Paikalliset

Taksikuskin valinta tolpalla – rasismia vai asiakkaan oikeus?

TAKSI   Taksilain mukaan asiakkaalla on oikeus valita taksinsa. Joskus tolpan ensimmäisen auton sivuuttaminen johtaa kuitenkin kuskien välisiin konflikteihin.

arkisto

Erimielisyydet taksin valinnasta ovat johtaneet pahimmillaan jopa käsirysyyn taksitolpilla. Taksilain mukaan asiakkaalla on oikeus valita taksi. Osa kuljettajista kuitenkin kokee joutuneensa syrjityksi, jos asiakas valitsee taksin ihonvärin perusteella.

Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto on tietoinen tällaisista tapauksista taksitolpilla.

– Yksi sellainen ongelma on välillä taksitolpilla, että asiakas epäilee kuskin kielitaitoa ulkonäön perusteella. Tulee paha mieli näiden kuskien puolesta, koska meillä on tässä ammatissa myös loistavia maahanmuuttajakuskeja, jotka osaavat ammattinsa kiitettävästi, sanoo Kuusisto.

Heinäkuussa taksikuskien uutisoitiin tapelleen asiakkaista Helsingin rautatieaseman taksitolpalla. Kuskien välillä oli tullut erimielisyyttä autojen järjestyksestä sekä asiakkaiden kyytiin ottamisesta. Tilanne johti pahoinpitelyyn.

Tapausta todistanut silminnäkijän kertoo kahakan alkaneen, kun kantasuomalainen asiakas ei halunnut mennä tummaihoisen taksikuskin kyytiin, vaan valitsi toisen taksin jonosta.

Kuusiston mukaan asiakkaan taksivalinta johtaa toisinaan ikäviin tilanteisiin taksitolpalla, mutta käsirysyt ovat toisaalta hyvin harvinaisia.

– Olen nähnyt, että taksin valinta on johtanut konfliktiin. Se ei kuitenkaan ole laatukriteerien mukaista toimintaa, jos kuljettaja tulistuu toiselle, kun asiakas valitsee toisen taksin. Meillä käydään se Trafin hyväksymässä kuljetuskoulutuksessa selkeästi läpi, että asiakas saa valita, minkä taksin haluaa.

Kuusiston toivoisi asiakkaan kuitenkin pitävän ensisijaisena taksijonon ensimmäistä autoa.

– Eihän se ole kauhean kivaa, että valitaan taksijonosta ensimmäisen taksin sijaan joku toinen taksi, jos ei ensimmäisen taksin ottamiseen ole mitään käytännön syytä, kuten liikuntaestettä.

Kuusisto muistuttaa, että taksin valinta tolpalla on samankaltainen tilanne, kuin esittäisi toiveita taksikeskukseen tilauksen yhteydessä. Tilatessaan taksin taksikeskuksen kautta, asiakas helpoimmin esittää toiveensa kulloinkin tarvitsemastaan esimerkiksi kalustosta tai kuljettajan kielitaidosta.

Kuusisto myöntää, että kuskien suomen kielen taidottomuus on joissakin tapauksissa selkeästi esiin nouseva ongelma. Kuusiston mielestä kuskien monikulttuurisuus on kuitenkin taksipalvelussa myös voimavara.

– Asiakkailta tulee tilauksissa välillä toivomuksia, että kuski osaisi jotain tiettyä kieltä kuten englantia, ruotsia tai ranskaa.

Kuusisto sanoo, että palautetta taksikuskin puutteellisesta suomen kielen taidosta tulee verrattain vähän.

– Kielitaidottomuuteen liittyvät ongelmat ovat usein sellaisia, että kuljettaja ei ole osannut reittiä tai määränpään kanssa on ollut epäselvyyttä. Palautetta meille tulee kuitenkin verrattain vähän, jos miettii että Helsingissä ajetaan reilu seitsemän miljoonaa kyytiä vuodessa ja palautetta tulee yhteensä noin 600 vuodessa.

Myös kantasuomalaiset taksikuskit ovat valittaneet epäreilulta tuntuvasta toiminnasta, johon syyllistyvät vähemmistöt.

– Ihmettelin, miten eräs maahanmuuttajataustainen kuski ajaa niin hyvää tiliä, kunnes hoksasin, että musliminaiset hyväksyvät kuljettajaksi vain toisen muslimin, sanoi Helsingissä ajava taksikuski alkukesästä.

Saako taksin valita kuskin etnisyyden perusteella?

Kyllä
75% (450 ääntä)
Ei
25% (153 ääntä)
Ääniä yhteensä: 601

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Taksikyltti väärässä paikassa – byrokratia oli jo häätää avotaksin18.8.2014 13.22
Onko tässä Helsingin halutuin taksi? – katso kuva15.8.2014 16.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu