"Uusi auto on huono sijoitus" – HS: Nyt se on todistettu tieteellisesti – näillä ajokilometreillä arvon aleneminen lähes pysähtyy

Auton arvo alenee keskimäärin eniten auton ollessa lähes uusi, osoittaa tilastotieteen alan pro gradu -tutkielma.

Päivi Tuovinen

Uusi auto on taloudellisessa mielessä huono sijoitus, kuuluu paljon toisteltu lausahdus. Nyt sen paikkansapitävyys on todistettu tieteellisesti, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden haastattelema data-analyytikko Niina Matikainen tutki auton arvon alenemista pro gradu -tutkielmassaan. Matikainen osoitti tilastotieteen tutkielmassaan, että auton arvo alenee keskimäärin eniten auton ollessa lähes uusi.

Auton ensimmäiset kilometrit koituvat siis autoilun kustannuksia laskettaessa kalleimmiksi, jos kilometrin hintaa mitataan auton arvon aleneman mukaan.

– Kilometrit vievät auton jälleenmyyntihinnasta pois vähiten silloin, kun autolla on ajettu jo satoja tuhansia kilometrejä, Matikainen kirjoittaa pro gradu -tutkielmansa tiivistelmässä.

HS:n mukaan lisäkilometrit alentavat auton arvoa jyrkästi 200 000 kilometriin asti. Siitä arvo alenee maltillisemmin 400 000 kilometriin saakka, minkä jälkeen arvon aleneminen miltei pysähtyy, HS kertoo.

– Jos ei hirveästi nauti uuden auton viehätyksestä tai saa suurta nautintoa siitä, että vaihtaa autoa parin vuoden välein, taloudellisesti järkevämpää on tämän tutkielman perusteella ajaa auto mahdollisimman loppuun, Matikainen sanoo HS:lle.

Tutkimuksensa aineistona Matikainen käytti Autotalli.com-sivustolle vuoden 2016 aikana jätettyjä käytettyjen autojen myynti-ilmoituksia, joista analyysiin päätyi lopulta reilut 34 000 ilmoitusta. Muuttujina Matikaisen mallissa olivat HS:n mukaan auton ikä, auton hinta uutena sekä autolla ajetut kilometrit. Vuosittaiseksi ajomääräksi hän määritti 20 000 kilometriä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Tilastot paljastavat: Tämän ikäisellä miehellä on varaa ostaa uusi auto

Kommentit (14)

Kommentit

– auton arvo alenee keskimäärin eniten auton ollessa lähes uusi
– Kilometrit vievät auton jälleenmyyntihinnasta pois vähiten silloin, kun autolla on ajettu jo satoja tuhansia kilometrejä
– taloudellisesti järkevämpää on ajaa auto mahdollisimman loppuun

Wow, onko vielä jotain, jota emme tiedä?

Tutkimuksesta eri mieltä olleen raadin jäsen Ukko Mustilaisen mukaan auton jälleenmyyntihintaa saa parhaiten palautettua ruuvaamalla matkamittarista satatuhatta kilometriä pois, suihkuttamalla sisustaan parfyymiä tupakan- ja muiden hajujen peittämiseksi, esittelemällä autoa hämärässä märkänä, jolloin auto rupeeaa kiiltämään ja kertomalla, että huomenna toinen ostaja tulee hakemaan auton naapurikunnasta korkeampaan hintaan, jos ei sitä
tänään myydä, kun kiireesti tarvitaan rahaa.

seebu

Toisaalta, paska sitä tonnin romua korjata joka kerta toisella tonnilla. Kun ite ei osaa mitään tehdä, nii joka remppa maksaa hunajaa. Helposti vuodessa se paskalaatikko kustantaa remontteina tonneja .

Qwerty1234

Paitsi että sillä tonnilla vaihdat vanhassa autossa käytännössä kaikki osat ja se auto on taas kuin uusi.

Esim vuoden 91 nissaniin uudet iskarit (kaikki 4 yhteensä) maksaa 69€, uudet jarrulevyt 14€, kokonaan uusi pakoputki 19€+39€.
Ja tekniikka on niin yksinkertainen, että jos et itse osaa parkkipaikalla vaihtaa, niin kuka vaan moniosaaja autotallissa vaihtaa ne 50€:llä sulle.

Ja uudessa autossa pelkästään kausihuoltoo maksaa 600€-800€ plus varaosat. Yksi ajovalo saattaa maksaa yli tonnin, eli enemmän kuin vanha auto yhteensä.

työtön

Se mahankasvuhan on aina kilpirauhasen vika,bissessä ja skerbassa ei ole ikinä mitään vikaa.
Ja kohta tästä joku fläsä mimmi huutaa,etten juo tai syö moista ja silti vaan lihoo.
Samalla siinä meneekin sukulaatilevy,vähän irttareita ja sipsipussi.

Kräki

Tosi juttu. Esim työkaluna palveli hiace 600000km. Nykyinen siviiliversio on 15v, ja on mennyt katsastuksistakin pienillä lampunpalamismoitteilla, kunhan on hoitanut perusasiat osavaihtoineen ajallaan. Uusi auto näyttää olevan aina imagokysymys, eikä kuitenkaan useimmilla ole varaa siihen huippuautoon. Kun on tarpeeksi vanha värkki, riittä siihen tarjousliikennevakuutus, eikä muita tarvita. Monien kaihoisat katseet kiinnittyvät myös hienossa kunnossa oleviin museopeleihin, ja itsekin voisin sellaisen hommata, jos fyrkka riittää.

elruth