Autoliitto ei luopuisi heijastinsuosituksesta – "Mieluummin sanktio kuin kokonaan pois laista"

Lähivaloilla ajava huomaa pimeässä liikkuvan jalankulkijan vasta noin 50 metrin etäisyydeltä, jos jalankulkijalla ei ole heijastinta.

Tero Ahlfors

Tämän takia heijastimella on väliä.

Liikenneturva

LIIKENNE Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien arvion mukaan heijastin pelastaisi todennäköisesti joka neljännen hämärällä tai pimeässä kuolleen jalankulkijan.

Lain mukaan jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan käytettävä asianmukaista heijastinta.

Heijastinta koskeva käyttösäännös on ollut laissa koko nykyisen tieliikennelain ajan – ensin koskien valaisematonta aluetta ja vuodesta 2003 lähtien myös valaistulla alueella liikkumista.

Valmisteltavana oleva tieliikennelain laaja kokonaisuudistus saattaa muuttaa tilannetta, sillä heijastimen käyttöä suosittavat säännökset on ehdotettu karsittaviksi, jäljelle jäisi vain heijastimen käyttöön kannustaminen.

Esimerkiksi Liikenneturva muistuttaa lausunnossaan lakiesityksestä, että heijastimen käyttö on tienkäyttäjien omalla vastuulla, koska käyttämättä jättäminen ei ole rangaistavaa.

Liikenneturva kannattaa sanktioimatonta heijastimen käyttövelvoitetta myös uuteen tieliikennelakiin.

Autoliitto muistuttaa kantanaan lakiesityksestä, että mikäli vaihtoehtoina on heijastinpakosta luopuminen tai sen sanktioiminen ja käyttövelvollisuus valaisemattomalla tiellä, niin sanktiointi on parempi vaihtoehto.

– Heijastin, turvaliivit tai heijastavat vaatteet ovat valaisemattomalla tieosuudella halpa ja yksinkertainen henkivakuutus, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Vuoden pimein ajankohta on loka–tammikuu.

Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien arvion mukaan heijastin pelastaisi todennäköisesti joka neljännen hämärällä tai pimeässä kuolleen jalankulkijan. Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista lähes puolet tapahtuu pimeällä tai hämärässä.

Liikenneturvan vuoden 2012 kyselyn mukaan merkittävä osa (38 %) autoilijoista kertoi, että heillä on usein hankaluuksia havaita pimeässä ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa.

Kaukovaloilla ajava havaitsee heijastimen välkkeen jopa 300 metrin päästä. Heijastimetta kulkeva näkyy vasta 100 metrin etäisyydeltä.

Jos liikkuu pimeällä tiellä ilman heijastinta, havaitsee lähivaloilla ajava autoilija kulkijan vasta noin 50 metrin päästä. Heijastimen käyttö kasvattaa etäisyyden 150 metriin.

Marko Jokela, Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Moni jättää yhä käyttämättä

Liikenneturvan tekemissä pimeän ja hämärän aikaisissa tarkkailuissa on käynyt ilmi, että olemme tottuneita heijastimen käyttäjiä.

Hieman yli puolet jalankulkijoista käytti heijastimia taajama-alueilla.

Toisaalta voi sanoa, että lähes puolet jätti halvan henkiturvan käyttämättä.

Toisaalta kansainvälisesti vertailtuna suomalaiset ovat erittäin ahkeria heijastimen käyttäjiä: heijastin on tuntematon ilmiö monissa Euroopan maissa.

Tähän yritetään saada muutosta esimerkiksi kansainvälisen autoliitto FIAn #StayBright -kampanjalla.

Written by:

Moottori.fi

Ota yhteyttä

Kommentit (5)

Kommentit

Lisäksi vielä sellainen laki, että Suomeen myyntiin tulevissa ulkoiluvaatteissa ja repuissa on oltava kaksi prosenttia heijastavaa pintaa. Polkupyörät voisi määrätä maalattavaksi heijastavalla maalilla lakan alla, niin valopakon voisi niiltä poistaa. Autoihin pakolliseksi automaattiset ajovalot. Suojatien merkkien tolpat heijastaviksi. Mopoautoihin pakolliseksi heijastava raita ympäri. Suomen sää- ja valaistusolosuhteissa kaikki keinot joilla parannetaan näkyvyyttä, ovat tärkeitä. Hyvä näkyminen nopeuttaa havaitsemista aina, varsinkin ikääntyvällä väestöllämme.

Teppo Vanamo

Hyvi' ehdotuksia, mutta kyllä polkupyörän valot (ainakin etuvalo) tulee olla pakollisia. Heijastavat pinnat auttavat näkemään polkupyärän pimeässä, mutta lähinnä vain sivusuunnassa. Eteenpäin heijastavalla maalilla ei aikaansaada riittävää näkyvyyttä eteenpäin. Sitäpaitsi myös polkupyöräilijän tulee nähdä hyvissä ajoin muut tiellä kulkijat ja tien reunassa olevat esteet. Olen monta kertaa huomannut, että nimenomaan polkupyöräni valon ansiosta havaitsen jalankulkijat ja pimeinä liikkuvat polkupyöräilijät sekä tien reunassa olevat heijastimella varustetut postilaatikot kyllin aikaisin: polkupyörän valaisimen ansiosta 50 - 200 metrin etäisyydeltä. Mutta ilman valaisinta havaitsisin ne usein liian myöhään ( vasta 5 - 50 metrin etäisyydeltä, jos ollenkaan).

Harmaa eminenssi

Fillaristeilla voisi olla vaikka heijastin liivi, ainakin niillä pikapyöräilijöillä, joilla on tiukka aikataulu. Heijastinmarkkinat ovat aika tynkäteollisuuden varassa, jossa olisi tilaa erilaisille innovaatioille. Onhan meillä maailman paras testilaboratorio.

elruth

Mitäpä jos sanktioiden asemesta joka poliisiautoon laitettaisi säkillinen hyvälaatuisia heijastimia jollaisen poliisi antaisi jokaiselle heijastimettomalle ja valvoisi, että se laitetaan heilumaan.

Myyryläinen