Paikalliset

Espoo haluaa asukkaiden autot maksullisiin halleihin - kadunvarsien ilmaispysäköinnille loppu

Pysäköinninvalvojilla riittää tulevaisuudessa entistä enemmän tarkastettavaa, mikäli kaupunkikeskustojen kadunvarsilla olevat maksuttomat pysäköintipaikat muuttuvat maksullisiksi. Pelkästään Etelä-Leppävaaran alueella maksuttomia kadunvarsipaikkoja on 360.

Johanna Erjonsalo

Espoossa suunnitellaan kadunvarsien maksuttomien pysäköintipaikkojen muuttamista maksulliseksi. Muutos on osa mittavaa pysäköintistrategian uudistamista.

Erityisesti vähennystä maksuttomiin paikkoihin on tulossa kaupunkikeskusten ytimiin, joissa tällä hetkellä on 3- 5 000 aikarajoitettua, mutta maksutonta pysäköintipaikkaa.

– Maksullisten paikkojen lisääminen kohdistuisi olemassa olevien kaupunkikeskusten ydinalueille Leppävaarassa, Matinkylässä, Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa ja Tapiolassa, kaupunkisuunnittelupäällikkö Torsti Hokkanen huomauttaa.

Kuinka moni paikoista muuttuu maksulliseksi, sitä Hokkanen ei tässä vaiheessa halua arvioida.

– Voi olla, että jossain vaiheessa maksuttomat paikat häviävät kokonaan.

Aluksi pitää kuitenkin selvittää sekin, paljonko maksuttomia pysäköintipaikkoja kaupunkikeskuksissa oikein on.

Länsiväylän pyynnöstä liikenteenhallintapäällikkö Juhani Vuola laski, että Etelä-Leppävaaran alueella ilmaisia kadunvarsipaikkoja on 360.

– Sen mukaan koko kaupungissa niitä on karkeasti arvioiden 3–5 000, Vuola laskee.

Päivisin maksuton pysäköintiaika on yleensä rajoitettu 2–4 tuntiin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin rajoitusta ei ole.

Uusien alueiden, kuten Finnoon ja Keran alueiden suunnittelussa lähdetään Hokkasen mukaan alusta alkaen liikkeelle maksullisesta kadunvarsipysäköinnistä.

Hänen mukaansa maksullisten pysäköintipaikkojen lisäämisellä ei ole tarkoitus kerätä lisää rahaa kaupungin kassaan. Vaikka sitäkin maksulliset paikat jonkin verran toisivat.

Espoossa koetaan epäkohdaksi se, että keskustoissa on runsaasti ilmaisia pysäköintipaikkoja kadunvarsilla ja samaan aikaan maksulliset pysäköintihallit kumisevat tyhjyyttään.

– Asukaspysäköintiä voisi maksullisuudella ohjata enemmän sitä varten rakennettuihin pysäköintitiloihin.

Uudistustyössä myös Helsingin kaltainen asukaspysäköintimaksu saattaa olla arkipäivää Espoossa.

Asukaspysäköinnin hinnasta Hokkanen ei tässä vaiheessa halua sanoa minkäänlaista arviota.

Lähiaikoina pysäköintimaksuautomaatteja ei kaupunkikeskustoihin kuitenkaan ole tulossa.

– Niiden asentaminen on melko kallista. Jos lisäämme maksullisia paikkoja kadunvarsilla, käyttöön otetaan varmasti järjestelmä, jossa maksun voi suorittaa kännykällä, Hokkanen arvioi.

Poliitikkojen päätettäväksi pysäköintistrategia tulee loppukeväästä.

Lukijat kommentoivat

Länsiväylä kysyi lukijoilta, mitä mieltä he ovat kadunvarsipysäköinnin maksullisuudesta:

4h paikka voisi olla edelleen ilmainen, mutta pidempiaikainen säilytys ei. (Espoo)

Kaupunki, joka on joskus valinnut strategiakseen ”ajakaa autoilla”, ei voi muuttaa pysäköintiä maksulliseksi tuosta vaan. (Kaikeneitarviseollabisnestä).

Kaupunkimaisten keskustojen alueilla tulisi olla maksullinen pysäköinti. (kaupunkilainen vm-63)

Asukkaille kiinteä pieni maksu millä voisi miten paljon vaan.(justiina).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu