Puheenaihe

HSL:n lisälasku metron viivästymisestä jo 9 miljoonaa –  Espoon valtuusto jäi ilman uutta tietoa metrosotkusta

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen oli varsin totinen valmistuessaan tänään antamaan valtuustolle selonteon länsimetrosta.

Seppo Korkman

Länsimetron myöhästyminen on tänä vuonna lisännyt HSL:n liikennöintikustannuksia noin yhdeksän miljoonaa euroa. Ensi vuoden alusta lisäkustannukset ovat noin 1,2 miljoonaa joka kuukausi.

Nämä Sirpa Hertellin (vihr.) kertomat laskelmat olivat ainoat konkreettiset luvun, mitä Espoon kaupunginvaltuuston metrokeskustelussa tuli maanantaina esiin.

Länsimetro Oy:llä ei ole tällä hetkellä arviota sen enempää metroliikenteen alkamisesta kuin metron ensimmäisen vaiheen loppuhinnasta.

– Kustannusten laskenta on käynnissä ja urakoiden taloudelliset loppuselvitykset alkaneet, vastasi Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen valtuutettujen vaadittua tietoa metron ensimmäisen vaiheen loppuhinnasta.

Vastauksena metroliikenteen alkamisesta Kokkinen toisti aiempaa mantraa: Yhteiskoekäytöt pitää saada hyväksytysti tehtyä kolmella asemalla.

Viime viikolla päättyivät Aalto-yliopiston testit.

Seuraavana yhteiskoekäyttötestit tehdään Tapiolassa ja Keilaniemessä.

– Yhteiskoekäyttöjen kesto riippuu siitä, mitä mahdollisia korjaustarpeita tulee esiin.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markus Torkki (kok.) halusi Kokkiselta selkeän vastauksen siihen, miksi vielä toukokuussa kerrottiin metroliikenteen alkavan elokuussa, vaikkei yhteiskoekäyttökokeita oltu tehty yhdelläkään asemalla.

– Oletitteko, että kokeet kestävät vain muutaman päivän, sivalsi Torkki.

– Oli selvästi väärä käsitys, Kokkinen myönsi.

Jan Holst (kok.) peräsi mitä metro-organisaatio on tähän mennessä oppinut ilmenneistä ongelmista " että metro Kivenlahteen valmistuu heittämällä."

Kurt Byman (ps./sit.) hyökkäsi rajusti metron nykyjohtoa vastaan:

– Mitään ei tiedetä, mitään ei osata.

Hän toisti myös arvionsa siitä, että yksi metron myöhästymisen syistä ovat alumiiniset virtakiskot, jotka eivät toimi kuten pitäisi.

– Myöhästymiseen on olemassa kymmeniä eri syitä, jotka kaikki on salattu meiltä, Byman huomautti..

Tarkastuslautakuntaa johtava Paula Viljakainen (kok.) pohti, onko Espoon omistajaohjaus ollut Länsimetro Oy:ssä ollut riittävä.

Häntä ärsytti myös, että valtuutetut ovat joutuneet lukemaan tiedotusvälineistä metrohankkeen kompuroinnista.

Valtuusto hyväksyi toivomusaloitteen erityistilintarkastuksen tekemisestä Länsimetro Oy:ssä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu