Paikalliset

Tallinnan-tunneli alkaisi Pasilasta

Tallinnan-tunnelin suulla voisi näyttää samalta kuin junan puuskuttaessa ulos Vuosaaren sataman tunnelista.

Mikael Kaplar / Studio POiNT


Selvitysmiehen mielestä Tallinnan-tunnelin pitäisi alkaa Pasilasta ja kulkea Ülemisten ratapihalle Tallinnaan.

– Näin saavutetaan nopein mahdollinen yhteys Helsingin ja Tallinnan välille, 30 minuuttia, perustelee tunnelin esiselvityksen tehnyt Swecon toimitusjohtaja Juha Siipo .

Tunneli kulkisi kallioperässä Helsingin alla ja Pasilan lisäksi asema tulisi myös päärautatieaseman alle.

Tunnelin myötä Helsinki ja Tallinna kasvaisivat kaksoiskaupungiksi. Tallinnalaiset voisivat käydä sujuvasti töissä Helsingissä ja helsinkiläiset Tallinnassa. Myös palveluja voitaisiin käyttää ristiin.

– Tunneli esimerkiksi toisi Tallinnan Helsinki-Vantaan lentokentän piiriin, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri pohtii.

En näe syytä olla etenemättä asiassa.”

Niin Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen kuin Saurikin liputtavat selvitysten jatkamisen puolesta.

– En näe syytä olla etenemättä asiassa, Sauri sanoo.

Tunneli maksaisi tekniikkoineen ja junineen 9–13 miljardia euroa. Puolet summasta rahoitettaisiin lainalla, joka voitaisiin maksaa lipputuloilla takaisin 35–40 vuodessa.

Toinen puolikas olisi Siipon mukaan EU:n ja valtioiden tukea, joka ei kuolettuisi vielä 40 vuoden tähtäyksellä.

Swecon selvitykset perustuvat siihen, että junalipun hinta olisi 36 euroa, auton vieminen junassa maksaisi 70 euroa ja rekan 450 euroa.

Kriittisin kohta selvityksessä on arvio matkustajamäärien kehityksestä. Arvion mukaan vuonna 2042 Suomenlahden alittaisi junalla 11 miljoonaa ja vuosisadan lopulla peräti 41 miljoonaa matkustajaa.

Vuonna 2013 Helsingin ja Tallinnan väliset laivat kuljettivat 7,5 miljoonaa matkustajaa.

Suomenlahden tunneli ei olisi vain Tallinnan- vaan myös Keski-Euroopan tunneli.

Idea tunnelin rakentamisesta perustuu EU:n kaavailemaan Rail Baltica -rataan, joka yhdistäisi Tallinnan ja Berliinin vuonna 2024.

– Suomi tarvitsee paremman yhteyden Keski-Eurooppaan. Ruotsi ja Tanska ovat jo hoitaneet yhteytensä kuntoon, Sauri muistuttaa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Helsingistä Tallinnaan 30 minuutissa? Konsultti puoltaa rautatietunnelia11.2.2015 11.29

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu