Paikalliset

Keilaniemi saa jättitornit ja tunnelin

Kokoomuksen ryhmänjohtaja Markku Markkula ja demarien Markku Sistonen hioivat Kehä I:n kattamisen mahdollistavaa kompromissiesitystä vielä kesken valtuuston kokouksen.

Seppo Korkman

Tornitalojen rakentamisen mahdollistava asemakaava ja Kehä I:n tunnelointisuunnitelma Keilaniemessä läpäisivät valtuuston pitkän keskustelun jälkeen selvin numeroin.

Kokoomuksen ja demarien keskenään neuvottelema kompromissi tunnelointisuunnitelmasta hyväksyttiin lopullisessa äänestyksessä numeroin 56–11.

Vastaehdotuksena oli koko hankkeen hylkääminen.

Vihreiden ehdotus tornitalokaavan ja kehän parannussuunnitelman palauttamisesta uuteen valmisteluun kaatui äänin 47–16. Kaksi vihreiden ryhmästä äänesti tyhjää.

Viime metreille asti valtuustossa sorvatun päätöksen mukaan Kehä I:n perusparannustyöt voidaan aloittaa vain valtuuston erillisellä päätöksellä.

Rakentamispäätöksen yhteydessä valtuustolle on esitettävä sopimus, joka takaa että Kehä I:n parantamisen kustannukset voidaan kattaa alueen tontinmyyntituloilla kokonaisuudessaan.

Päätöksen tavoitteena on varmistaa, ettei tunnelointia jouduta maksamaan verovaroista.

Kehä I:n tunnelointi noin 500 metrin matkalta sekä siihen liittyvät risteysjärjestelyt maksavat tämän hetkisten arvioiden mukaan 120 miljoonaa euroa, jonka Espoon kaupunki maksaa kokonaisuudessaan.

Värikkäässä pari tuntia kestäneessä keskustelussa valtuutetut väittelivät siitä, kuinka realistinen on suunnitelma neljän korkean tornin rakentaminen Keilaniemeen.

Uhkakuvia tulevasta taantumasta haettiin Kreikan tilanteesta.

 

Torneista on vaarassa tulla Espoon Titanic.”

 

– Torneista on vaarassa tulla Espoon Titanic, joka kaataa koko kaupungin, asemakaavan ja kattamissuunnitelman hylkäämistä ehdottanut Kurt Byman (ps/sit) maalaili.

Vihreät haikailivat kehän muuttamista bulevardiksi, ja halusivat torneista matalampia.

– Espoo ei ole mikään Hong Kong, jonne on pakko rakentaa korkeita taloja, muistutti Johanna Karimäki (vihr).

Kalliiden torniasuntojen pelättiin ajastaan lisäävän myös segrekaatiota.

Kaupunkisuunnittelulautakunnassakin istuva Kaisa Rastimo (sd) puolestaan piti tornikaavaa erinomaisena.

– Uskon, että Keilaniemeen rakennettavat tornit tullaan tulevaisuudessa arvioimaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi.

Kehän kattamisen kannattajat painottivat myös, että tunneloinnilla saadaan Keilaniemi-Otaniemi-Tapiola -alue yhtenäiseksi.

– Valtuusto on aikanaan sitoutunut tämän alueen voimakkaaseen kehittämiseen. Sinne ollaan lähivuosien aikana investoimassa miljardeja euroja myös yksityistä rahaa, Antero Laukkanen (kd) muistutti.

Markku Sistonen (sd) huomautti, että päätöstekstin sanamuoto varmistaa sen, ettei kehän tunnelointihankkeen kustannukset kaadu espoolaisten veronmaksajien niskaan.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu