Puheenaihe

Psykologi: Näin uuvutat itsesi varmasti töissä

TYÖELÄMÄ Psykologi Heli Nurmen mukaan ulkoisen kuormituksen lisäksi työntekijä saattaa aiheuttaa itselleen lisäpaineita esimerkiksi vaatimalla itseltään paljon.

Psykologi Heli Nurmen mukaan uupumukseen voi sairastua kuka tahansa. – Uupuminen vaanii esimerkiksi työntekijää, joka näkee miten asioiden pitäisi olla, sillä työelämän todellisuus harvoin on täydellistä.

Liiallinen työmäärä, tiukat aikataulut ja kiire. Organisaatimuutokset, tehtävänkuvan muutokset ja tietojärjestelmien muutokset. Kuulostaako tutulta? Jos, et ole yksin.

Kun työ ja työelämä muuttuvat, myös työn tilapäinen tai pysyvä kuormitus voi kasvaa.

Tämä voi lisätä työssä uupumisen riskiä, työuupuneita työkseen kuntouttava psykologi Heli Nurmi tietää.

– Useassa työssä vaaditaan lisäksi monen asian hallintaa samanaikaisesti. Nykyään saattaa olla myös epävarmuutta työn jatkumisesta. Ajoittain kuormitusta voivat aiheuttaa vielä työpaikan ilmapiiriin ja ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat.

Kuka tahansa voi väsyä, jos kuormitusta on liikaa tai liian pitkään."

Mutta miksi toiset uupuvat kuormituksen alla ja toiset eivät? Siksi, että ihmiset reagoivat paineisiin eri tavoin.

Nurmen mukaan lähes kuka tahansa voi kuitenkin väsyä henkisesti, jos kuormitus on liiallista ja liian pitkäaikaista.

Usein uupumuksen taustalla on työstä tai omasta vaikeasta elämäntilanteesta aiheutuva kuormitus. Myös omat ajattelu- ja toimintamallit voivat Nurmen mukaan aiheuttaa lisäkuormitusta ja altistaa uupumiselle.

– Ulkoisen kuormituksen lisäksi työntekijä saattaa aiheuttaa itselleen lisäpaineita vaatimalla itseltään paljon. Hän on todennäköisesti aikaansaava ja tehokas, mutta mikäli kuormitus on liiallista, kääntyy se omaa jaksamista vastaan.

Ylitunnollinen ihminen voi pyrkiä täydelliseen lopputulokseen, vaikka siihen ei olisi annettu tarpeeksi aikaresursseja."

Uupuminen vaanii myös työntekijää, joka näkee miten asioiden pitäisi olla, sillä työelämän todellisuus harvoin on täydellistä.

Taipumus ylivastuullisuuteen tai ylitunnollisuuteen voivat nekin uuvuttaa.

– Siinä missä vastuullinen ihminen hoitaa oman työnsä riittävän hyvin, on ylivastuullinen huolissaan hoituvatko kaikki asiat varmasti myös hänen ympärillään. Ylitunnollinen ihminen voi pyrkiä täydelliseen lopputulokseen, vaikka siihen ei olisi annettu tarpeeksi aikaresursseja.

– Myös liiallinen kiltteys tai hyväksynnän haku voivat altistaa väsymykselle, koska silloin on vaikea vetää rajoja.

Tasapaino voi horjua myös, mikäli ihminen omistautuu työlleen niin, että muut elämän osa-alueet jäävät vaille huomiota.

Psykologin mukaan onkin tärkeä huolehtia, että aikaa on myös työstä palautumiselle ja mielekkäälle tekemiselle työn ulkopuolella.

Nämä keinot vähentävät uupumisen riskiä:

Opettele skannaamaan omaa jaksamistasi.

Muista, että hyvinvoinnin ylläpitäminen vaatii päivittäisiä tekoja.

Tutki omia tapojasi ajatella.

Huolehdi palautumisesta ja sopivasta levon sekä toiminnan suhteesta.

Etsi mielekästä tekemistä vapaa-aikana.

Nauti työsi aikaansaannoksista.

Arvosta työtäsi.

Vahvista riittävyyden tunnettasi.

Hahmota kokonaisuus.

Harjoittele katsomaan asioita uudesta, myönteisemmästä näkökulmasta.

Huolehdi omista tarpeistasi.

Ota käyttöösi stressinhallintakeinoja.

Opettele kanavoimaan enemmän energiaa asioihin, joihin voit vaikuttaa, ja vähentämään energian käyttöä asioihin, joihin et voi vaikuttaa.

Tämän takia aihe on ajankohtainen

Heli Nurmen kirja Työuupumuksen itsehoito – Kuinka kierrän karikot julkaistiin 8.3.

Lääkäriseura Duodecimin kustantama kirja käsittelee työuupumuksen psykologista puolta.

Nurmi uskoo, että vaikka ihminen ei aina voi vaikuttaa työoloihinsa, on hänellä mahdollisuus vapauttaa itsensä joistakin taakoista psykologisen työskentelyn kautta.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu