Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Saarinen nousee pyörän selkään tutkijan otteella

Matkaan, veli nopea! Espoon teknisen keskuksen tutkija Tuomo Saarinen on oppinut pääkaupunkiseudun kulkuväylät miltei sananmukaisesti oman kantapäänsä kautta. Pyöräily on miehelle rakas harrastus.

Päivi Tuovinen

Työn ja hyvän harrasteen yhdistäminen on monen espoolaisen unelma.

Espoon kaupungin teknisen keskuksen tutkija, Helsingissä asuva Tuomo Saarinen on liikkunut polkupyörällä jo 1960-luvulta saakka. Samalla mies tekee työssään tarvitsemiaan havaintoja Helsingin ja Espoon kevyen liikenteen sujuvuudesta.

Pyöräily on Saarisen mielestä missä tahansa kaupungissa paras tapa tutustua paikkoihin.

Pyöräilen mieluummin metsäosuuksilla kuin ruuhkan keskellä.”

– Itse olen valinnut työmatkan siten, että se ei kulje suurten liikenneväylien varrella. Pyöräilen mieluummin sitten pidempään vaikka metsäosuuksilla kuin ruuhkan keskellä pääväylillä, tunnustaa Saarinen.

Vuosikymmenten varrella hän on omin silmin nähnyt pääkaupunkiseudun rajun muutoksen.

– Helsingin seudun kaupunkeja rakennetaan koko ajan ja se ilman muuta vaikuttaa myös kevyen liikenteen sujuvuuteen, arvioi Saarinen.

Muutoksen kauhat mylläävät Espoossa esimerkiksi Saunalahden aluetta.

– Koululaisten kannalta on hyvin tärkeää, että Saunalahden ja Tillinmäen välille rakennetaan kevyen liikenteen silta. Kun niiden välissä Kauklahdenväylällä pauhaa neljätoistatuhatta ajoneuvoa vuorokaudessa, sellaista väylää eivät pienet koululaiset juuri ylitä, muistuttaa Saarinen.

– Espoon kevyen liikenteen osalta oleellista on se, että sen sujuvuus otetaan kaupunkia rakennettaessa huomioon.

Kun liikennettä on runsaasti, onnettomuuksia valitettavasti sattuu myös pyöräilijöille. Espoossa on kymmenen vime vuoden aikana tullut poliisin tietoon 208 polkupyöräonnettomuutta. Näistä kolareista 38 oli sellaisia, joissa ei tullut henkilövahinkoja.

Viime vuonna polkupyöräilijä oli osallisena kaikkiaan kuudessatoista kolarissa.

– Toisinaan onnettomuudet ovat melko järjettömiä: pyöräilijä voi ajaa esimerkiksi vasten punaista ”suojatielle” auton eteen. Hankalia tasoliittymiä ovat esimerkiksi Merituulentien ja Kuitinmäentien valo-ohjatut liittymät, kertoo Saarinen.

– On toki niinkin, että pyöräilijöille sattuu onnettomuuksia aivan kotipihallakin.

Aktiivinen pyöräkansa seuraa Espoonkin rakentamista muutoinkin kuin vain peruutuspeilistä.

Helsingin polkupyöräilijät ry jätti tänä keväänä Espoon kaupungille muistutuksen Kehä I:n tunnelointisuunnitelmasta ja tämän vaikutuksista Keilaniemen alueen pyöräliikenteen reitteihin.

Suunnitelman mukaan Kehä I katettaisiin betonikannella Keilaniemen kohdalla ja nykyinen Karhusaarentien ja Hagalundintien risteys korvattaisiin massiivisella eritasokiertoliittymällä.

Yhdistyksen mukaan korvaavia reittejä ei ole suunniteltu tai ne pidentävät matkaa liiaksi.

Lisäksi Karhusaarentien varrella kulkeva tärkeä työmatkapyöräilyreitti joutuisi mutkaiselle kiertotielle.

Valtakunnallinen pyöräilyviikko jatkuu 13. toukokuuta saakka.

Hyviä syitä pyöräillä

Pyöräily on hauskaa ja helppoa.

Pyöräily kohottaa kuntoa.

Pyöräily on hyvä apu painonhallintaan.

Säännöllinen pyöräily edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia.

Pyöräily vähentää sairastumisriskiä.

Pyöräily lisää myös elinvuosia.

Lisää pyöräilyä – vähemmän kasvihuonepäästöjä ja puhtaampi ilma.

Pyöräily on melutonta.

Pyöräily on edullista.

Pyörä on nopein kulkuneuvo lyhyillä, alle seitsemän kilometrin matkoilla.

Pyöräilijä on vapaa ja riippumaton aikatauluista ja ruuhkista.

Lähde: www.poljin.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu