Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Verkosta voi tilata kotiin ruuat ja reseptit – ruuan verkkomyynti kasvaa

Sannan Ruokakassin toimitusjohtaja Sanna Lindroos seuraa, kun Kristiina Timonen ja lapset Silja, Laura ja Juho tutkivat ruokakassin sisältöä. Timonen tilasi kassipalvelun helpottamaan arkea.

Klaus Nurmi

Isot ruokakaupan ketjut S-ryhmä ja Kesko laajentavat ruuan verkkomyyntiään, joka kasvaakin kovaa vauhtia. Silti se jää edelleen marginaaliin.

– Kokonaismyynnistä nettikaupan osuus lähestyy 0,3:a prosenttia, sanoo verkkokaupan päällikkö Matti Torniainen SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta.

Keskolla verkkomyyntiä on vuoden loppuun mennessä noin 90 kaupalla eli kymmenellä prosentilla kokonaismäärästä.

– Pääosin kaupoilla on tilaa ja nouda -palvelu ja osa tarjoaa kotiinkuljetusta, kertoo Keskon myyntijohtaja Mika Kakko.

Epäilys ruuan tuoreudesta on suurin este nettiruuan ostamiseen, osoitti Kaupan liiton selvitys viime vuonna. Enin osa asiakkaista haluaa itse tarkistaa tuotteiden viimeisen käyttöpäivän.

Verkosta ostetaankin tuoretuotteiden sijaan mieluummin wc- ja talouspapereita, pesuaineita, kahvia ja teetä sekä lemmikin ruokaa.

Ruokaa voi tilata verkosta muutenkin kuin klikkailemalla yksittäisiä tuotteita.

Mitä jos joku valitsee valmiiksi viikon ruoka-aineet ja ne tuodaan kotiin valmiiden reseptien kera? Tällaiselle palvelulle riittää kysyntää, tietää Sanna Lindroos.

Espoolainen Lindroos perusti viisi vuotta sitten Markus Haakanan kanssa Keittiökaveri -yrityksen, jonka nimeksi vaihtui hiljan Sannan Ruokakassi.

– Kyse ei ole niinkään ruuan nettikaupasta, vaan nimenomaan palvelusta. Suunnittelemme viikon ruuat valmiiksi ja toimitamme raaka-aineet asiakkaalle. Kassissa ovat reseptit mukana, Lindroos kertoo.

Reseptit Lindroos laatii itse ja ne ovat joka viikko erilaiset. Ruokakassien koot vaihtelevat, suurimmassa on viiden päivän ruuat neljälle hengelle. Valmisruokia ei kasseissa ole, eikä myöskään maitoa ja leipää.

– Tuoreita raaka-aineita monipuolisesti illallista varten. Tarkoitus on helpottaa ruuanlaittoa etenkin lapsiperheissä, joissa kiireessä usein tyydytään makaronilaatikkoon tai jauhelihakastikkeeseen.

Helsinkiläinen Sannan Ruokakassi laajenee pääkaupunkiseudun lisäksi pian Tampereelle ja tänä vuonna vielä useille paikkakunnille. Lisäpotkua yritys sai, kun Ruotsin suurin alan yritys Linas Matkasse tuli osaomistajaksi.

– Ruotsissa tämä on ollut suurta toimintaa jo pitkään. Saamme heiltä tukea logistiikassa ja operatiivisissa asioissa, Lindroos kertoo.

Parasta ovat tuoreet yrtit, kasvikset ja kalat, kuvaa ruokakassia kolmisen viikkoa tilannut espoolainen Kristiina Timonen.

– Kolmen päivän kassi riittää yleensä neljälle päivälle. Kolmen lapsen kanssa pitää kiirettä eikä nyt tarvitse käydä niin usein kaupassa.

Mitä kassissa on?

Suomessa ostetaan ruokaa verkosta muutamien kymmenien miljoonien eurojen edestä. Osuus on noin 0,2 prosenttia koko päivittäistavarakaupasta.

Kaikilla päivittäistavarakaupoilla ei ole nettikauppaa.

Sannan Ruokakassi nelinkertaisti viikoittaiset toimituksensa elokuussa. Yrityksessä uskotaan, että ruokakassista tulee suosituin muoto ruuan nettikaupalle.

Kassissa on aina kasviksia, kalaa, lihaa ja broileria. Usein mukana on myös kasvisruokaa.

Yritys on ulkoistanut ruokien pakkaamisen ja toimittamisen asiakkaille.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu