Suomen erikoinen raideleveys ei estä eurooppalaisten jättijunayhtiöiden tuloa – "Niillä on enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla"

Suomessa on käytössä harvinainen 1524 millimetrin raideleveys.

Jussi Vehkasalo

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäen mukaan Suomen muusta Euroopasta poikkeava raideleveys ei suojele Suomea rautateiden jättiyhtiöiltä, jos ja kun Suomen rautatiet avataan kilpailulle 2020-luvulla.

– Raideleveyden tuomaa suojaa on liioiteltu, Palomäki selittää.

VR tulee todennäköisesti saamaan kilpailua suurista eurooppalaisista rautatieyhtiöistä, kuten Deutsche Bahnista. Idästä kilpailijaksi voi ryhtyä esimerkiksi Venäjän rautatiet eli RŽD. Myös kiinalaiset sijoitusyhtiöt voivat arvion mukaan tulla mukaan Suomen rautatieliikenteen kilpailuun.

– Toimijat ovat sellaisia, joilla on enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla, Palomäki sanoo.

Suomessa on käytössä tavallista eurooppalaista 1 435 millimetrin raideleveyttä leveämpi 1 524 millimetriä leveä raideleveys. Sama on käytössä Venäjällä, joten venäläinen kalusto voisi ajaa suoraan Suomen rautateille.

Eurooppalaisille suurtoimijoille on puolestaan mahdollista tilata lisää kalustoa samoilta toimittajilta kuin VR on aiemmin tilannut. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä käytössä olevat Flirt-junat ovat valmistettu Sveitsissä.

– Käytettyä kalustoa ei saatavilla ole, mutta eihän kukaan enää mene vanhaan bussiinkaan, Palomäki sanoo.

Hallituksen suunnitelmassa VR jaetaan kolmeen osaan kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiöiksi. Kalustoyhtiöstä vuokrataan kalustoa kaikille raideliikenneyhtiöille tasapuolisesti. Veturimiesten liitto on varoittanut aiemmin, että nykyinen kalustomäärä ei riitä uudessa kilpailumallissa.

Lue myös: Lauri Ihalainen jyrähtää VR:n pilkkomissuunnitelmasta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä

Kommentit (13)

Kommentit

Voisikohan nämä yksityistämiskiimaiset kertoa edes yhden tapauksen jossa hinta olisi laskenut tai laatu noussut.
Nyt näyttää vaan siltä että lisää verokikkailevia yrityksiä halutaan suomeen, mutta ei kai se ole mikään ihme kun vallan kahvassa on vakuutuskuorisipilä.

Kansalainen Kaapo

Eka oli katsastus, hinnat kattoon ja verot paratiisiin.
Espoon sähkö ja fortum, hinnat kattoon ja verot paratiisiin ulkomaille.
Caruna, hinnat kattoon ja verot paratiisiin ulkomaille.
Halpabussiliikenne, verot paratiisiin ulkomaille.
Taksiala tulevaisuudessa, ruotsalaiset ja amerikkalaiset ajaa muut ulos, sitten hinnat ylös ja verot paratiisiin ulkomaille.
VR tulevaisuudessa, verot paratiisiin ulkomaille.
Tuleva sote, hinnat ylös, verot paratiisiin ulkomaille.
Näillä saadaan kai suomi nousuun.

Aboriginaali

Digita.ulostettiin ranskaan.Rahat sijoittajille,veroverokeitaisiin.
Terveyden hoidot yksityisille lääkäriasemille,
rahat veroparatiisisaarille.

Sipilä teki Berneristä ulostusministerin.
Kun kaikki on ulostettu tästä maasta,niin Berneri häipäsee takaisin luxenbourgiin,
rahakirstujen päälle istumaan,veronkierto neuvoja jakelemaan.

Kukas selvittää,tai tuliskohan joskus kirja.
Mihinkä katosi Sipilän miljoonat.
Kysykää Berneriltä.

Corleone

Pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä kilpailutus on merkittävästi laskenut hintoja. Tosiasiaa on ehkä vaikea käytännössä havaita, koska se jakautuu usealle vuodelle, jopa vuosikymmenelle. Laatu lienee sitten toinen juttu, sen suhteen odotukset olisi suunnattava asiakkaaseen (käytännössä HSL).

Rune Berg

Palomäki kertoo, että käytettyä kalustoa ei ole saatavilla. Noinkohan? Raideleveyteen voi sopeutua telit vaihtamalla. Jossain mitassa siitä on saatu jopa 1/2-automaattista mutta kalustoa hankittaessa kokonaista liikennettä varten, se ei ole iso investointi kertaoperaationakaan. Joten ylikansallisten bussiyhtiöiden raahaamien loppuunajettujen keskieurooppalaisten bussien lisäksi meillä saattaa pian olla myös "puhkiajetut" junat kaikkine "turvaominaisuuksineen".

Myyryläinen

Mitähän uuden suomalaisen junaliikenneyhtiön kuljettajien ja konduktöörien palkoille käy, kun Oktjabrskaja železnaja doroga eli Lokakuun ratatieyhtiö ilmaantuu kilpailuun? Vuonna 2015 keskimääräinen kuukausipalkka Venäjällä oli 34 000 ruplaa (500 EUR). Jos halvin tarjous voittaa, niin lippujen hinnat ei silti laske. Voitto vaan menee oligarkkien panama-tilille.

Pätmän

"Niillä on enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla"
[ siis eurooppalaisilla jättijunayhtiöillä]
.
Tuskinpa ne kuitenkaan haluavat rahoillaan halpuuttaa suomalaisten matkustamista, vaan kerätä voittoa.
-
Pääväylille on n.s. kilpailussa tunkua – vähäliikenteiset väyliltä loppuu liikenne.

Adamia

http://www.raidepuolue.fi/raideliikenteen-tulevaisuus/nain-ruotsissa-rau...
17-8-2017
.
Näin Ruotsissa: Rautateiden kilpailutus maksanut valtiolle miljardeja kruunuja
.
Kauppalehti kertoi taannoisessa artikkelissaan, että vapaan kilpailun lipunkantajana tunnettu Ruotsi on maksanut kovan hinnan rautatiemarkkinoiden vapautumisesta. Lehti käyttää lähteenä Dagens Nyheteriä.
.
Lehden mukaan asiasta on tehnyt lukuisia selvityksiä Ruotsin eduskunnan alainen tarkastusvirasto Riksrevisionen. Päivälehti Dagens Nyheterin tekemän yhteenvedon mukaan kilpailuttaminen on maksanut Ruotsille "miljardeja" kruunuja, satoja miljoonia euroja.
.
- Iso hintalappu johtuu Riksrevisionenin mukaan lähinnä siitä, että hallitukset eivät ole tehneet uudistuksista riskianalyysejä eivätkä yleensäkään seuranneet kunnolla tai ollenkaan uudistusten toteuttamista.
.
- Tarkastusvirasto on tutkinut erityisesti rautatieliikenteen, apteekkitoiminnan ja sähkömarkkinoiden sekä telekom- ja pelimarkkinoiden avaamista kilpailulle.
.
- Esimerkiksi rautatieliikenteessä uudistus on johtanut tyhjien junien rahtaamiseen edestakaisin, mikä viraston selvitysten mukaan on maksanut valtiolle viisi miljardia kruunua, noin 550 miljoonaa euroa. Rautateiden ylläpito on taas kärsinyt siitä, että rata- ja myöhästymismaksut on määrätty liian alhaisiksi.
*
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailun-vapauttaminen-maksoi-maltai...
6.1.2014
Kilpailun vapauttaminen maksoi maltaita ruotsalaisille
*

Adamia