Puheenaihe

Asiantuntija: Metrovarsi kerää kauppakeskukset –  "En usko, että Lommilaan lähdetään tässä taloustilanteessa sijoittamaan"

Kauppa keskittyy entistä enemmän raiteiden varteen. Jumboa ei enää rakennettaisi, arvioi kaupan alan konsultti.

Länsimetron avaaminen keskittää pääkaupunkiseudun kaupalliset palvelut entistä tiiviimmin raiteiden varsille. Samaan aikaan raiteiden ja julkisen liikenteen ulkopuolelle jäävien on tyydyttävä pienempiin asiakasmääriin, arvioi kaupan alan konsultti Tuomas Santasalo WSP Finlandista.

– Metron odotetaan tuovan noin 20 prosenttia lisää myyntiodotusta. Se on vahva sysäys kaupalle. Tämä on toki olettamus, mutta se tulee varmasti olemaan myös todellisuus, Santasalo sanoo.

Metro vaikuttaa kauppaan kahdella tavalla. Metro ja liityntäliikenne yhdessä tuovat suuren määrän asiakasvirtoja metroasemille. Samaan aikaan metrokeskusten ympäristöihin rakennetaan paljon, mikä sekin tuo uusia asiakkaita kaupalle.

– Metrokeskusten vahvistuminen on itseään ruokkiva kierre. Keskukset vahvistuvat, jolloin tarjonta monipuolistuu, mikä taas houkuttaa asiakasvirtoja kauempaakin. Esimerkiksi erikoiskaupat vaativat laajemman markkina-alueen.

Metron ja raiteiden ulkopuolelle kaavailtujen keskusten kohtaloa Santasalo ei näe kovin valoisana. Esimerkiksi Espoon Lommilaan Turunväylän ja Kehä III:n tuntumaan on vuosia suunniteltu kauppakeskusta, josta olisi parin kilometrin matka lähimmälle juna-asemalle.

– Jos Lommila jää kaikkien liikennejärjestelmien ulkopuolelle, en usko, että kukaan lähtee tässä taloustilanteessa sijoittamaan siihen. Parempiakin paikkoja on vielä jäljellä, Santasalo arvioi.

Kaupan sijoittumista tutkinut Santasalo uskookin, että yksityisautoiluun perustuvien keskusten aika pääkaupunkiseudulla on ohi. Metro ja lähiliikenne ovat olennaiset pontimet, jotta investointi nähdään kannattavana.

– Lähes täysin yksityisautoilun varassa olevaa Jumboa ei enää tänä päivänä kovin innokkaasti lähdettäisi rakentamaan. Ei ainakaan niin kauan, kun raideliikenteen risteyspaikkoja, esimerkiksi Ilmala, Kivistö ja Herttoniemi, on vielä rakentamatta.

Raiteiden merkitys on tunnustettu myös useita kauppakeskuksia pääkaupunkiseudulla omistavassa Cityconissa. Länsimetron myötä kaikki Cityconin keskukset ovat raiteiden tavoitettavissa.

– Tämä on meille täysin selkeä asia: Haluamme kaikkien keskustemme sijaitsevan hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärellä, sanoo Cityconin kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi.

Selkeimmin metron vaikutus näkyy Matinkylässä, jossa Ison Omenan laajennusosa avautui eilen ja viimeinen uudisosa valmsituu keväällä.

– Kun kaikki vaiheet ovat avoinna, odotamme 14,5 miljoonaa kävijää vuodessa. Tähtäämme Suomen mittakaavassa kauppakeskusten top kolmoseen, Yliniemi sanoo.

Viime vuonna Ison Omenan kävijämäärä oli noin 8 miljoonaa. Kävijöistä noin 40 prosenttia tulee keskukseen autolla. Yliniemi arvioi, että autoilevien asiakkaiden osuus laskee, vaikka lukumäärä kasvaakin kävijämäärien kasvun myötä.

– Isojen perheiden ruokaostokset tehdään jatkossakin autolla.

Kauppakeskuksen myynnin arvioidaan metron ja laajennuksen myötä nousevan vuositasolla 260 miljoonasta 370 miljoonaan.

– Länsimetron vaikutus on voimakas. HSL:n arvion mukaan Ison Omenan välittömässä yhteydessä sijaitsevan metroaseman ja liityntäliikenneterminaalin läpi tulee kulkemaan 35 000 kävijää päivässä. Lisäksi asuntorakentaminen Matinkylässä on tiivistynyt huomattavasti, Yliniemi perustelee.

Yliniemi pitää tärkeänä myös sitä, että kauppakeskuksesta löytyvät hyvät julkiset palvelut.

– Ison Omenan palvelutorilta löytyy yli 6 000 neliön verran kunnallisia palveluja terveyskeskuksesta kirjastoon. Lisäksi kauppakeskukseen viereen rakennetaan uimahalli. Jonain päivänä haluaisin nähdä jossakin kauppakeskuksessamme myös päiväkodin, mutta sellaista ei vielä ole vireillä, Yliniemi visioi.

Citycon teki keväällä investointipäätöksen myös Espoonlahdessa sijaitsevan Lippulaivan laajentamisesta. Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan länsimetron jatkeen valmistuessa Lippulaivan välittömässä läheisyydessä tulee olemaan metroasema.

Iso Omena

Kauppakeskuksen laajennusosa sijaitsee metroaseman ja liityntäliikenneterminaalin välittömässä yhteydessä.

Laajennusosan ensimmäinen vaihe avataan 11.8. ja toinen vaihe ensi keväänä.

Laajennuksen jälkeen kauppakeskuksessa on yli 200 erilaista liikettä.

Ensi keväänä avattavaan osaan tulee muun muassa ravintolamaailma, Finnkinon elokuvateatteri sekä leikkipaikka ja lastenhoitotilat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kauppakeskuksen mittava laajennusosa auki huomenna – Satoja työpaikkoja Espooseen10.8.2016 07.00
Espooseen uusi Prisma – Lippulaiva puretaan, tilalle tuplasti isompi kauppakeskus28.4.2016 11.26
Länsimetrosta jättipaketti – Klikkaa tästä sisään6.8.2016 08.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu