuin auto niin nouseeko auton arvo 2:n kertaiseksi ??
sitä paitsi tp on helppo eliminoida/ohittaa/harhauttaa. mulla on jo 4 kikkaa siihen.

VINCI

Ihanan helppoa! Noin 3,2 miljoonaa sirutettavaa ajoneuvoa löytyisi siis näin helposti, mutta edes 10000 laitonta maassaoleskelevaa yhtä lailla seurattavissa olevaa älypuhelinta kantavaa henkilöä ei löydy vaikka haku on ollut useimmilla päällä kuukausia ja jopa joillakin jopa vuosia. Tämä osoittaa vaan sen, että siihen valtiovallalla ei ole haluakaan.

realisti etsivä

Rekoissa on seuranta jo nyt, onko se oikein?
Euroopan maissa jossa kilometriperusteinen maksu, rekkoja voidaan jo seurata ainoastaan maksullisilla moottoriteillä.
Suomen malli on laiton, sillä autoilijalle pitää löytyä vaihtoehtoinen reitti, jossa pystyy valitsemaan reittinsä.
Maksullisia reittejä ajetaan, kun halutaan ajaa ruuhkattomia reittejä.
Kantateitä ei pysty EU säädöksillä rahastamaan.

Ei kunnioiteta ketään

Asiaa kositaan sillä että yksityinen rahankerääjä välistävetäjä saa vain 5 %, kun homma valmistuu prossa on kasvanut siihen normaaliin 15%, ja kun huomataan että kansa lakkaa ajamasta kulut on pakko nostaa 30 prosenttiin.
Tuloautomaatti ilman riskiä on valmis.

Aboriginaali

Autojen seuranlaite ei sinälleen tuo tuloja valtiolle. Kuluja se kyllä tuo, niin valtiolle kuin autoilijoille.
.
Mikä olisi tiestön käyttömaksu? – yksi verotusmuoto lisää. Miksi? Autoilijat maksavat jo nyt enemmän veroja kuin mitä käytetään teiden kunnossapitoon.
.
*
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000495044.html
14.4.2012
.
Jo viisi vuotta sitten tilanne oli tällainen:
.-
Autoilijat maksumiehinä
.
Liikenteen kokonaisverotuotto on tänä vuonna arviolta 4,75 miljardia (4 753 miljoonaa) euroa, ja liikenteeltä kerätyt muut maksut 136 miljoonaa euroa. Autoilijoilta kerätään polttoaineveroina 2 675 miljoonaa, autoveroina 1 203 miljoonaa ja ajoneuvoveroina 770 miljoonaa euroa. Yhdessä nämä muodostavat 98 prosenttia liikenteen tuloista. Rataveron ja väylämaksujen osuus on vain nimellinen.
.
Liikennesektorille myönnettiin rahoitusta valtion vuoden 2012 talousarviossa kuitenkin yhteensä vain 1 936 miljoonaa euroa, eli siis vain noin 40 prosenttia vuotuisesta tulosta. Loput 60 prosenttia käytetään muualla valtiontaloudessa.
.
*
Berner esittää, etteivät valtion varat riitä teiden kunnaspitoon.
” Loput 60 prosenttia käytetään muualla valtiontaloudessa”
.
Kunnostetaan teitä autoilijoita perityillä maksuilla, niin eiköhän tiet tule kuntoon.
.
Berner puhuu valtion rahoista .. hmm , siis veronmaksajien rahat eivät riitä Bernerille.

Adamia