Paikalliset

Sammalvuoren alla jytisee pian – metrovarikko louhitaan 47 metrin syvyyteen

METROJATKE Varikon louhinta kallion sisään alkaa tänä syksynä. Joukko asukkaita yrittää vielä vastustaa rakentamista.

Klaus Nurmi

Metrovarikon louhinta Sammalvuoren sisälle Espoonlahdessa alkaa vielä tänä syksynä.

Louhinta käynnistyy työtunnelin rakentamisella. Samoin tänä syksynä alkavat länsimetron jatkeen työtunnelien työmaat Finnoossa, Kivenlahdessa, Espoonlahdessa, Soukassa ja Kaitaalla.

– Kovin kiire meillä on Sammalvuoressa, sillä varikon takia siellä tehdään pisin louhinta, selvittää Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen .

Länsimetron jatketta suunniteltaessa varikkoa mietittiin myös Harmaakallioon, joka kuitenkin osoittautui kelvottomaksi paikaksi. Sammalvuoren maanalaisen asemakaavan Espoon valtuusto hyväksyi vuosi sitten.

Siksi Kokkinen onkin hieman hämmästynyt uudesta adressista, jolla pyritään estämään metrovarikon rakentaminen Sammalvuoreen.

– Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää. Asemakaava on vahvistettu ja se tehtiin ihan normaalisti.

Adressin kerääjien mielestä kaava valmisteltiin salassa eikä varikon rakentamisesta tiedotettu. Kokkinen tyrmää väitteen.

– Kaavaehdotukset olivat nähtävillä ja järjestimme ainakin neljä asukastilaisuutta. Ei varikon rakentamisen pitäisi yllätys olla kenellekään.

Nimiä varikkoa vastustavaan nettiadressiin on toistaiseksi kertynyt reilut parikymmentä. Listan keräämisen aloittaneen Hannes Lampimäen mukaan asukkaat pelkäävät varikon tuhoavan Sammalvuoren käytön luonto- ja virkistysalueena.

– Rakentaminen aiheuttaa melua ja kivipölyä. Kuorma-autoralli jatkuu vuosia.

Meluilmoitus on Lampimäen mukaan puutteellinen ja hankkeen huono tiedottaminen rikkoo hallintolakia.

Länsimetron Kokkinen ei ymmärrä, miten Sammalvuori tärveltyisi varikosta, joka on 47 metriä maanpinnan alapuolella.

– Maan päälle tulee kaksi rakennusta, joista isompi on noin omakotitalon kokoinen.

Kokkinen muistuttaa, että samalla alueella sijaitsevan Espoonlahden vesitornin viereen on tulossa uusi paloasema.

Melua ja haittaa räjäytykset kyllä aiheuttavat, myöntää Kokkinen.

– Mutta muulla tavoin louhintaa ei voi tehdä. Ja varikon louhinnassa noudatetaan samoja työaikoja kuin muillakin metrotyömailla.

Varikossa on vain yksi tunneli, joten sieltä kulkee ulos kuudesta kahdeksaan kuorma-autoa tunnissa, parhaimmillaan kymmenen. Työt jatkuvat kolme vuotta.

Espoossa ei päädytty maanpäälliseen metrovarikkoon kuten Roihupellossa, muistuttaa Kokkinen.

Voisiko jollakin mahtikäskyllä vielä vetää ruksit Sammalvuoren varikon päälle?

– En pidä sitä mitenkään mahdollisena, vastaa Kokkinen.

Varikko kiven sisään

Metrovarikko louhitaan Sammalvuoren alueelle Nöykkiönkadun ja Länsiväylän ramppien kainaloon.

Junat ajavat varikolle Espoonlahden ja Kivenlahden asemien väliseltä radalta.

Varikon maanpäällisiä rakenteita ovat ajotunnelin suuaukko, henkilökunnan sisäänkäynti ja teknisten kuilujen rakennukset.

Länsimetron jatkeen pituus Matinkylästä Kivenlahteen on noin seitsemän kilometriä.

Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu