Metrosotku: Kuskeja palkataan pikavauhtia hätälinjoille – bussiyhtiön jätti-irtisanomista vain muutama kuukausi

Bussiyhtiöt odottavat nyt HSL:n tarjouspyyntöjä hätälinjojen ajamiseksi ensi elokuusta eteenpäin. Transdev-yhtiö on jo sopinut 4 viikon liikennöinistä Matinkylän ja Kampin välillä.

Päivi Tuovinen

Länsimetron aloituksen viivästyminen on tuomassa töitä jopa sadoille bussinkuljettajille.

Bussiyhtiö Transdevin vt. toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että pelkästään Transdev on jo sopinut 50 kuljettajan palkkaamisesta ajamaan Matinkylän ja Kampin välistä liikennettä ensi elokuusta eteenpäin.

Palkollisten määrä voi nousta vielä vielä selvästi, sillä HSL tarvitsee nyt lisää busseja hoitamaan poikkeusajan liikennöintiä.

– Sovimme toukokuussa HSL:n kanssa 28 bussin ja 50 kuljettajan tarjoamisesta. Tällä kalustolla ja miehityksellä oli tarkoitus ajaa vain Matinkylän ja Kampin väliä, Sirviö kertoo.

Viime perjantaina tullut tieto länsimetron viivästymisestä muuttaa tilannetta.

– Odotamme nyt HSL:n yhteydenottoja uusien poikkeuslinjojen tarpeesta, Sirviö sanoi maanantaiaamuna.

Transdev joutui alkuvuonna irtisanomaan noin 200 kuljettajaa ja toimihenkilöä Espoon Suomenojan bussivarikoltaan.

Irtisanomisiin jouduttiin, kun yhtiö hävisi kilvan länsimetron liityntäbussilinjojen ajamisesta.

Sirviön mukaan yhtiö voi nyt tarjota työtä irtisanotuille työntekijöille.

HSL kertoi toukokuussa, että se on varautunut länsimetron häiriötilanteisiin 70 bussin kapasiteetilla. Sopimukset bussiyhtiöiden kanssa on tehty neljäksi viikoksi elokuun puolivälistä eteenpäin. Nyt tätä poikkeusaikaa voidaan joutua jatkamaan jopa kuukausilla.

Toukokuussa HSL ei vielä kertonut, mitkä seikat voivat häiriöitä aiheuttaa.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelun osastonjohtaja Tero Anttila totesi, että riskinä ovat "tietyt epävarmuudet ja vielä avoimet asiat, jotka ratkeavat lähellä aloituspäivää".

Esimerkkinä Anttilan mainitsi, että länsimetron asetinlaitteet ovat eri toimittajalta kuin Helsingin puolen metrossa.

Transdevin Pekka Sirviö kertoo, että yhteydenotto HSL:stä häiriötilanteiden varalta järjestettävän bussiliikenteen tuottamiseksi tuli jo huhtikuussa.

– Varsinaisen tarjouspyynnön saimme 11. huhtikuuta. Sitä ennen kävimme alustavia keskustelua. Näin suurien bussi- ja kuljettajamäärien tarjoaminen näin lyhyellä varoitusajalla on iso asia, Sirviö sanoo.

Transdev on iso toimija pk-seudun bussiliikenteessä. Yhtiöllä on viisi varikkoa, joista Espoon ja Vantaan Hakunilan varikkoja ollaan nyt lopettamassa.

Transdev on ollut myös innovatiivinen toimija kokeillessaan ympäristöystävällisiä sähköbusseja Espoon liikenteessä.

Matkustajan silmin nähtynä pk-seudun julkisen liikenteen kehittäminen ei ole viime aikoina näyttänyt kovin tolkulliselta.

Bussiyhtiön johtana Sirviö ei halua kommentoida tilannetta.

– Me ajattelemme tämän niin, että osallistumme HSL:n kilpailutuksiin kerran–kaksi vuodessa, Sirviö toteaa.

Käyttäjän mikko.valimaa@media.fi kuva
Mikko Välimaa