Puheenaihe

Länsimetro mutkistaa monen bussimatkoja – "Nähtäväksi jää paljonko siirrytään autoihin"

MUUTOS Omiin autoihin siirtymistä on arveltu tapahtuvan, sanoo asukasaktiivi Espoonlahdesta.

Lippulaivan pysäkki Espoonlahdenkadulla. Bussilinjat muuttuvat elokuussa metron aloittaessa.

Klaus Nurmi

Joukkoliikenne Espoonlahdesta Leppävaaran ja Pitäjänmäen suuntaan pitenee ja mutkistuu, kun länsimetro aloittaa liikennöintinsä elokuussa.

Edessä on välivaihe.”

Näin arvelee espoolainen diplomi-insinööri Tuomas Kangasniemi, joka harrastuksena tutkii linjakarttoja ja aikatauluja.

– Espoonlahden alueelta tarvittaisiin ehdottomasti suora bussiyhteys Tapiolaan Länsiväylää myöten, jotta vaihto linjalle 550 olisi järkevä ja matka Leppävaaraan ja Länsi-Helsinkiin nopea.

Länsiväylää Helsinkiin pyyhältävät bussit jäävät pois metron aloitettua. Busseista voi vaihtaa Westendinasemalla jokerilinjaan 550.

– Uuden linjastosuunnitelman mukaan on vaihdettava kahdesti eli Matinkylässä ja Otaniemessä tai käytettävä uutta linjaa 124, joka kulkee pikkuteitä myöten, Kangasniemi sanoo.

Westendinasemallekin pitää mennä Tapiolan kautta. Kangasniemi jopa veikkaa monen siirtyvän yksityisautoiluun yhteyksien hankaloitumisen takia.

– Miksi linjastoon on jätetty ilmiselvä ongelma, etenkin kun runkolinjojen liikennettä ja vaihtoyhteyksiä on kehitetty viime vuosina, hän ihmettelee.

Suur-Espoonlahden kehityksen puheenjohtaja Harri Peltoniemen mukaan Espoonlahdessa on useaan otteeseen pohdittu, millaiseksi joukkoliikenne muuttuu elokuussa.

– Kulkemisesta tulee kyllä monimutkaisempaa ja on se vaihtamisen vaiva metroasemalla. Aikaa kuluu enemmän. Nythän bussiyhteydet Helsinkiin ovat erinomaiset.

Edessä on välivaihe ennen kuin länsimetron jatke valmistuu Kivenlahteen noin vuonna 2020, Peltoniemi muistuttaa.

– Pidempi välivaihe olisikin aika sietämätöntä. Mutta omiin autoihin siirtymistä on vähän arveltu tapahtuvan, jää nähtäväksi miten paljon sitä lopulta tapahtuu.

Matka-aika Kivenlahdesta Leppävaaraan pitenee Kangasniemen laskelmien mukaan kymmenisen minuuttia.

HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen puolestaan katsoo, että matka-aika ei nykyisestä juuri muutu, vaikka vaihtoja on yhden sijaan kaksi.

– Metro kulkee noin seitsemässä minuutissa Matinkylästä Otaniemeen, jossa voi vaihtaa 550:een.

Espoonlahden ja Matinkylän välilläkään matka-aika ei pitene, sillä monet linjat ajavat Länsiväylää pitkin.

Metron vuoroväli on ruuhkassa viisi minuuttia, arkisin päivällä ja lauantaisin 7,5 minuuttia ja iltaisin ja sunnuntaisin kymmenen minuuttia.

Myös metron liityntälinjat ajavat tiheästi. Sillä pyritään Virtasen mukaan estämään se, että matkustajat siirtyisivät käyttämään omaa autoa.

Lasketut ajat

Tuomas Kangasniemen laskemia aikoja aamuruuhkassa välille Kivenlahti–Leppävaara:

Nykytilanne, vaihto Westendissä: 40 minuuttia.

Metrolla, vaihdot Matinkylässä ja Otaniemessä: 50 minuuttia.

Uutta linjaa 124, vaihto Tapiolassa: 50 minuuttia.

Linjalla 543, suora yhteys, mutta hyvin mutkainen: 55 minuuttia.

Espoonlahden keskustasta matka pitenee 35 minuutista 45 minuuttiin.

Elokuusta lähtien Länsiväylää pitkin ajavat bussilinjat päättyvät pääosin Matinkylän tai Tapiolan metroasemille.

Lisää aiheesta: 

Sadan bussin ralli alkaa Pohjantiellä – Metro valmistuu, bussiterminaali ei20.2.2016 08.25
Länsimetro myllertää pääkaupunkiseutua5.1.2016 05.56
Kuivin jaloin kauppaan ja metroon – Miljoonakodit metroaseman päällä houkuttavat espoolaisia27.1.2016 06.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu