Hyvinvointi

Tutkija puolustaa aamu-unisia: Kyse ei ole laiskuudesta

NÄKÖKULMA Tutkijan mukaan vaikeudet herätä aamulla voivat johtua paitsi elämäntavoista, myös geeneistä.

Milloin on aamu? Kysymys ei ole niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella.

Päivi Tuovinen

Työterveyslaitoksen unitutkija Mikael Sallisen mukaan aamu-unisuus voidaan määritellä poikkeukselliseksi vaikeudeksi herätä tiettyyn aikaan aamulla.

– Yhtenä kriteerinä voidaan pitää sitä, että henkilön on suhteellisen pysyvästi vaikea herätä aamuisin ennen kello kymmentä, Sallinen konkretisoi.

Toinen lähestymistapa on nähdä aamu-unisuus oireena, jonka voimistuminen saattaa kertoa unessa tapahtuneista muutoksista.

Unimuutos on Sallisen mukaan esimerkiksi henkilöllä, joka aiemmin heräsi suuremmitta vaikeuksitta kello seitsemän, mutta joka nykyisin aamuseitsemältä joutuu taistelemaan itsensä sängystä ylös.

Yleensä aamu-unisuus johtuu Sallisen mukaan joko siitä, että henkilö joutuu heräämään silloin, kun hänen sisäinen vuorokausirytminsä on vielä yössä tai varhaisessa aamussa, tai siitä, että hänen unen määränsä tai laatunsa – tai molemmat – ovat jääneet jostain syystä heikoiksi.

Kysymys voi Sallisen mukaan olla myös muusta kuin suoranaisesti vuorokausirytmistä johtuvasta tekijästä.

– Esimerkiksi kivut ja säryt yöllä saattavat häiritä unta ja johtaa siihen, ettei biologinen unen tarve ole vielä täyttynyt tavalliseen heräämisaikaan. Myös stressi, johon liittyy nukahtamisvaikeuksia ja tai runsasta heräilyä yöllä, saattaa johtaa aamu-unisuuden voimistumiseen.

Iltavirkuilla sisäinen vuorokausi on usein pidempi kuin ihmisillä keskimäärin.”

Vuorokausirytmistä johtuvaa aamu-unisuutta on Sallisen mukaan ainakin kahden tyyppistä.

– Ihminen voi olla niin sanottu iltavirkku eli henkilö, jonka luontainen vuorokausirytmi saa hänet valitsemaan mielellään myöhäisen nukkumaanmeno- ja heräämisajan.

– Yksi syy tähän on, että iltavirkuilla sisäinen vuorokausi on usein pidempi kuin ihmisillä keskimäärin. Näin he joutuvat jatkuvasti kirimään umpeen eroa aurinkovuorokauden, ja oman sisäisen vuorokautensa välillä. Voi sanoa, että heidän sisäinen biologinen kellonsa jätättää jatkuvasti.

Toisaalta vuorokausirytmi voi viivästyä elintapojen, eli käytännössä omien valintojen vuoksi.

– Tyypillisiä vuorokausirytmiä viivästyttäviä tekijöitä ovat myöhään iltaan keskittyvät aktiviteetit, esimerkiksi myöhään netissä surffailu, sekä valolle altistuminen erityisesti puolenyön jälkeen.

Jos aamu-uniselta vaaditaan työn vuoksi aikaista heräämistä, ei kirvestä kannata heittää kaivoon, sillä unitutkijan mukaan vuorokausirytmiä on jossain määrin mahdollista tahdistaa.

Parhaita tapoja ovat arjen toimintojen ajoittaminen niin, että ne tukevat ajoissa nukkumaan menoa.

– Esimerkiksi hikiliikunta, joka päättyy muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, helpottaa useilla nukahtamista ja saattaa parantaa unen laatua. Myös aamulla valolle altistuminen ja myöhään illalla valon välttäminen auttaa aikaistamaan vuorokausirytmiä.

Nukahtamis- tai unilääkkeitä Sallinen ei pidä kestävänä, pidempiaikaisena ratkaisuna työstä aiheutuvaan tarpeeseen uni-valverytmin säätämiseen.

Joskus ihmisen luontainen vuorokausirytmi voi olla niin jäykkä ja eriparia työn edellyttämän uni-valverytmin kanssa, että ihminen ei yksinkertaisesti sopeudu erittäin aikaisiin heräämisiin, Sallinen sanoo.

– Tällöin ensisijainen vaihtoehto on pyrkiä yhteistyössä työterveyshuollon ja esimiehen kanssa selvittämään tilannetta, ja miettiä myös vaihtoehtoisia työaikaratkaisuja.

Asiaan kannattaa puuttua, sillä jatkuva, voimakas ristiriita oman luontaisen vuorokausirytmin ja työn edellyttämän uni-valverytmin kanssa on selvä terveysriski.

 

Oletko...

iltavirkku
82% (897 ääntä)
aamuvirkku
9% (96 ääntä)
en kumpaakaan
9% (101 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1094

Lisää aiheesta: 

Tässäkö työelämän suurin haaste? Työntekijän aktiivisuus on kadonnut tai viety20.5.2015 21.10
Mitä haittaa on, jos syö nikotiinipurkkaa vuosia? Asiantuntija vastaa10.6.2015 07.28
Näin stressi vaikuttaa terveyteesi21.8.2015 18.39
Tutkija: Lapset stressaantuvat jo päiväkodissa – eikä se ole pahasta4.8.2015 06.00
Onko unohtelu merkki stressistä vai muistisairaudesta?11.5.2015 08.46

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu