Paikalliset

Kivenlahdessa odotetaan metroa – ”Tuo uuden elinmahdollisuuden”

LIIKENNE Metro tuo uuden kehitysvaiheen Kivenlahteen. Hiljaisen ostarinkin odotetaan virkistyvän.

Pitkään pysähtyneessä tilassa ollut Ala-Kivenlahden ostarikin saa uusia elinmahdollisuuksia metrosta, katsovat Kivenlahti-Stensvikin puheenjohtaja Johanna Virranne ja Suur-Espoonlahden kehityksen puheenjohtaja Harri Peltoniemi.

Klaus Nurmi

Kivenlahteen nouseva uusi metrokeskus ei ole vielä herättänyt juurikaan mielenkiintoa alueen asukkaissa.

Länsimetron päätepysäkin yhteyteen Kivenlahdenpuistoon suunnitellaan asuntoja, palveluita ja työpaikkoja. Tornitalot voivat kohota jopa yli 80 metriin.

– Yhden huolestuneen puhelun sain, kun soittaja oli nähnyt metrokeskuksen havainnekuvia netissä, sanoo Kivenlahti–Stensvik -yhdistyksen puheenjohtaja Johanna Virranne .

Hän arvelee, etteivät asukkaat oikein tiedä, mitä ajatella. Hanke on vasta alussa ja havainnekuvatkin viitteellisiä. Tornitalojenkaan toteutuminen ei ole varmaa, joten puuttuu konkreettisia asioita, joihin tarttua.

– Asukkaat heräävät, kun työmaakilpiä pystytetään tai rakentaminen uhkaa omaa parkkipaikkaa, toteaa Suur-Espoonlahden kehityksen puheenjohtaja Harri Peltoniemi .

Työtunnelin louhinta on jo käynnissä Kivenlahdentien varrella.

Länsimetron jatke lähti räväkästi liikkeelle, kuvaa Peltoniemi.

– Vielä viime vuoden toukokuussa metron jatkaminen oli epävarmaa ja näytti, että se voi viivästyä vuosia. Kun päätös sitten tehtiin, työtunneli käynnistyi saman tien.

Sammalvuoreen louhittavaa metrovarikkoa vastaan nimiä kerännyt pieni asukasjoukko myöhästyi, mutta edelleen jotkut peruisivat koko metrojatkeen.

– Aikamoisia veneenkeikuttajia, heidän vastustuksensa ei johda mihinkään. Iso pyörä pyörii jo, Peltoniemi tokaisee.

Virranne ja Peltoniemi katsovat metron ja metrokeskuksen tuovan eloa ja kehitystä pysähtyneisyyden tilassa pitkään eläneeseen Kivenlahteen.

Ala-Kivenlahden nuhjuisessa ostoskeskuksessa on kahden ruokakaupan lisäksi muun muassa ravintola, kirjasto, apteekki, muutamia yrityksiä ja tyhjiä liiketiloja – sekä baareja ”enemmän kuin tarpeeksi”.

Ostoskeskus reunustaa Kivenlahdentoria, jonka yhteen kulmaan tulee metron sisäänkäynti.

– Se tuo uuden elinmahdollisuuden. Kiinteistönomistajien pitäisi ryhtyä kohentamaan ostaria, Peltoniemi patistaa.

Kivenlahden kolmesta tornitalosta kaksi seisoo Kivenlahdentorin tuntumassa. Virranne ja Peltoniemi eivät torju uusiakaan torneja.

– Kirkkonummen suunnasta tuleville ne olisivat kuin portti, joka kertoo että nyt tullaan Espooseen, Virranne sanoo.

Uusien työpaikkojen Peltoniemi toivoo tarkoittavan muutakin kuin toimistoja. Kivenlahden työpaikkaomavaraisuus on tällä haavaa vain nelisenkymmentä prosenttia. Hän parantaisi myös tieyhteyksiä, etenkin lentokentälle.

Ideat ja ehdotukset saadaan sisään tänä syksynä, selvittää metrokeskuksen tilannetta kaupunkisuunnittelupäällikkö Torsti Hokkanen .

– Järjestimme kutsukilpailun alueen suunnittelusta. Asemakaavoituksella on kiire, se etenee ensi vuonna mahdollisimman pitkälle.

Ensimmäisten asuntojen pitäisi olla valmiina metroliikenteen alkaessa. Alueelle havitellaan korkeita kerrostaloja, ei kuitenkaan torniviidakkoa.

– Asuntoja rakennetaan kysynnän mukaan pitkän ajan kuluessa.

Vanha ostari saa metrosta kipinän uudistua ja Hokkasen mukaan ilmiö toistuu esimerkiksi Soukassa.

Asukasmäärä kasvaa tuhansilla

Metroliikenne läntiseen päätepisteeseen Kivenlahteen käynnistyy aikaisintaan vuonna 2020.

Kivenlahdenpuistoon suunniteltavaan metrokeskukseen sijoittuu asuntoja, kaupallisia ja muita palveluita, työpaikkoja ja bussiterminaali.

Metrokeskukseen tulee 1 800–3 000 uutta asukasta ja 500–900 työpaikkaa. Kilometrin säteellä asemalta luvut ovat vielä suuremmat.

Asuminen sijoittuu pääosin Kivenlahdentien eteläpuolelle, toimi- ja liiketilat sekä pysäköinti Länsiväylän varrelle. Pysäköinti maan alle ja pysäköintilaitoksiin.

Metroaseman ympäristö muokataan jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle.

Metrosta huolimatta autoliikenne kasvaa. Länsiväylää kulkee nyt noin 33 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja vuonna 2040 arvion mukaan 60 000 ajoneuvoa. Kivenlahdentien liikenne paisuu 20 000 ajoneuvoon, kun määrä on nyt 7 000–11 000.

Lisää aiheesta: 

Näin metro muuttaa Kivenlahden keskustaa – jopa yli 80-metrisiä asuintorneja24.4.2015 06.00
Nyt se lyötiin lukkoon: Tämä on länsimetron aloituspäivämäärä5.8.2015 06.00
Yli 2000 vastustaa Länsimetron varikkoa – adressi luovutettin puoli vuotta myöhässä28.7.2015 18.30
Valitukset eivät keskeyttäneet metrolouhintaa Sammalvuoressa17.2.2015 15.01
Sammalvuoren alla jytisee pian – metrovarikko louhitaan 47 metrin syvyyteen27.9.2014 06.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu