Paikalliset

Näin metro muuttaa Kivenlahden keskustaa – jopa yli 80-metrisiä asuintorneja

Tältä Kivenlahden keskusta voisi näyttää 2020-luvulla. Havainnekuvassa eniten ja korkeimpia torneja sisältävä vaihtoehto. Kaavoituksessa selvitetään myös sellainen malli, johon ei tule korkeata rakentamista.

Arkkitehtitoimisto Ala Oy

Länsimetro muuttaa tullessaan myös Kivenlahden keskustaa. Tulevan metron päätepysäkin yhteyteen Kivenlahdenpuistoon on suunnitteilla uusi keskustamainen alue, jonne on mahdollista rakentaa yli 80-metrisiä asuintorneja, palveluita, työpaikkoja sekä linja-autoterminaali.

Metrokeskus nousee alueelle, joka sijaitsee pääosin Kivenlahden keskustan ja Länsiväylän välissä Kivenlahdentien molemmin puolin. Länsiväylän ja Kivenlahdentien välille sekä Kivenlahdentien eteläpuolelle sijoittuvalle alueelle on mahdollista rakentaa yli 80 metriä korkeita rakennuksia.

Suunnitelmia käsitellyt kaupunkisuunnittelulautakunta edellyttää kuitenkin, että metroaseman ympäristöön suunnitellaan myös sellainen vaihtoehto, johon ei sisälly tornitaloja.

Tämän hetken suunnitelmien mukaan Espoon korkein rakennus, 85-metrinen ja 24-kerroksen asuintalo nousee Niittykummun metroaseman yhteyteen. Kivenlahdessa on jo kolme korkeaa asuintornia, joissa on kerroksia 17–20.

Uusia asukkaita alueelle tulisi alustavien suunnitelmien mukaan 1 800–3 100 ja työpaikkoja 500–900. Uudet kaupalliset palvelut on määrä sijoittaa siten, että ne vahvistavat Kivenlahden nykyisen keskustan merkitystä.

Metroaseman ympäristöstä on tavoitteena luoda ensisijaisesti jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennekaupunki. Metron liityntälinjoille taataan häiriötön liikennöinti linja-autoterminaaliin. Pysäköinti voidaan sijoittaa esimerkiksi rakennusten ja pihakansien alle, kallioluolastoon ja maanpäällisiin pysäköintilaitoksiin.

Alueen liikennemäärät tulevat kasvamaan kahden seuraavan vuosikymmenen aikana huomattavasti. Vuonna 2040 Länsiväylällä ajaa noin 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Kivenlahdentiellä noin 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Viime vuonna Länsiväylällä mitattiin noin 33 000 ajoneuvoa ja Kivenlahdentiellä katuosuudesta riippuen noin 7 000–11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Alustavan aikataulun mukaan länsimetro liikennöi Kivenlahteen aikaisintaan vuonna 2020.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli Kivenlahdenpuiston asemakaavan lähtökohtia ja tavoitteita keskiviikkona.

Lisää aiheesta: 

Puhemaraton siivitti Espoon päätöstä metrojatkosta30.9.2014 06.18
Metrojatkeen rahoitus varmistui – Valtion miljoonat sidottu indeksiin25.8.2014 13.36
Espoonlahden ytimeen satoja uusia asuntoja5.3.2015 16.00
VTT:n huippuyksikkö tuli Kivenlahteen – Täältäkö ratkaisu maailman energiaongelmiin?2.4.2015 06.00
Espoonlahteen yksi kirjasto – myös Soukan ja Kivenlahden kirjastopalvelut säilyvät22.10.2014 12.13
Länsimetron jatke sai alkupaukkunsa – protesti jäi vaisuksi11.12.2014 14.40

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu