Puheenaihe

Aalto-yliopiston kampuskeskuksen rakentaminen Espoossa alkaa

RAKENTAMINEN Taideopiskelijoiden tuleva opinahjo on Väre, jossa opiskelu, ostaminen ja oleilu lyövät kättä metroaseman päällä.

Väreen alle tulee jäämään iso kaistale Otaniementietä Teekkarikylä-risteyksineen. Otaniemi ei nykymuodossaan palaa entiselleen enää koskaan, tiivistää rakennuttamisesta vastaava johtaja Jarmo Wilander.

Johanna Erjonsalo

Otaniemessä käynnistyy ensi perjantaina myllerrys, jonka jälkeen yliopistoalue ei enää palaa entiselleen.

Otaniementie katkaistaan Vuorimiehentien ja Tietotien välistä ja tiealueen päälle alkaa nousta Väre – Aalto-yliopiston kampuksen uusi ydin.

Liikenteelle Väreen rakennustöiden alkaminen aiheuttaa paljon muutoksia. Alueen bussi- ja autoliikenne siirtyy 18. joulukuuta uusille reiteille.

– Jatkossa Otaniemen kautta ei kannata yrittää ruuhka-aikana oikaista kehältä Länsiväylälle, Aalto-yliopistokiinteistöjen rakennuttamisesta vastaava johtaja Jarmo Wilander vinkkaa autoilijoille.

Väreestä tulee kooltaan noin kolme kertaa Dipolia suurempi rakennus, Wilander vertaa. Rakennushankkeen kustannusarvio on 110 miljoonaa euroa.

Kyseessä on arkkitehti Alvar Aallon suunnitteleman Teknillisen korkeakoulun perustamisen jälkeen suurin yksittäinen rakennushanke Otaniemessä.

Aallon arkkitehtuuria kunnioittaen Väreen ulkokuori tulee olemaan punaista tiiltä. Myös lasipintoja on runsaasti. Uusi rakennus ei tule korkeudellaan jättämään varjoonsa myöskään Otaniemen maamerkkinä toimivaa amfia.

Kerrosneliöitä tulee osittain neljään kerrokseen kaikkiaan 33 000. Sinne siirtyvät nykyisin Helsingin Arabianrannassa opiskelevat taiteen ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat.

Opiskelijoita Väreessä vaeltaa sen valmistuttua noin 5 000.

 Väre palvelee paitsi taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tarpeita, myös koko yliopistoa, kumppaneitamme ja alueen asukkaita, Aalto-yliopiston vararehtori Antti Ahlava linjaa.

Väre pohjautuu 2013 käydyn arkkitehtuurikilpailun voittaneen Verstas-arkkitehtien ehdotukseen.

– Se edustaa parasta nykyarkkitehtuuria, mitä kilpailut tuottavat Suomessa, Ahlava arvioi.

Ahlavan mukaan rakennus tekee helposti mahdolliseksi eri koulutusohjelmien luovan sekoittumisen ilman turhia reviirirajoja.

– Väreen kolmiulotteiset tilaratkaisut helpottavat tuota yhteistyötä.

Muutenkaan Väreestä ei tule perinteistä yliopistorakennusta, sillä sen katutasoon, Aalto-yliopiston metroaseman yläpuolelle rakentuu Metrokeskus, johon tulee noin 6 000 neliötä liiketiloja. Ne omistaa yliopiston kiinteistöyhtiö.

Liikevuokrilla pystytään osaltaan pönkittämään yliopiston kiristyvää taloutta.

Yliopiston tilojen ja ostoskeskuksen väliin tehdään kaikille avoin ravintola. Rakennuksesta ja sen edustalle tulevasta aukiosta aiotaankin luoda kaikkien yhteinen olohuone ja kohtaamispaikka.

– Haluamme avata kunnolla yliopistomaailman ovet kaikille, Ahlava huomauttaa.

Metrokeskukseen siirtyy kesällä 2018 muun muassa Otaniemen vanhalla ostarilla nyt toimiva Alepa, jonka neliöt samalla tuplaantuvat. Lisäksi keskukseen tulee noin tuhat neliötä erikoistavarakauppaa ja 4 000 neliötä erilaisia palveluja, kuten ravintoloita ja kahviloita.

– Esimerkiksi kuntosalin haluaisimme myös saada tiloihin vuokralle, kiinteistösijoitusjohtaja Eetu Ristaniemi huomauttaa.

Metroasemalle Väreestä tulee suora yhteys rakennuksen itäpäähän.

Suunniteltu raidejokerin linjan pitäisi aikanaan kulkea aivan Väreen vieritse. Pysäkkivaraus on peruskorjauksen alla olevan Otaniemen kirjaston edustalla.

Rakennusmiehet häärivät parasta aikaa myös muualla Otaniemessä. Dipolin peruskorjauksen on määrä valmistua ensi vuoden lopulla. Kirjaston saneeraus- ja muutostyöt valmistuvat 2017.

Bussireitit täysin uusiksi

Otaniemessä kulkevien bussien reitit muuttuvat perusteellisesti 18. joulukuuta, kun Otaniementie katkaistaan.

Lähes kaikkien Otaniemessä kulkevien reitit muuttuvat.

Poikkeusreitit ovat voimassa aina ensi elokuuhun asti, jolloin länsimetro avautuu liikenteelle ja Espoon bussilinjasto uudistuu. Rakennustyöt kampuksella jatkuvat vielä sen jälkeenkin.

Runkolinja 550 Reitti kulkee molempiin suuntiin Tekniikantietä pitkin, jolta bussit tekevät piston Vuorimiehentien päässä sijaitsevalle Kemistin (E2225 ja E2229) pysäkille. Bussit kääntyvät Vuorimiehentien ja Otaniementien liikenneympyrässä, palaavat Tekniikantielle ja jatkavat joko Westendinaseman (Tapiolan) tai Itäkeskuksen (Leppävaaran) suuntaan. Konemiehen pysäkit (E2213 ja E2217) Otaniementiellä jäävät pois käytöstä.

Bussireittien uudet kartat löytyvät yliopiston sivuilta aaltocre.fi, sekä hsl.fi

Yksityisautoilijoita sekä kevyttä liikennettä opastetaan kampuksella tiedottein ja liikennemerkein.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Luottamusmiehen potkut tulivat kalliiksi – Aalto-Yliopiston rehtorille yli 18 000 euron sakko9.12.2015 16.48
Aalto-yliopisto vähentää 12416.6.2014 11.03
Väre voitti Aalto-yliopiston arkkitehtuurikilpailun27.9.2013 14.53

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu