Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Aikuisten ihmemaassa riittää nähtävää - "On vain yksi Kasvihuoneilmiö"

YRITTÄMINEN ”Vanha suola” tuo sisustus- ja elämystavaratalo Kasvihuoneilmiöön koko ajan uusia vakioasiakkaita.

FIILIS on tärkeää Kasvihuoneilmiössä, sanoo Elisa Palonen. Siksi hän hankkii myymälään sellaistakin, jonka ei odota käyvän heti kaupaksi.

Heli Kurimo

Yritykset uskaltavat taas Vanhan Turuntien varteen, on Kasvihuoneilmiön omistaja-toimitusjohtaja Elisa Palonen huomannut. Hänen diverssikauppansa ei koskaan lähtenytkään, vaikka Turku–Helsinki-moottoritien avaaminen aluksi romahduttikin asiakasmäärät.

– Olemme elpyneet koko ajan. Yksi kerrallaan uudet ihmiset löytävät meidät.

Aluksi löytäminen oli tutuillekin asiakkaille vaikeaa, sillä Kasvihuoneilmiö ei ole saanut lupaa pystyttää opastetta moottoritielle.

Palosen mielestä kyse on pelkästä viranhaltijoiden mielivallasta.

– Olen taistellut seitsemän vuotta. Kylttitaistelu on edelleen kesken.

Elisa Palonen ei ole koskaan miettinyt Kasvihuoneilmiön siirtämistä, eikä mieti.

– On vain yksi Kasvihuoneilmiö. Monet liikemiehet käyvät täällä tarjoamassa liiketiloja, mutta sanon heille, että tajuatteko, mitä sanotte. Mistä muka löytyisi toinen tällainen tila?

Kävijämäärätkin ovat palanneet lähes entisiin lukemiin.

– Jos meillä kesäisin käy 1 250 ihmistä päivässä, en tiedä, haluammeko edes enemmän.

Kävijöitä on vuodessa 150 000, vaikka moottoritie vei satunnaiset ohikulkijat.

– Me olemme niin erilainen ja outo paikka, että asiakkaat tulevat meidän takiamme, sanoo Palonen.

Niin ovat tehneet myös harjavaltalaiset Pekka ja Sinikka Hiljanen, jotka ovat paikalla jo kolmatta kertaa. Pariskunta on houkutellut mukaan myös raumalaiset Henna ja Pekka Heinon.

– Täällä on jotenkin ihana ilmapiiri, kehuu Sinikka Hiljanen.

– Täällä on tuhansia tavaroita. Tämä on erikoinen paikka, sanoo Pekka Hiljanen.

Tuhansien tavaroiden tavaratalo pyrkii myymään sellaista, mitä ei muualta saa. Samasta myymälästä löytää niin ritarin haarniskan kuin värillistä lasimurskaakin.

– Meillä on kirjo tavaraa. Eurollakin saa, mutta viktoriaaninen lasipaviljonki maksaa 29 000 euroa – niitäkin on muutama myyty. On tavaraa niin miljonäärille kuin opiskelijalle tai eläkeläisellekin, linjaa Palonen.

Vakioasiakkaisiin kuuluvat muun muassa lavastajat ja sisustussuunnittelijat, jotka etsivät tavaraa projekteihinsa.

– Ei kukaan voi etukäteen tietää, mitä meillä on, vaan on tultava katsomaan.

Palonen esittelee innoissaan Egyptistä hankittuja huonekaluja: ruudullisia Coco Chanel -henkisiä lipastoja ja karkkivärisiä rokokoo-vaikutteisia nojatuoleja, jotka on tehty käsityönä.

– Minulta on kysytty, ostaako näitä joku. Mitä sitten, jos ei ostakaan? Tämä on sitä, minkä takia ihmiset tulevat tänne fiilistelemään. Jos tavaraa ostaisi laskimen kanssa kuin ekonomi, myymälä olisi aika tylsän näköinen.

Lipastot on itse asiassa jo varattu.

Kasvihuoneilmiö on kuin aikuisten satumaa, kuvailee Palonen. Hän toteaa, että ihmiset tarvitsevat elämyksiä.

– Ihmiset tulevat tänne miljöön takia ja siinä sivussa ostavatkin.

Erityisen ylpeä Palonen on siitä, että Kasvihuoneilmiössä viihtyvät myös miehet.

Enimmäkseen myynnissä on retrotyylistä tavaraa, mikä sopii hyvin osto- ja myyntiliikkeenä aloittaneelle tavaratalolle.

– Moni vanhalta näyttävä onkin uustuotantoa, sanoo Elisa Palonen.

Tämä lienee myös yksi Kasvihuoneilmiön suosion tekijöistä, arvelee työntekijä Susanna Ruohonen.

– Vanha suola janottaa.

Ruohonen vastaa myymälän kulttuuripuolesta: kirjoista, elokuvista ja musiikista sekä taustamusiikista. Taustamusiikissa pyörii 2 000 nostalgista kappaletta.

Mikä Kasvihuoneilmiö

Diverssikauppa Kasvihuoneilmiö on sisustus- ja elämystavaratalo.

Se sijaitsee Lohjan Nummella lähellä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan läänin rajaa maantie 110:n eli vanhan ykköstien varressa. Helsinki–Turku-moottoritielle on liikkeestä matkaa noin kilometri.

Kauppa on toiminut 19 vuotta entisessä rekanpesuhallissa ja kasvihuoneessa. Myyntipinta-ala on noin 1 500 neliötä.

Liikkeessä on myös kahvila-ravintola, jolla on oma yrittäjänsä.

Kävijöitä on vuosittain noin 150 000. Määriä seurataan laskurilla.

Kun moottoritie valmistui vuonna 2009, kävijämäärä väheni aluksi noin 40 prosenttia, mutta on palautunut lähes ennalleen.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu