Länsimetron kolmaskin koeajo onnistui – "Päätös liikenteen aloittamisesta voidaan tehdä pian"

Länsimetron liityntäliikenteen on näillä näkymin määrä alkaa 3. tammikuuta 2018.

Päivi Tuovinen / Arkisto

HKL on ajanut maanantaina kolmannen onnistuneeksi laskettavan koeajon länsimetron osuudella. Maanantaina oli ensimmäinen päivä, kun metroa liikennöitiin HSL:n suunnittelemien uusien, väljemmät kääntöajat sallivien ja metroliikenteen luotettavuutta parantavien aikataulujen mukaisesti.

Onnistuneeksi koeajo lasketaan, jos 90 prosenttia junista lähtee pääteasemalta ajoissa tai enintään minuutin myöhässä ja yli kahden minuutin myöhästymisiä aikatauluun nähden ei tule.

– Uudet aikataulut tuntuvat nyt toimivan, mistä osoituksena oli heti kolmas, onnistunut koeajopäivä, kiittää HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL:n asettamat matkustajaliikenteen aloittamisen laatukriteerit, joihin koeajojen lisäksi kuuluu asema- ja teknisten järjestelmien häiriöttömän käytön jakso, on siis nyt molemmat saavutettu.

Länsimetron osuudella jäljellä olevat työt on aikataulutettu ja valmistuvat tämän viikon aikana.

– HSL:n arvio on, että päätös metron matkustajaliikenteen aloittamisesta voidaan tehdä pian. Alkuun bussilinjasto säilyy nykyisellään, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

– Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat muuttuvat heti alkuvuodesta – tavoitteena on, että länsimetron liityntäbussiliikenne alkaa 3. tammikuuta 2018.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Kommentit (1)

Kommentit

Enpä jaksa uskoa aloitukseen ja varsinkin pysyvään aloitukseen vielä pitkään. "Onnistuneeksi koeajo lasketaan, jos 90 prosenttia junista lähtee pääteasemalta ajoissa tai enintään minuutin myöhässä ja yli kahden minuutin myöhästymisiä aikatauluun nähden ei tule." Minuutin tai kahden myöhästyminen yhdeltäkin junalta myöhästyttää ketjureaktiona koko metroliikenteen, jota on vaikea tai mahdotonta kuroa umpeen lyhyeillä vuoroväleillä. Voiko silloin puhua onnistumisesta?

Alkuliikenne törmää vielä moneen kertaan yllättäviin teknisiin ja toiminnallisiin vikoihin, jotka viivästyttävät tai pysäyttävät koko liikenteen. Miten käy sitten esim. metro- ja bussiliikenteen synkronoinnin? Yhtiön tulisi etukäteen varoittaa näistä riskeistä.

seebu