Paikalliset

Tältä näyttää Helsinki-Vantaa vuonna 2020

Tältä näyttää Helsinki-Vantaa vuonna 2020, jos Finavian suunnitelmat toteutuvat. Lentoasema laajenee nykyisen pysäköintitalon päälle. Kehäradan pysäkki näkyy kuvassa keskellä. Lentoaseman laajentumisen ei pitäisi Finavian mukaan vaikuttaa nykyisiin lentomelualueisiin. Kiitoteiden määriä ei lisätä eikä vähennetä, mutta yhtäaikaa tapahtuvia nousuja ja laskuja lisätään kiitoteillä yksi ja kolme.

Finavia Oyj

Vantaa sai kauan kaivattuja hyviä uutisia keskiviikkona, kun Finavia julkisti suunnitelmansa laajentaa Helsinki-Vantaan lentokenttää 900 miljoonalla eurolla.

– Tämä on Vantaalle valtavan suuri mahdollisuus. Nyt Vantaan on oltava hereillä ja aktiivinen, sanoo Vantaan kaupungin elinkeinojohtaja José Valanta.

Kentän rakennusprojektin arvioidaan luovan 14 000 henkilötyövuotta. Matkustajamäärän kasvattaminen 15 miljoonasta 20 miljoonaan synnyttää Finavian mukaan 5000 pysyvää työpaikkaa.

Valanta arvioi, että jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, kenttä voisi työllistää vajaa parituhatta vantaalaista.

– Tällä hetkellä noin kolmekymmentä prosenttia Helsinki-Vantaalla työskentelevistä on vantaalaisia.

Aviapoliksen alueelle lentokentän laajentumissuunnitelmat ovat pelkkää plussaa.

– Alueesta on mahdollista tulla uudenlainen kaupungin tai pääkaupunkiseudun keskusta, maalailee Valanta.

Laajennusten pääasiallinen tarkoitus on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa hyvänä vaihtoliikennepaikkana. Suurin osa matkustajamäärien kasvusta tulee vaihtoliikenteen kasvusta.

– Helsinki-Vantaa on helppo kenttä matkustajalle, koska kävelymatkat ovat lyhyitä ja palvelut hyviä. Esimerkiksi Japan Airlines alkoi juuri lentää Suomen kautta sen sijaan, että he lentäisivät Heathrown kautta, koska vaihtoaika on huomattavasti lyhyempi täällä, kertoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Lentoyhtiöille Suomi on kiinnostava valinta rahan vuoksi.

– Olemme 40 prosenttia eurooppalaista keskiarvoa halvempi kenttä, sanoo Savolainen.

Suomalaiset hyötyvät vaihtomatkustajista paitsi työpaikkojen muodossa myös matkustajina.

– Meillä tuskin olisi näin hyviä lentoyhteyksiä ympäri maailmaa, jos vaihtolentoja ei olisi, Savolainen toteaa.

Lentokentän ulkopuolisia palveluja esimerkiksi vaihtomatkustajille, joilla on muutama tunti aikaa tutustua Suomeen, ei Finavia aktiivisesti kehitä.

– Emme ole tiiviisti mukana tällaisessa kehitystyössä. Muut toimijat miettivät palveluita matkustajille, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari.

Vantaa on toistaiseksi markkinoinut kaupungin vetonauloja hieman laiskasti, mutta tilanteeseen on tulossa muutos.

Vantaan kaupunki aikoo istua tämän syksyn aikana alas paikallisten matkailuyrittäjien kanssa ja pohtia mahdollisia matkailupalveluja.

– Jos matkustajalla on nyt kaksi tunti aikaa hän todennäköisesti menee Jumboon. Jos hänellä on enemmän aikaa, hän menee Helsinkiin. Nyt täytyy miettiä, miten houkuttelemme matkustajat pysymään Vantaalla, Valanta pohtii.

Lentokentästä työmaa vuosiksi

Laajennustyöt toteutetaan kentällä vaiheittain. Ensi vuonna korjataan pahimpia pullonkauloja.

Terminaali 2:ssa lisätään automaattisia lähtöselvityspisteitä ja turvatarkastusaluetta laajennetaan.

Suuren luokan työt kestävät vuodet 2015–2020.

Terminaali 2:sta laajennetaan P1 ja P2 pysäköintitalojen alueelle, ja kaikki toiminnot keskitetään sinne.

Terminaali 1 poistuu käytöstä.

Terminaali 2:n viereen saattaa tulla myös satelliittiterminaali.

Pysäköinti siirtyy terminaali 2:en alle ja nykyistä pysäköintitalo P6:sta laajennetaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu