Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Espoon pyöräteillä riittää vaarallisia monttuja

Tähän monttuun rikkoutuivat Jouko Hakalan pyörän molemmat renkaat. Sittemmin kuoppaa on peitetty hiekalla.

Lukijan kuva/ Jouko Hakala

Kaksi rengasta rikkoutui kerralla, kun Jouko Hakala mojahti pyörällään monttuun kevyen liikenteen väylällä Kehä III:n varrella.

– Onneksi en ehtinyt jarruttaa, olisin varmaan lentänyt sarvien yli, Hakala kertoo.

Hän ei myöskään kaatunut, vaikka vauhtia alamäessä olikin noin 30 kilometriä tunnissa.

Auki rouhaistu kohta tuli vastaan Bembölen suunnasta pyöräilleelle Hakalalle vähän ennen Järvenperän liittymää Auroranporttiin.

– Se oli lyhyt hiekkaosuus ja ajattelin, että kyllähän tuosta pääsee. Parin metrin päässä huomasin, että siinähän on syvä kuoppa. Paukahdus kävi, kun osuin suoraan asvaltin reunaan.

Kirkkonummelta töihin Leppävaaraan ympäri vuoden ja vaihtelevia reittejä pyöräilevällä Hakalalla oli onnekseen mukana kaksi vararengasta ja työkalut, joten vaihto-operaation jälkeen hän pystyi jatkamaan matkaa.

Toiselta pyöräilijältä Hakala kuuli, että kuoppa oli ollut kevyen liikenteen väylällä aika pitkään.

– Ihmetyttää, kenen tekosia se on. Onko siitä vedetty kaapelia vai mitä.

Kuopan tekijän mielessä ei taida liikkua oikein mitään, Hakala arvelee. Kuopasta olisi pitänyt edes varoittaa merkillä.

Hakala ilmoitti vaaranpaikasta Espoon teknisen keskuksen asiakaspalveluun. Sen jälkeen monttuun on lisätty hiekkaa niin, että siitä pystyy ajamaan pyörällä.

Pyöräilijöiltä tulee paljon huomautuksia reittien ongelmista kuten huonosti paikatuista tai paikkaamatta jääneistä montuista, kertoo Espoon teknisen keskuksen asiakaspalvelupäällikkö Jaana Junkkari.

– Espoossa kaivetaan vuosittain tuhansia kuoppia. Kaivajia riittää yksityisistä omakotirakentajista puhelinoperaattoreihin.

Myös muun muassa Fortum ja Hsy ovat isoja kaivajia. Pinnan alle mennään kaapelien, johtojen ja putkien takia.

Kaivaja tarvitsee luvan kaupungilta ja ehtoihin kuuluu, että jäljet on tietyn ajan kuluessa korjattava. Turvallisuudesta on huolehdittava myös kaivutyön aikana.

– Isojen kaivajien kanssa homma sujuu vuosien yhteistyön myötä. Haastavia ovat ensikertalaiset, Junkkari selvittää.

Luvan myötä kaupunki voi jäljittää silleen jätetyn montun kaivajan. Luvaton kuoppa puolestaan käy tekijälleen helposti kalliiksi.

Railoja ja reikiä

Talven ja roudan jäljiltä pyörätiet ovat edelleen paikoin melko kuhmuraisessa kunnossa.

Väylillä on reikiä ja isoja pituussuuntaisia railoja, joihin rengas jää helposti jumiin.

Reikiä kyllä paikkaillaankin, on kokenut pyöräilijä Jouko Hakala huomannut. Hän tosin arvelee, että pyörätiet hoidetaan vasta viimeisenä – eikä kaikkia aukkoja edes ehditä korjata.

Kun asvalttia avatessa vedetään leikkurilla reuna suoraksi, siitä ei saa aiheutua vaaraa kulkijoille, korostaa Jaana Junkkari teknisestä keskuksesta.

Junkkari muistuttaa, että reikiä syntyy väylille myös asvaltin kuluessa ja murentuessa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu