Puheenaihe

Kähkönen korjasi ja Leka lensi – museo-Saab sai ilmaa siipiensä alle 30 vuoden tauon jälkeen

Lentokonemekaanikko Markku Kähkönen on työskennellyt Konekorhonen Oy:ssä jo 45 vuotta. Hän vastasi Saab Safirin rungon korjauksesta.

Ari Peltonen

Keskiviikkona lähti koelennolle kaikkien aikojen ensimmäinen Suomeen hankittu Saab Safir 91D -lentokone. Ennen uutta nousuaan museo-Saab ehti olla maankamaralla vuosikymmeniä.

Koelennon tehnyttä, yli 28 000 tuntia lentänyttä, Risto Lekaa ei jännittänyt etukäteen, vaan hän kertoi luottavansa täysin koneen huoltotiimiin ja suomalaisen ilmailun turvajärjestelmiin.

Hänelle on vain kerran sattunut onnettomuus koelennolla Norjassa, kun siivekkeiden ohjainvaijereiden väärä kytkentä meni tarkastuksista läpi. Koneesta ei jäänyt mitään jäljelle, mutta Leka selvisi vaurioitta.

Koneesta ei jäänyt mitään jäljelle, mutta Leka selvisi vaurioitta."

Keskiviikkona Hyvinkäällä koelennetty Saab Safir SF-36 korjattiin lentokentän kupeessa toimivassa Konekorhonen Oy:ssä.

Lentokonemekaanikot Markku Kähkönen ja Vesa Silvennoinen käyttivät jopa 1000 työtuntia käydessään läpi koneen kaikki osat. Kähkönen vastasi rungosta ja Silvennoinen moottorista. Lentokonesähköasentaja Olli Haverinen uusi radiot nykyvaatimuksia vastaaviksi.

– Haastavinta oli suuri käsityön määrä ja tarkkuus, jota lentokoneen korjauksessa aina tarvitaan, Silvennoinen sanoo.

Nettihuutokaupasta ostetun koneen omistaa Teollisuuskemia Oy:n toimitusjohtaja Clas Palmberg.

Hänellä on neljä lentokelpoista Saab Safir -konetta. Suomessa lentokelpoisia yksilöitä on yhteensä kuusi.

– Tämä yksilö oli meille tullessa todella huonossa kunnossa, sillä se oli ollut 30 vuotta mekaanikkojen harjoituskappaleena ammattikoulussa, Kähkönen kertoo.

1960-luvulla Saab Safireja käytettiin Suomen ilmavoimien koulutuskoneina.

Saab Safir oli jo valmistuessaan teknisesti aikaansa edellä. Siinä on esimerkiksi sisään vedettävä laskuteline, kone on siipien takaosia lukuun ottamatta metallia, siipien muotoilu on erityisen aerodynaaminen ja ne on helppo irrottaa kuljetusta varten.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu