Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Liikennevahingoissa iso pudotus alkuvuonna

Kevyen liikenteen väylille pitäisi espoolaistutkijan mielestä jakaa eri tasoon omat kaistat jalankulkijoille ja kaksipyöräisille.

Seppo Korkman

Liikenneonnettomuuksien määrä on Espoossa vähentynyt tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana peräti kolmanneksen.

Vuosi sitten vastaavana ajankohtana Espoossa tapahtui runsas sata henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Nyt luku kaupungin teknisen keskuksen keräämien ennakkotietojen mukaan on 75.

Onnettomuuksissa kuoli kolme ja loukkaantui 95 ihmistä.

Naapurikaupungeissa Helsingissä ja Vantaalla pudotus liikenneonnettomuuksien määrässä oli vastaavana aikana alle kymmenen prosenttia.

Pitkäaikaisten tilastojenkin valossa Espoossa näyttää olevan turvallisempaa liikkua liikenteessä niin jalan kuin kaksi- tai nelipyöräisellä kulkupelillä.

Vuosina 2008–2010 Espoossa tapahtui keskimäärin 92 liikenneonnettomuutta, kun luku esimerkiksi Vantaalla oli 139. Onnettomuuksissa loukkaantui Espoossa hieman yli sata ihmistä, kun Vantaalla määrä lähenteli 200 ihmistä.

Suurin selitys Espoota mairitteleviin tilastoihin löytyy teknisen keskuksen tutkijan Tuomo Saarisen mukaan Espoon kaupunkirakenteesta.

– Meillä on viisi aluekeskusta, joita yhdistää kattava kevyen liikenteen verkosto ja pääkadut, Saarinen muistuttaa.

Aluekeskuksia on kyetty kehittämään myös viimeisten liikenneturvallisuusoppien mukaisesti.

– Jos jossain on tehty virhe, se on seuraavaa aluetta kehitettäessä kyetty välttämään, Saarinen tiivistää.

Erityisen paljon kaupungissa on Saarisen mielestä panostettu toimivaan kevyen liikenteen verkostoon. Ja se näkyy myös onnettomuustilastoissa.

Bemarikaahareita näyttää aina vaan riittävän.”
Asuntokaduilla nopeuksia hillitseviä töyssyjä ja kavennuksia käytetään kaupungissa harkiten.

– Koska niitä bemarikaahareita näyttää aina vaan riittävän.

Mopoilla ajo kevyen liikenteen väylillä on Espoossa sallittu alueilla, joissa nopeusrajoitus on vähintään 60 kilometriä tunnissa.

Lisäksi kaupungin alueelta löytyy yksittäisiä, poikkeuksellisen vilkasliikenteisiä tieosuuksia, joissa mopoilijoilla on oikeus ajaa kevyen liikenteen väylää 50 kilometrin nopeusrajoitusalueella.

Kevyen liikenteen väylien täyttyminen sekaisin jalankulkijoista, pyöräilijöistä ja mopoilijoista on vuosikymmeniä espoolaista liikennettä tutkineen Saarisen mielestä asia, johon pitää puuttua.

Muuten myönteinen kehitys onnettomuustilastoissa saattaa muuttua.

Ensimmäiseksi hän erottaisi jalankulkijoille ja kaksipyöräisille nykyistä selkeämmin omat kaistat kevyen liikenteen väylillä.

Kaistat voisi rakentaa esimerkiksi hieman eri tasoon, tai erottaa ne kanttikivillä, Saarinen aprikoi.

Saataisiin jalankulkijat pois poukkoilemasta pyörien edestä.”

– Näin saataisiin jalankulkijat pois poukkoilemasta pyörien edestä.

Mopoilijat hän laittaisi ajamaan nykyistä hiljempaa samalle kaistalle pyöräilijöiden kanssa.

Käytännössä tämä tarkoittaisi omia nopeusrajoituksia kevyen liikenteen väylille.

Taajamissa rajoitus voisi olla 15 kilometriä tunnissa ja taajamien ulkopuolella väylästä riippuen 25–30 kilometriä tunnissa.

– Eritasoista kevyen liikenteen väylää voisi Espoossa kokeilla vaikka Finnoontien eteläpäässä, Saarinen pohtii.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parasta aikaa jalankulku- ja pyöräteiden suunnitteluohjeistusta sekä mietitään, mikä on mopoilijalle paras paikka kasvavassa liikennevirrassa.

Loukkaantuneita 95

Tammi-elokuun aikana Espoossa tapahtui ennakkotietojen mukaan 75 henkilövahinkoon johtanutta liikenneonnettomuutta.

Niissä loukkaantui 95 ja kuoli 3 ihmistä.

Jalankulkijoita loukkaantui 7.

Loukkaantuneista pyöräilijöitä oli 19, mopoilijoita 11 ja moottoripyöräilijöitä 2.

Henkilöauton kuljettajia alkuvuoden turmissa loukkaantui Espoossa 32 ja kyydissä olleita matkustajia 14.

Muiden ajoneuvojen kuljettajia loukkaantui 5 ja matkustajia niinikään 5.

Lähde: Espoon kaupunki

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu