Puheenaihe

Kauppajättien usko Lommilan ostosparatiisiin ei horju – raiteiden varsilla Espoossa pian jo 300 000 kauppakeskusneliötä

KAUPPA Hok-Elanto ja Kesko uskovat Lommilan vetovoimaan kauppapaikkana. Kaavavalitukseen ratkaisu loppuvuodesta.

Lähivuosina kaupan neliöt lisääntyvät rajusti raiteiden varrella Espoossa.

Johanna Halava, Minna Airamaa, Katja Riihola

Espoon Lommilaan suunnitellun noin 110 000 kerrosneliön kauppakeskuksen rakentaminen odottaa vielä hallinto-oikeuden ratkaisua kaavavalitukseen.

– Päätöksen pitäisi tulla vielä tämän vuoden puolella, uskoo Espoon keskuksen projektijohtaja Mikko Kivinen.

Valtuusto hyväksyi pitkään punnerretun kaavan viime vuoden lokakuussa. Uudenmaan Ely-keskus valitti päätöksestä, ja vaati kaavan hylkäämistä.

Suunnitellun kauppapaikan maat Turunväylän ja Kehä III:n risteyksessä omistavat Kesko ja Hok-Elanto ovat edelleen valmiita pelkästään kumipyöräliikenteen varaan rakentuvan ostosparatiisin rakentamiseen.

– Aika ei ole ajanut Lommilan ohi, kuten se ei ole ajanut Vantaan Jumbonkaan ohi, huomauttaa Hok-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen.

Arviollaan hän kommentoi Länsiväylässä elokuussa haastatellun WSP Finlandin kaupan alan konsultin Tuomas Santasalon arviota siitä, että kauppa keskittyy pääkaupunkiseudulla entistä enemmän ratojen varsille. Santasalo uumoili, ettei kukaan tässä taloustilanteessa lähde investoimaan Lommilan kaltaiseen paikkaan.

Lommila-hankkeen toteutumiseen uskoo myös Keskon pääkaupunkiseudun ja Etelä-Suomen aluejohtaja Antti Palomäki.

–Lommila on liikenteellisesti yksi keskeisimpiä paikkoja pääkaupunkiseudulla.

Hän vakuuttaakin, että mikäli kauppakeskuksen rakentamisen mahdollistava kaava vahvistuu, voisi kauppakeskuksen ensimmäinen vaihe avautua Lommilassa jo vuosikymmenen loppuun mennessä.

Kaava rajoittaa päivittäistavarakaupan neliöt alueella enintään 4 000 neliöön. Kauppapomot myöntävät sen olevan haaste, jota ei vielä ole ratkaistu.

– Lähdemme miettimään keskuksen veturia tarkemmin heti kun kaavaratkaisu on lainvoimainen, Palomäki sanoo.

Karjalainen puolestaan pohtii, onko Lommilaan ylipäätään järkevää rakentaa kahta 2 000 neliön päivittäistavarakauppaa.

– Sellaista hypermarket-konseptia ei kummallakaan ketjulla ole olemassa.

Keskolle ja Hok-Elannolle myös metronvarsi on myös potentiaalista laajentumisaluetta.

– Meillä on Tapiolassa selvä aukko päivittäistavarakaupan palveluissa. Neuvottelemme tuon aukon täyttämisestä, Karjalainen Hok-Elannosta huomauttaa.

Kesko puolestaan ripottelee uusia, tai siirtää entisiä markettejaan uusiin paikkoihin länsimetron varrella. K-neliöitä tulee muun muassa Lauttasaaren, Aalto yliopiston ja Niittykummun metroasemien yhteyteen.

Kauppakeskukset paisuvat

Ison Omenan laajennuksen toinen osa valmistuu Matinkylässä maalis-huhtikuussa. Vuokrattavia neliöitä 101 500.

Tapiolassa kauppakeskus Ainoa laajenee kolmessa vaiheessa vuoteen 2019 mennessä reiluun 50 000 neliöön.

Kauppakeskus Lippulaiva Espoonlahdessa rakennetaan kokonaan uudestaan ja tuplakokoon. Uusi Lippulaiva avautuu alkuvuodesta 2020. Vuokrattavia neliöitä 42 000.

Leppävaaran Sellolla on suunnitelmat noin 5 000 neliön laajennuksesta. Vuokrattavien liiketilojen määrä nousee noin 103 000 neliöön.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu