Myös HKL uskoo: Länsimetro voi kulkea lokakuussa – mystiseksi kuvattu sähkövika ei kaada koko metroa

Kuvituskuva.

Päivi Tuovinen

Länsimetroa kiusaavaa laaja sähkövikaa yritetään toden teolla selvittää huomenna torstaina, jolloin suoritetaan seuraava koeajo.

Koeajot ovat osoittautuneet varsinaisiksi murheenkryyneiksi, sillä esimerkiksi 14. syyskuuta koeajo sekoitti metroliikennetta ja koekäyttö oli keskeytettävä etuajassa. Syyksi paljastuivat sähköongelmat.

Tiistaina uutisoitiin, että metroa vaivaa nyt vaikea, releisiin liittyvä sähkövika, jonka syytä ei tietäisi kukaan.

Huomisen torstain koeajossa sähköreleiden herkkyyttä on vähennetty, jotta niiden ylijännitesuojaus ei toimisi yhtä vähäisen kuormituksen vuoksi kuin aiemmin. Jos nämä releet joudutaan vaihtamaan, HKL:n arvion mukaan länsimetron käyttöönotto voi viivästyä vielä viikkojen ajan.

Länsiväylän saamien tietojen mukaan länsimetrossa varaudutaan näiden releiden vaihtamiseen. Länsimetro Oy:ssä arvioidaan myös että siirtymäajalla releitä voitaisiin ohjailla manuaalisesti – tällöin vaihtotyö ei vaikuttaisi metron käynnistymisen aikatauluun.

Myös HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski uskoo edelleen siihen, että länsimetron liikennöinti on mahdollista aloittaa vielä lokakuussa.

– Kyllä nyt puhutaan viikoista, ei pidemmästä ajasta. Lokakuu on siis aivan mahdollisuuksien rajoissa, kun puhutaan länsimetron liikenteen käynnistymisestä.

Hänen mukaansa länsimetron käyttöönotto ei ole enää kiinni siitä, että pääjärjestelmä pettäisi ja että jouduttaisiin turvautumaan varajärjestelmiin.

– Nyt metron käyttöönotossa on kyse toimintamalleista, ei enää niinkään tekniikasta. Nyt keskitymme varmistamaan muun muassa liikenteenohjauksen toimivuutta, Lehmuskoski kertoo.

Seuraava testiajo länsimetrolle suoritetaan siis huomenna torstaina.

– Testiajoa on välttämätöntä ajaa usean kerran mahdollisimman paljon tulevan metroliikenteen kaltaisesti. Tällä ehkäistään tulevia häiriöitä siinä vaiheessa, kun liikenne länsimetron osuudella aloitetaan, sanoo Lehmuskoski.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Kommentit (2)

Kommentit

"Huomisen torstain koeajossa sähköreleiden herkkyyttä on vähennetty, jotta niiden ylijännitesuojaus ei toimisi yhtä vähäisen kuormituksen vuoksi kuin aiemmin. Jos nämä releet joudutaan vaihtamaan, HKL:n arvion mukaan länsimetron käyttöönotto voi viivästyä vielä viikkojen ajan."

Nykyiset suojareleet ovat varsin hyvin parametravoitavia.

Jos ihan fyysisesti jouutaan vaihtamaan releitä, kyseessä on todella korkean tason töppäys.

koff

Hiljaista on ollut torstain koeajoista, mutta artikkelin toimituksen tietolähde ja moni muukaan ole tssä pudonnut kyllä ensimmäisilläkään tekniikan päivillä niiden taikapataan jolle todella olisi tarvetta palkkansa eteen saamiseksi... :-) -hyvän oloinen meininki maanne toiseksi suurimmassa kaupungissa, jos niistä sanakin on totta.

venäjän trolli