Espoo tiukkana: Ajoyhteys Tapiolan ja Otaniemen välillä säilytettävä

Espoon kaupunki ei halua liikennevalojen poistuvanTapiolantien ja Kehä I:n risteyksestä.

Seppo Korkman/Arkisto

Espoon kaupunki haluaa säilyttää ajoyhteyden Tapiolantieltä Kehä I:lle ja Otaniemeen.

Kaupunginhallituksen mukaan ajoneuvoyhteys Otaniemen ja Tapiolan välillä on välttämätön. Hallitus määräsikin teknisen toimen johtaja Olli Isotalon neuvottelemaan Liikenneviraston kanssa siitä, että Tapiolantien liikennevalo-ohjattu risteys voitaisiin säilyttää tilapäisesti myös Keilaniemen tunnelin käyttöönoton jälkeen.

Valo-ohjatun risteyksen sulkemista on perusteltu juuri Keilaniemessä rakenteilla olevan Kehä I:n tunnelin turvallisuudella.

Valoristeyksen pelätään aiheuttavan liikenteen ruuhkautumista tulevan tunnelin sisällä ja siten aiheuttavan riskin turvalliselle ajolle tunnelissa.

Tapiolalaisia vuosia palvellut Tapiolantien ja Tekniikantien valo-ohjattu risteys on tarkoitus poistaa nykymuodossaan käytöstä ensi kesään mennessä.

Risteyksen sulkemissuunnitelma on aiheuttanut paljon vastustusta erityisesti tapiolalaisten keskuudessa. Järjestely vaikeuttaisi esimerkiksi monien Kehä I:stä itään työmatkojaan ajavien yhteyksiä.

– Kaupunki on tosissaan liikkeellä yhteyden säilyttämisessä. Haluamme kaupunginhallitukseen selvityksen eri vaihtoehdoista ja Liikenneviraston näkemyksistä vielä tämän vuoden aikana, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) linjaa.

Varapuheenjohtaja Tiina Elo (vihr.) puolestaan painottaa, että tulevan selvitystyön aikana kuullaan myös alueen asukkaita ja heidän näkemyksiään yhteyden katkaisemisen vaikutuksista.

Risteyksen sulkeminen katkaisisi myös osan bussiyhteyksistä Tapiolan ja Otaniemen välillä.

Espoon kaupunki on valmis myös harkitsemaan tilapäisen ajoneuvoliikenteelle tarkoitetun sillan rakentamista risteyksen kohdalle turvaamaan Tapiolan ja Otaniemen välinen yhteys.

Silta voisi olla käytössä siihen saakka, kun suunnitteluvaiheessa oleva Kehä I:n tunnelointia jatkava Hagalundinkallion tunneli olisi valmis.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Pääsy Kehä I:lle hankaloituu Tapiolassa – syynä tunnelin turvallisuus

Kommentit (3)

Kommentit

Kaikki bussit Tapiola-Otaniemi väliltä katkeaisivat, muun muassa runkolinja 550 (Jokeri) ja bussit Meilahden suuntaan (194, 195) ja toki myös näitä korvaavat linjat metron aloittamisen jälkeen. Kuitenkin jutussa nostettiin esimerkiksi autoliikenne Kehä I:lle itään, mihin tulisi vain ylimääräinen mutka matkaan. Mahtaako olla niin, että toimittaja ajaa itse vain autolla ja tämä näkyy artikkelissa?

vvoltti

Liikennevirasto aikoo katkaista yhteyden ennen kuin itäpuolen kiertoristeys on valmis. "Ylimääräinen mutka" tarkoittaisi, että pitäisi käydä Otaniementien liittymässä kääntymässä eli tulisi kilometrin lisämatka ja ilmeisesti kahdet liikennevalot lisää.
Tein syyskuun alussa valtuustokysymyksen asiassa, koska halusin, että kaupunginhallitus ottaa siihen kantaa eikä vain seuraa katseella.

jjs

Kahta ei voi saada. Turvallista tunnelia ja nykyistä Kehän liikenteen pysäyttävää liikennevalo-ohjauttua tasoristeystä. Kun tunneli nyt tehdään, tasoristeys on siis poistettava. Rakentakaa ihmeessä se silta!

RTR