Paikalliset

Tapiolan kallioon kovertuu jättiluola autoille

Taidamme olla aika lähellä Tapiolan K-supermarkettia, arvioivat Kalevi Kälvälä ja Joonas Hakkila 30 metrin syvyyteen louhitussa luolassa, joka reilun parin vuoden kuluttua täyttyy autoista.

Päivi Tuovinen

Tapiolan kova kallioydin kovertuu parasta aikaa luolastoksi paitsi tulevalle metrolle, myös mittavalle keskuspysäköintilaitokselle.

– Keskustan alle rakentuu Suomen suurin yhdellä kertaa rakennettava kalliopysäköintilaitos, rakentamista Tapiolan Keskuspysäköinti Oy:n puolesta valvovan Indepro Oy:n projektipäällikkö Kalevi Kälvälä muistuttaa.

Viime kesänä aloitetuissa louhintatöissä on kalliota Tapiolan keskustan irtoilevien katulaattojen alapuolelta irrotettu neljännesmiljoona kuutiota. Jäljellä on vielä reilun sadan tuhannen kuution louhinta.

– Kalliolouhetta kuskataan työmaalta pois joka päivä noin 1 700 kuutiota eli lähes pari sataa kuorma-autolastia, louhintatöistä vastaavan Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n vastaava mestari Juha Selin laskee.

Tämä kaikki siis pelkästään keskuspysäköintilaitoksen työmaalta.

Reilun 30 metrin syvyyteen Tapiolan uumeniin onkin jo muodostunut vaikuttavan näköinen ja kokoinen luolasto.

– Korkeutta on 18 metriä, leveyttä 18,5 metriä ja pidempien luolien pituus on 445 metriä, luettelee työmaainsinööri Joonas Hakkila ulkomuistista esitellessään ympärillä avautuvaa kosteaa pimeyttä, johon louhetta kuljettavien autojen kelmeät valot puhkovat aukkoja.

Tunneleiden tekeminen etenee muutaman kymmenen metrin vuorokausivauhtia. Yli 60 miestä tekee töitä kolmessa vuorossa. Räjähdysainetta kuluu yhden päivän aikana noin 2 000 kiloa.

Huolto toimii maan alta, jotta maanpäällinen alue voidaan rauhoittaa kävelykeskustaksi.”

Valmiista pysäköintiluolastosta tulee yksi sisäänkäynti Tapiolan metroaseman puolelle.

– Ylöspäin, eli yläpuolen liiketiloihin ja katutasolle tulee useampi hissi- ja liukuporrasyhteys, Kälvälä huomauttaa.

Pysäköintitilojen lisäksi mittavan luolaston kautta huolehditaan tulevaisuudessa myös yläpuolisten liikkeiden huoltoliikenteestä.

– Huolto tulee toimimaan täältä maan alta, jotta maanpäällinen alue voidaan rauhoittaa kävelykeskustaksi, Kalevi Kälvälä kertoo.

Huoltoa, ilmastointia ja ihmisiä kuljettavia hissejä varten keskuspysäköinnin tunneleiden rakentamisen yksi haasteista ovat pystykuilut. Niitä tulee 24.

Keväällä 2016 käyttöön otettavaan keskuspysäköintiin ajetaan Etelätuulentieltä, nykyisen työmaatunnelin kohdalta ja Tapiolantien uudistettavasta liikenneympyrästä.

Ja ken haluaa, voi muutaman vuoden kuluttua astua alas luolamaailmaan Tapionaukiolta ja nousta taas maan pinnalle Tennispuiston kulmilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu