Kulttuuri

Sinikka Hentinen vangitsee akvarelleihinsa herkkiä tunnelmia luonnosta

Sinikka Hentinen maalaa herkkiä akvarelleja luonnosta. Luonnon herääminen kevääseen on jokavuotinen ihme.

Anneli Tuominen-Halomo

Taiteilija Sinikka Hentinen (s. 1938) haluaa herkillä luontoakvarelleillaan kiireisessä ajassamme pysäyttää hetkeksi itsensä ja muutkin huomaamaan luonnon kauneuden ja loputtomat yksityiskohdat.

– Koetan imeä luonnosta kauneutta, koska maailma on niin repaleinen, taiteilija sanoo.

Hentinen on maalannut öljyväreillä, akryylillä ja vesiväreillä. Hänen Kesä mielessä -näyttelyssään Studio Aarnissa Tapiolan Heikintorilla on esillä pelkästään akvarelleja.

– Kun kävin vanhoja töitäni läpi, innostuinkin tekemään uusia akvarelleja. Niitä syntyi tätä näyttelyä varten puoli tusinaa.

Omakotitalossa asuessaan Sinikka Hentinen seurasi tarkkaan luonnon heräämistä kevääseen.

– Mieheni kuoltua luovuin omakotitalosta, mutta kaipaan sitä pihaa edelleen. Tämän näyttelyn Koivikko-akvarelli on syntynyt siitä kaipuusta.

Maalauksen sisäinen aika on pitkä.”

Talvella Hentinen saa lohtua huonekasveista ja aroista orkideoistaan. Yhdessä akvarellissa on Amazonin lilja.

– Meidän suvussa kaikilla on ollut Amazonin lilja. Omani ei viihtynyt kerrostalossa, mutta minulle jäi sentään akvarelli, Hentinen kertoo.

Hentinen tarkastelee kukkia ja kasveja persoonina. Tietyn ihmisen tunnistaa jo kaukaa vaikkapa kävelytyylistä ja aivan samalla tavalla kukan tai muun kasvin tunnistaa sen olemuksesta.

– En jäljennä kasvien yksityiskohtia tarkasti, vaan maalaan sen, mitä siitä jää mieleeni.

Palo kuvataiteen tekemiseen syttyi jo silloin, kun Sinikka Hentinen kävi Töölön yhteiskoulun lukiota. Opettaja Beda Närhi antoi eväitä, jotka ohjasivat taiteen tekemiseen.

– Yleensä sanotaan, että akvarellin tekemiseen tarvitaan vettä, vettä ja vettä. Närhi opasti maalaamaan ensin kuivalle pohjalle ja lisäämään vasta sitten vettä. Se tekniikka on sopinut minulle paremmin.

Lisää oppia Sinikka Hentinen hankki myöhemmin muun muassa Tapio Tapiovaaran ryhmässä. Silloin kynä oli läheisin työväline.

– Kun halusin oppia myös öljyvärien käytön, menin Espoon kuvataiteilijoiden kurssille. Kivenlahden taidekerho on ollut myös tärkeä, koska siellä kävi Espoon kuvataiteilijoiden edustajia arvioimassa töitä.

Sinikka Hentisen mukaan taiteen tekeminen, ja varsinkin onnistumiset, antavat paljon. Viime aikoina hän on keskittynyt akvarelleihin.

– Akvarelleja on helpointa tehdä kotona, jopa istualtaan. Akryylissä on se hyvä puoli, että maalauksen voi jättää kesken, akvarellin pitää onnistua melkein kerralla.

– Vaikka akvarelli syntyykin lopulta nopeasti, siihen liittyvä prosessi on hidas. Maalauksen sisäinen aika on pitkä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu