Paikalliset

Skottimiljonääri harkitsee laajentamista myös junaliikenteeseen

Skotlantilainen joukkoliikennemiljonääri sir Brian Souter esitteli tuliterää linjuritalliaan Helsingin rautatientorilla keskiviikkona. Souter kaavailee Suomen maanteille jopa sataa OnniBus.comin väreissä kulkevaa kaksikerroksista pikalinjuria.

Päivi Tuovinen

Suomalaisen halpabussiyhtiön OnniBus.comin ostanut skottimiljardööri sir Brian Souter istuu Helsingin rautatientorille pysäköidyn kaksikerrosbussin nahkapenkillä ja hörppii kahvia kuin kotonaan. Tavallaan näin onkin, sillä joukkoliikenneruhtinas omistaa pelkästään Eurooopassa satoja samankaltaisia kulkuneuvoja.

Puolaan hän murtautui kolme vuotta sitten 18 bussilla. Tällä hetkellä maassa ajaa 120 Souterin tallin linjuria, jotka ovat kuljettaneet kuutta miljoonaa puolalaista kaupungista toiseen.

Suomessakin Souterin talli laajenee, sillä viiden vuoden sisällä hän ennakoi tasavallan maanteille ainakin sataa OnniBus.comin väreissä kulkevaa linja-autoa.

Syrjäisen Suomen markkinasta sir Brian kiinnostui alun perin kahdesta syystä.

– Bussiliikenteen avaaminen kilpailulle on merkittävä tekijä tänne tuloomme. Päädyimme siihen, että Suomen bussimarkkinat tarjoaa liiketoiminnallemme riittävän hyvät mahdollisuudet, Souter sanoo viitaten vuonna 2009 voimaan tulleeseen uuteen joukkoliikennelakiin, joka avaa Suomen linja-autoliikenteen vaiheittain kilpailulle.

Toisena merkittävänä tekijänä hän pitää OnniBus.comia edeltäneen suomalaisen Onnibus-yhtiön pohjatyötä halpabussimarkkinan pohjustamisessa Suomeen. Erityiskiitosta saavat yhtiön kaksi johtohahmoa, Pekka Möttö ja Lauri Helke .

– He ovat nuoria yrittäjiä, jotka ovat toden teolla panneet tuulemaan. Vakuutuin heidän innostuksestaan ja ajattelin, että voin auttaa heitä omalla kokemuksellani ja panostamalla pääomaa heidän toimintaansa. Halusin ryhtyä heidän liikekumppanikseen, Souter tiivistää.

Asiaa avitti myös se, että Onnibus hyödynsi Souterin kehittämää konseptia hinnoittelussaan ja markkinoinnissaan.

– Käytännön operoinnin tulen jättämään kokonaan heidän harteilleen, Souter sanoo Möttöön ja Helkeen viitaten.

Avoimia kysymyksiä on paljon, junakaluston omistamisesta lähtien.”

Skotti ei myöskään peittele kiinnostustaan laajentaa liiketoimintaansa jossakin vaiheessa myös Suomen rataverkkoon. Vaikka pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne avautuu vuonna 2017, Souter on kiinnostunut pikemminkin kaupunkien välisestä kaukojunaliikenteestä.

– Avoimia kysymyksiä on paljon, junakaluston omistamisesta lähtien. Mutta tulen kyllä harkitsemaan asiaa, hän sanoo.

Tällä hetkellä asia ei hänen mukaansa ole ajankohtainen.

Osin tiukastikin säänneltyä suomalaista joukkoliikennemarkkinaa Souter tarkastelee monesta näkökulmasta. Hän ei kiistä, etteikö kilpailu kiristyisi uuden pelurin myötä myös alan sisällä.

– On selvää, että esimerkiksi VR on meidän kilpailijamme. Mutta uskon siihen, että joukkoliikenne kokonaisuutena saa lisää matkustajia meidän tarjoamamme piristysruiskeen ansiosta, Souter arvelee.

Souter uskoo joukkoliikenteen ja OnniBus.comin haalivan kokonaan uusia, aiemmin joukkoliikennettä vältelleitä asiakkaita. Kohderyhminä hän pitää runsaasti liikkuvia nuoria, joille kaksikerroksinen, edullisesti hinnoiteltu pikalinja tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon esimerkiksi junaan verrattuna.

– Toisena kohderyhmänä ovat naiset, jotka vaihtavat henkilöautosta hyvin varusteltuihin busseihimme, hän sanoo.

On selvää, että esimerkiksi VR on meidän kilpailijamme.”

Keväällä Souter osallistui henkilökohtaisesti monimutkaisiin neuvotteluihin, jotka koskivat OnniBus.comin voittaman Jyväskylän kaupunkiliikenteen siirtämistä Koiviston auton vastuulle. Souterin tiedetään toimineen aktiivisesti kaupan edistäjänä.

– Suosittelin Jyväskylän toimintojen myymistä. Yhdessä pikalinjaliikenteen aloittamisen kanssa toiminnan aikatauluttamisesta oli tullut painajainen, hän sanoo.

– Tunnen Koiviston auton omistajat henkilökohtaisesti. He ovat hyviä ja ahkeria ihmisiä.

Tuleville suomalaisille asiakkailleen Souter lähettää terveiset.

– Toivomme, että saamme mahdollisuuden osoittaa mihin pystymme. Tarjoamne tänne työtä ja investointeja, suomalainen markkina on kypsä tälle toiminnalle, Souter maalailee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

OnniBus aikoo tuoda Suomeen 100 halpabussia – aloittaa heinäkuussa18.6.2014 10.09

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu