Puheenaihe

Espoon terveysasemat uudessa vertailussa – katso tulos

Yksityinen terveysasema menestyi hyvin Aalto-yliopiston uudessa tutkimuksessa, jossa vertailtiin neljää eri tavoin toimivaa terveysasemaa Espoossa.

Anneli Tuominen-Halomo

Aalto-yliopiston uunituore tutkimus osoittaa, että eri tavoin toimivat terveysasemat menestyvät myös toisiinsa verrattuina Espoossa hyvin. Yksityinen terveysasema tuottaa eniten palveluita, mutta kaupungin terveysasema on hyvin kustannustehokas.

Tutkimuksessa on selvitetty sitä, miten neljän vaihtoehtoisella tavallla toimivan terveysasemien tulokset ovat kehittyneet ja miten asemat pärjäävät verrattuina Espoon kaikkien terveysasemien keskiarvoon.

Vuosina 2013–2015 toimineeseen kaupungin kahteen pilottiin osallistui neljä samankaltaista terveysasemaa.

Ensimmäisessä pilotissa Espoo vertaili kaupungin oman terveysaseman palveluja yksityiseltä terveysasemalta alihankittujen palvelujen kanssa. Espoon keskuksessa toimivan, yksityisen Oma Lääkäri Espoontorin verrokkina toimi kunnallinen Kivenlahden terveysasema.

Oma Lääkärisi Espoontori tuotti eniten palveluja vastuuväestölleen ja pärjäsi hyvin kaikilla mittareilla. Kivenlahti oli koko Espoon kustannustehokkain terveysasema, ja Kivenlahden asiakkaat kaikkein tyytyväisimpiä.

Toisessa pilotissa puolestaan verrattiin Samarian ja Kalajärven terveysasemia. Näillä asemilla testissä oli toimintamalli, jossa hoitajien ja lääkärien työnjakoa vietiin selvästi pidemmälle kuin aikaisemmin – esimerkiksi päivystyspotilaista 80 prosenttia päätyy nyt hoitajan vastaanotolle. Lääkäri kutsutaan samaan tutkimushuoneeseen vain tarvittaessa.

Samarian ja Kalajärven terveysasemia johtaa ylilääkärin sijaan ammattijohtaja. Hoitoon pääsy on selvästi nopeutunut ja asiakastyytyväisyys noussut.

Terveyspalveluiden johtajan Eetu Salusen mukaan pilotin tulos osoittaa, että esilaisia palveluiden tuotantotapoja kannattaa hyödyntää Espoossa. Yhtä oikeaa ratkaisua ei hänen mielestään ole olemassa.

– Tulokset ovat hyviä kaikilla neljällä pilottiasemalla, vielä parempia kuin Espoossa keskimäärin. Tuloksia voidaan, ja pitääkin mitata. Olen tyytyväinen, että uskalsimme pyytää ulkopuolisen arvion toiminnastamme, kertoo Salunen.

Kaikki Espoon terveysasemat ovat parantaneet toimintaansa viimeisen kahden vuoden aikana siitäkin huolimatta, että asiakasmäärät ovat kasvaneet selvästi.

Väestönkasvu, ikääntyminen ja lama tuovat yhä useampia espoolaisia terveysasemien lääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Suhteellisesti eniten on kasvanut lasten osuus asiakkaista.

Hoitoon pääsy ja tuottavuus ovat parantuneet, asiakastyytyväisyys noussut ja säästöjä on saatu aikaiseksi.

– Terveysasemien henkilöstö on ottanut suuren vastuun siitä, että palveluja on kehitetty parempaan suuntaan. Kuntalaiset pääsevät nyt nopeammin hoitoon, ja hoito on hyvää. Parantuneet tulokset näkyvät myös parantuneena työtyytyväisyytenä, Salunen kiittää.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu