Metron viivästyminen maksaa 500 000 euroa kuukaudessa – Metropomo: "Ilman valituksia metro liikennöisi jo"

Niittykummun metroasema oli länsimetron alkuperäisessä hankesuunnitelmassa vain paikkavarauksena. 2013 valtuusto tuli toisiin ajatuksiin, ja päätti että asema rakennetaan samaan aikaan muiden asemien kanssa. Rakentaminen maksoi 30 miljoonaa euroa.

Päivi Tuovinen/Arkisto

Korvausilman kierrättämiseksi länsimetroon jouduttiin rakentamaan huomattavasti hankesuunnitelmassa arvioitua suuremmat putkistot.

Päivi Tuovinen /Arkisto

Länsimetro Alkuperäinen hinta-arvio meni pahasti pieleen. Viivästys, tulvat, esteettömyys ja lisäneliöt nostivat hintaa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen lopullinen hinta saattaa jäädä piirun verran alle arvioidun 1 186 miljoonan euron.

– Loppuhinta-arviossa on huomioitu 32 miljoonaa euroa hankevarausta. Tällä hetkellä tuosta hankevarausrahasta on käytetty vasta muutama miljoona, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi laskee.

Kaikki riippuu kuitenkin siitä, milloin metroliikenne käynnistyy. Tai tarkasti sanoen siitä, milloin Länsimetro Oy saa luovutettua koko vuodesta 2009 rakennetun luomuksensa Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL). Jokainen kuukausi lykkäystä luovutuksessa on maksanut Länsimetro Oy:lle noin puoli miljoonaa euroa ylimääräistä.

Hankevarausraha otetiin budjettiin viime syksynä metroliikenteen viivästymiskulujen sekä muun muassa vireillä olleiden oikeudenkäyntikulujen ja mahdollisten vahingonkorvausten kattamiseen.

– Nyt riidat on ratkaistu käräjäoikeudessa, ja vastapuoli tuomittiin molemmissa tapauksissa maksamaan osan tai kokonaan Länsimetro Oy:n oikeudenkäyntikuluja.

Rakentamiskustannusten pompahtamista hankesuunnitelmasta sadoilla miljoonilla euroilla on kauhisteltu pitkään.

– Alun alkaen länsimetron ensimmäisen vaiheen hinta arvioitiin aivan liian alhaiseksi, Saksi tiivistää.

Hän luettelee pitkän liudan syitä kustannusylityksiin: Pelkästään metron tekniset järjestelmät ovat vaatineet 50 prosenttia arvioitua enemmän tilaa.

– Hankesuunnitelmassa metroasemille oli määritetty vain yksi esteetön sisäänkäynti. Nyt niitä tulee kaksi.

Lauttasaaren ja Koivusaaren asemille jouduttiin rakentamaan vinohissit, lisähintaa kahdeksan miljoonaa euroa.

Kallioperäkin teki temppunsa. Muun muassa Keilaniemen metroasema jouduttiin varmistustoimena holvaamaan kokonaan betonilla.

– Veden tulviminen Rautatietorin metrotunneliin 2009 aiheutti sekin lisätöitä ja -kustannuksia: Länsimetron liikennöinnin kannalta elintärkeät laitteet nostettiin kaikilla asemilla laiturien alta niiden päihin.

Hankesuunnitelma ei sisältänyt lainkaan Niittykummun metroaseman rakentamista.

Ilmanvaihtojärjestelmille piti louhia tuplasti suunniteltua suuremmat tilat.

–Metro on pyritty myös sopeuttamaan muuhun kehittyvään kaupunkirakenteeseen. Asemien sisäänkäynnit ovat kauppakeskusten yhteydessä rakennettu mahdollisimman käyttäjäystävällisiksi. Se on maksanut enemmän.

Valitusten takia siirtynyt rakentaminen on sekin niellyt ylimääräisiä euroja. Ja aikaa.

– Metro liikennöisi jo, jos töihin olisi päästy suunniteltuun aikaan, Saksi arvioi.

Ylitys nyt 305 miljoonaa euroa

Espoon valtuusto hyväksyi toukokuussa 2008 länsimetron ensimmäisen (Ruoholahti-Matinkylä) vaiheen hankesuunnitelman.

Hankesuunnitelmassa hinnaksi arvioitiin 714 miljoonaa euroa. Rakennuskustannusindeksi huomioiden summa olisi tänä päivänä 849 miljoonaa euroa. Eli todellista ylitystä tällä hetkellä arvioituihin 1 154 miljoonan euron kustannuksiin on 305 miljoonaa euroa eli 36 prosenttia. Lisäksi hankkeen loppuunsaattamiseen on tehty 32 miljoonan hankevaraus. Tämän hetken kustannusennuste on 1 186 miljoonaa euroa.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Myös HKL uskoo: Länsimetro voi kulkea lokakuussa – mystiseksi kuvattu sähkövika ei kaada koko metroaHSL varautuu: Länsimetro ei kulje vielä 2017 – bussisopimuksia pidennettiin reippaastiLänsimetroa ei ole vieläkään luovutettu – "Teemme kaikkemme, että HKL voi ottaa sen vastaan tällä viikolla"Länsimetron viivästymisestä 12 miljoonan lisälasku? HSL varautuu kuukausien bussiliikenteeseen

Kommentit (4)

Kommentit

Koska saamme lukea vastauksen että miksi metro tehtiin?
Tätä uutista olen odottanut kuin lapsi joulua.

Jos ja kun bussiliikenne olisi ollut erittäin merkittävästi halvempi niin millä
perusteilla metro tehtiin. Metrokin tarvitsee edelleen myös bussiliikenteen, toiseksi metro on hyödyllinen vain osalle espoon joukkoliikennettä. Jos tarkastellaan mitä espoon joukkoliikenne kustantaa vuositasolla, 10 vuodessa niin metro on melkoisen huima investointi jo valmiin joukkoliikenteen korvaajaksi..

Ainoa hyvä syy mikä näkyy metrolle on se että onhan se hyvä bisnes ollu monille.

suomilandia