Puheenaihe

Nyt se lyötiin lukkoon: Tämä on länsimetron aloituspäivämäärä

METRO Kulunvalvonnan rakentaminen on projektin heikoin lenkki.

Kohta se tulee - länsimetron aloituspäivämäärä on nyt lyöty lukkoon.

Johanna Erjonsalo

Reilu vuosi ja liikenne länsimetron ensimmäisellä osuudella Ruoholahden ja Matinkylän välillä käynnistyy. H-hetki on maanantaina 15. elokuuta 2016.

– Tuo ajankohta on niin varma kuin se yleensä voi olla, sanoo HSL:n linjasto-ja aikatauluryhmän päällikkö Arttu Kuukankorpi .

Kaikessa suunnittelussa ja aikataulujen rakentamisessa tähtäimenä on tuo päivämäärä, jolloin tulevat voimaan myös HSL:n talvikauden 2016–2017 aikataulut.

Ainut aikatauluriski metrojunien sujahtamiseen Espooseen piilee junien kulunvalvontajärjestelmän rakentamisessa. Sen toteuttaa suomalainen Mipro Oy.

– Sopimuksessa on myöhästymisen varalta niin tiukat sanktiot, että uskon kaiken olevan kunnossa aikataulussa, Kuukankorpi muotoilee.

Kun Siemensiltä tilatusta metron automatisoinnista päätettiin aikataulu- ja hintaongelmien vuoksi luopua, jouduttiin kulunvalvontajärjestelmän rakentaja valitsemaan pikavauhtia.

Tällä hetkellä HSL viimeistelee muun muassa metron liityntäliikenteen linjastosuunnitelmaa.

– Uusien linjojen kilpailutus käynnistyy syyskuussa ja liikennöitsijät valitaan joulukuussa, Kuukankorpi kertoo.

Länsimetron ykkösvaiheen rakennustyöt ovat Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan hyvällä mallilla.

– Kaikki asemat valmistuvat siihen mennessä, kun liikennöinti ensi vuoden elokuun 15. päivä alkaa, hän vakuuttaa.

Kehäradan kaltaisiin väliaikaisjärjestelyihin Espoossa ei siis tarvitse turvautua.

Matinkylään tuleva liityntäliikenteen bussiterminaali valmistuu myös aikataulussa. Sen sijaan Tapiolassa joudutaan turvautumaan väliaikaisratkaisuun.

– Kaavavalitusten takia bussiterminaalin rakentaminen viivästyy niin, että se saadaan käyttöön 2018.

Liityntäliikenteelle tulee väliaikainen terminaali Pohjantien varteen.

Uusia metrojunia liikenteeseen tulee kaikkiaan 20. Kaksi niistä on jo Suomessa.

– Uusissa junissa on neljä vaunua, joissa nykyjunista poiketen pääsee liikkumaan vaunusta toiseen, Kuukankorpi huomauttaa.

Koeajot uudella radalla on mahdollista käynnistää ensi helmikuussa.

– Kaikki kiskot on asennettu Ruoholahden ja Matinkylän välille lokakuun loppuun mennessä, Kokkinen kertoo.

Päivän hinta1 008 miljoonaa

Länsimetron ensimmäisen vaiheen (Ruoholahti-Matinkylä) rakennuskustannukset tulevat olemaan tämänhetkisen arvion mukaan kaikkiaan 1 008 miljoonaa euroa.

Toisen vaiheen Matinkylästä Kivenlahteen rakentamisen hinta-arvio on 801 miljoonaa euroa. Se valmistuu aikaisintaan 2020.

Elokuussa 2016 avattavalle osuudelle tulee kahdeksan asemaa: Koivusaari, Lauttasaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Matti Kokkinen lupaa espoolaisille ensi kevääksi yleisötilaisuutta, jossa ihmiset pääsevät muutaman tunnin ajaksi tutustumaan Aalto-yliopiston metroasemaan Otaniemessä. Tarkka ajankohta on vielä avoin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Yli 2000 vastustaa Länsimetron varikkoa – adressi luovutettin puoli vuotta myöhässä28.7.2015 18.30
Niittykummussa varaudutaan länsimetron katastrofiin7.4.2015 15.53
Kehärata viemässä työt sadoilta bussikuskeilta – sama edessä kun länsimetro aloittaa10.2.2015 06.00
Mitä ihmettä? Länsimetro kulkee jo viikonloppuisin6.2.2015 20.12
Tässä on ensimmäinen uusi länsimetron juna26.1.2015 14.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu