Osaatko ajaa liikenneympyrässä? Video näyttää, miten helppoa se oikeasti on

Liikenneympyrät saattavat aiheuttaa joillekin kuskeille harmaita hiuksia.

Arkisto/Jani Jakonen

Liikenneympyröissä ajamisen pelisäännöt eivät aina vaikuta olevan kaikille selkeitä. Liikenneturvan mukaan liikenneympyröiden erityisiä vaaranpaikkoja ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat sekä tullessa ympyrään että poistuttaessa sieltä.

– Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa. Hereillä pitää olla erityisesti kevyen liikenteen suhteen, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa tiedotteessa.

Liikenneympyröiden tarkoitus on tehdä risteysliikennettä turvallisemmaksi. Liikenneympyrässä ajaminen sujuu turvallisesti, kun osaa ympyrässä ajamisen perusasiat ja noudattaa liikennesääntöjä.

– Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voikin helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, Heiskanen sanoo tiedotteessa.

Ympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Selvyyden vuoksi ympyrä onkin varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla.

– Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä, Heiskanen muistuttaa tiedotteessa.

Suuntavilkun oikea käyttö liikenneympyrässä on erityisen tärkeää, sillä se varmistaa omalta osaltaan liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi lisäksi olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.

– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, Heiskanen sanoo tiedotteessa.

 

Written by:

Ota yhteyttä

Kommentit (4)

Kommentit

En olisi noin luottavainen yksinkertaisuuden suhteen. Ihan kaikille ei ole selvää edes mihin suuntaan liikenneym... eiku kiertoliittymää on kierrettävä. Sen lisäksi on tietysti ne joille vilkun käyttö on muutenkin hakusessaan sekä tietysti ne joiden mielestä koko ympyrään ei ole asiaa jos siellä joku jo kiertää toisella puolella.

Myyryläinen

Luulisi edes ammattikuljettajien jotka ajaa paljon, samoja reittejä niin osaavan ajaa mutta ei. Katsokaapa kuinka moni bussinkuljettaja ei käytä vilkkua.

suomilandia