Länsimetron sitkeä kriitikko menee metroon vain äärimmäisessä hädässä – "Investointi rasittaa Espoota vielä 40 vuotta"

Espoon valtuustosta kevään kuntavaaleissa pudonnut Kurt Byman tunnetaan metron vastustajana.

Seppo Korkman/Arkisto

Länsimetron sinnikkäänä vastustajana tunnettu Kurt Byman arvelee ensi viikolla käynnistyvän Espoon metroliikenteen kohtaavan teknisiä tai toiminnallisia ongelmia.

– Kun niin pitkä pätkä liitetään kerralla Helsingin vanhaan järjestelmään, on ongelmia odotettavissa, hän sanoo.

Liikennöinti olisi Bymanin mielestä kannattanut aloittaa vähittäin, asema kerrallaan.

– Hyvä että bussiliikenne vielä toimii. Metroon voi tulla useiden viikkojenkin mittaisia katkoksia.

Pitkään Espoon kunnallispolitiikassa toiminut Byman putosi kevään kuntavaaleissa Espoon valtuustosta. Hän kuului viimeksi perussuomalaisten ryhmään sitoutumattomana.

Vuosien aikana Byman on arvostellut kärjekkäästi länsimetron rakentamista. Hän myös jarrutti hankkeen etenemistä valittamalla muun muassa metroon liittyvistä kaavoista.

Byman sanoo tienneensä jo vuonna 2014 ettei länsimetron liikennöinti ala 2016, kuten oli alunperin tarkoitus.

– Sanoin valtuustossa, että aikaisin mahdollinen ajankohta aloitukselle on vuonna 2017. Olin keskustellut asiantuntijoiden kanssa.

Myöhästyminen oli selvästi näkyvissä, mutta metron toimijat väittivät silti aikataulun pitävän, hän moittii.

Entä nyt, kun metroliikenne lopulta alkaa?

– Sinänsä hyvä, kun alkaa koska siihen on laitettu niin paljon rahaa kiinni ja koko Espoota rakennettu sen varaan, Byman vastaa.

Yllätyksenä aloitus ei silti tullut.

– Länsimetro on ollut kymmenen vuotta täynnä yllätyksiä, ei siinä mikään enää yllätä, hän tokaisee.

Huonompi vaihtoehto olisi länsimetron jääminen "Berliinin lentokentäksi", jota on rakennettu vuosikausia eikä valmista ole tullut.

– Ei metrosta kuitenkaan saisi turistikohdetta.

Vapautusta länsimetro ei Bymanilta vieläkään saa.

– Se on käsittämättömän kallis virheratkaisu, hän lataa ja ennustaa raskaan investoinnin rasittavan Espoon taloutta seuraavat 40 vuotta.

Parempi vaihtoehto olisi ollut bussiliikenteen kehittäminen tai maan päällä kulkeva pikaraitiotien rakentaminen.

– Pikaraitiotie on joustava. Metro on hakattu peruskallioon ja se on siinä.

Bymanin mielestä päättäjillä on ollut painetta saada länsimetro liikkeelle hinnalla millä hyvänsä. Hän miettii, onko jopa turvallisuudesta tingitty etenkin sähkölaitteiden osalta.

– Metron sähkönsyöttö on tiukoilla ja siellä on heikkoja kohtia. Järjestelmä voi ylikuormittua.

Aikooko Byman itse matkustaa metrolla?

– Vain äärimmäisessä hädässä. Suhtaudun hyvin varovasti maan alla kulkevaan liikenteeseen.

Omaa autoa ja tarvittaessa bussia käyttävä Byman sanoo metron kyllä olevan turvattomampi vanhalla puolella Helsingissä kuin Espoossa.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä

Kommentit (6)

Kommentit

Vieläkö tipahtanutta MiljoonaKurrea pitää haastatella? Mies, joka on tullut kalleimmaksi ikinä Espoolaisille veronmaksajille. Antakaa Kurren vaipua ansaittuun(?) eläkkeeseen. Tunteeko joku Espoolaisen, jolle tulisi Kurrea ikävä?

RTR

Onhan tuossa lausunnossa järkeäkin. Tiedämme miten vikaherkkä tuo on ja sähkönsyötön ongelmat jo tiedossa. Totta on sekin että tuolla metroon upotetulla rahalla Espoolaisia olisi lennätetty pitkälle tulevaisuuteen saakka vaikka helikoptereilla edullisemmin Helsinkiin.
Mutta katsotaan nyt kauanko tuo toimii moitteetta, ainakin on yritetty :)

Keijo Kunttu

Ihmiset ovat Itämetron pinta-/siltarataan tyytyväisiä.

Nyt on läsisuunnalla lisätty niinpaljon rakennusoikeutta, että länsiväylä tulee olemaan entistä tukkoisempi. Maanalainen metro ei ole houkutteleva. Se on hidas varsinkin jos lähtö- ja määränpää ei ole asmean lähellä.

Joutilas

Nostan hattua Bymanille. Mies on johdonmukaisesti osoittanut metron haavoittuvuuden ja haittapuolet argumentoidessaant länsimetron toteuttamista vastaan. Suurin osa länsimetroa käyttämään joutuvat ihmiset tulevat kokemaan pettymyksen. Metro hankaloittaa liikkumista ja pitkittää matkustusaikoja. Ensihuuman jälkeen on odotettavissa matkustajien valitusvyöry, kun totuus paljastuu. Eikä vaikeudet ja myöhästymiset metroliikenteessä suinkaan loppumassa ole. Länsimetro vaikuttaa haitallisesti lähes kaikkialle Espoossa.

seebu

Vieläkään ei tuotu esiin kustannuksia, mutta ei kai näitä kukaan lue.
Uutiseen olisi voinut nyt heittää vähän faktoja kuluista, taas aika turhanpäiväinen
metro uutinen loppujenlopuksi. Ehkä näistä ei haluta uutisoida tarkemmin?

Eli mitä bussiliikenne maksaa Espoossa vuositasolla, Etelä-Espoossa siis.
Oma käsitykseni on että metro on 20 kertaa kalliimpi kuin bussiliikenne vaikka koko bussikalusto olisi uusittu. Kun vielä kaiken lisäksi metron rinnalle tarvitaan edelleen bussiliikenne myös.

suomilandia